לפני לא מעט שנים נדבקתי במחלה שנקראת GAS, או Gear Acquisition Syndrome ולכן יש כמה עדשות שקניתי מספר פעמים, בגרסאות שונות ומיצרנים שונים. בגלל החיבה שלי לאורך מוקד של 50 מ"מ, היו (ועדיין יש לי) כמה מהן. בהתחלה חששתי להשתמש בה בגלל שחשבתי שהן מוגבלות מידי, אבל מהר מאד הבנתי שההגבלה דווקא מעודדת יצירתיות.
למה צריך 50 מ"מ?
הטענה היא שהזוית שעדשה כזו מעניקה על חיישן מלא (Full Frame), דומה לזווית הראיה של העין האנושית. אישית, אני חושב שאורך המוקד הזה רחב מספיק עבור נופים מסוימים, אבל גם ממוקד מספיק עבור פורטרטים. חלק מהעדשות האלה גם מאפשרות מרחק פוקוס קרוב מספיק עבור מאקרו. בקיצור: עדשת פריים עם שימושיות שקרובה לעדשת זום. יש להן גם צמצם פתוח יחסית, שמאפשר צילום בתנאי חושך והפרדה טובה בין הנושא לרקע.
מי לא צריך עדשת 50 מ"מ?
עדשות 50 מ"מ, למרות שהן עשויות להיות זולות, דווקא פחות שימושיות על מצלמות עם חיישנים קטנים יותר מגודל מלא, כמו מצלמות מסדרות 3000, 5000 ו-7000 של ניקון, סדרת העשרות, המאות והאלפים של קנון, סדרות 5000 ו-6000 של סוני וסדרת X של פוג'י. כדי להגיע לאורך מוקד דומה ושימושיות דומה, עדיף לרכוש עדשת 30-35 מ"מ. במצלמות מיקרו 4/3 (אולימפוס ופנסוניק בעיקר), אורך המוקד המקביל הוא 25 מ"מ.
סקירה קצרה (מאד) של כל עדשות ה-50 מ"מ (והסביבה) שניסיתי עבור חיישן בגודל מלא
קנון EF 50mm f/1.8 II/STM
זו היתה העדשה הראשונה שקניתי עבור ה-40D. בקושי השתמשתי בה (מהסיבה שכתובה למעלה). יום אחד היא נפלה על שטיח מגובה של 20 ס"מ והתפרקה... את ה-STM קניתי מאוחר הרבה יותר כעדשת טיולים. זולה מאד, קלה מאד, חדה מצמצם של 2.5, מומלצת בחום כעדשת ה-50 מ"מ הראשונה. הגרסה האחרונה (STM) בנויה טוב יותר וכנראה לא תתפרק כל כך בקלות. מחיר בזמן הכתיבה: 498-673 ש"ח.
קנון EF 50mm f/1.4 USM
עדשה פתוחה יותר וקטנה יחסית לעדשות עם צמצם 1.4, אבל תכנון מיושן. חדה בערך מצמצם 2.5. עשויה לא לעבוד על מתאמים למצלמות ללא מראה, פוקוס איטי. ממליץ לרכוש רק אם יש צורך במפתח צמצם של 1.4 במחיר סביר. מחיר בזמן הכתיבה: 1299-1499 ש"ח.
טמרון SP 45mm f/1.8 VC USD
עדשה שלמעשה קניתי פעמיים... עדשה בגודל ומחיר בינוני. מיוצבת, איטום נגד גשם ואבק, יכולות מאקרו חלקיות. חדה למדי כבר בצמצם 1.8, פוקוס די איטי, purple fringing מודגש. עדשת טיולים נהדרת בכל זאת בזכות הוורסטיליות והגודל שלה, מעולה על מתאם למצלמות ללא מראה. ניתן להשיג את העדשה גם עבור ניקון וסוני A. מחיר בזמן הכתיבה: 1949-2750 ש"ח. עדכון ליולי 2023: יתכן והתאימות למצלמות RF "נשברה", מאחר ולאחר העדכון האחרון העדשה אמינה הרבה פחות בשימוש עם מצלמת RF ומתאם.
סיגמה 50mm f/1.4 DG HSM ART
עדשת ה-50 מ"מ שהחזקתי והשתמשתי בה במשך הזמן הארוך ביותר. חדה מאד בכל הצמצמים, פוקוס מדויק. כבדה, גדולה ולא אטומה, אבל מומלצת מאד. ניתן להשיג את העדשה גם עבור ניקון, סוני אלפא, סוני A וסוני E, ועובדת מצוין גם על מתאמים (פוג'י X, סוני E, קנון RF). מחיר בזמן הכתיבה 2520-3471 ש"ח. עדכון: הגרסה העדכנית למצלמות סוני, פנסוניק, לייקה וסיגמה שנקראת DG DN ART היא קטנה יותר אולם איכותית באותה מידה, ועולה בין 3359 ל-3470 ש"ח בזמן הכתיבה.
קנון EF 50mm f/1.2L USM
הרגישה כמו גרסה מוגדלת של ה-1.4, וגם היא מבוססת על תכנון ישן יחסית. חדה בערך מצמם 1.8, ניגודיות וצבע נהדרים וממוגנת נגד מזג אויר, אבל פוקוס איטי ולא תמיד מדויק (גם לא בתמונה שצירפתי...). מחיר בזמן הכתיבה: 5250-6938 ש"ח.
סוני Sonnar T* FE 55mm f/1.8
קטנה, קלה, אטומה (לפי טענת היצרן), חדה וזריזה. עדשה כמעט מושלמת, אבל לא בפלטפורמה הנכונה... מומלצת מאד למשתמשי מצלמות סוני. מחיר בזמן הכתיבה: 2240-3794 ש"ח.
קנון RF 50 f/1.2L USM
עדשה גדולה ומסורבלת אבל איכותית ללא פשרות, בניגוד לדגם ה-EF. חדה מאד בכל הצמצמים, נותנת הפרדה מעולה בין נושא לרקע, צבעים וניגודיות נהדרים. מיוצרת רק עבור פלטפורמת קנון RF. מחיר בזמן הכתיבה: 8278-9400 ש"ח.
קנון RF 50mm f/1.8 STM (עדכון ליולי 2023):
אחת העדשות הזולות ביותר שקנון משווקת עבור פלטפורמת הקנון RF. מבחינת אופטית ופונקציונלית היא כמעט זהה לעדשת EF 50mm f/1.8 עבור מצלמות DSLR, אולם עם גלגלת הפוקוס יכולה לשמש גם כגלגלת רב שימושית שניתנת להגדרה. למרות הטענה שהיא כמעט זהה לאחותה הותיקה, מצאתי אותה מעט יותר חדה ומהירה, אולי בגלל תושבת ה-RF המתקדמת ומערכת הפוקוס המדויקת יותר. זו בהחלט עדשה שאני ממליץ עליה לטיולים וליום-יום. מחיר בזמן הכתיבה: 770 עד 1149 ש"ח.
סוני FE 50mm f/1.4 GM (עדכון ליולי 2023):
בשנה האחרונה גם ניקון וגם סוני החלו לשווק עדשות 50 מ"מ עם צמצם של f/1.2, אולם דווקא העדשה עם צמצם 1.4 עניינה אותי יותר, מאחר והביקורת טענו שהיא חדה כמעט באותה מידה אולם שוקלת (ועולה) משמעותית פחות. אומנם גם לסיגמה יש עדשה מקבילה במחיר נמוך בהרבה, אולם היא כבדה וגודלה יותר. מניסיון של בערך שבוע איתה היא חדה מאד, בוקה חלק מאד, פוקוס מהיר וגלגלת שינוי הצמצם נוחה מאד. אם יש לי ביקורת היא על המחיר, שבכל זאת קרוב (מידי) לגרסת ה-1.2, אבל לפחות מקבלים תמורה מעולה. מחיר בזמן כתיבת הכתבה: 6140-6190 ש"ח
לסיכום
עדשות 50 מ"מ הן שימושיות מאד, קיימות לכל הפלטפורמות במגוון רחב מאד של מחירים. יש צלמים שטוענים שעדשה קבועה מגבילה אותם, אבל לדעתי הצמצם הפתוח, הגודל הקטן (בדרך כלל) ועצם העובדה שיש פרמטר אחד פחות לבחור, מעודדים יצירתיות ומאפשרים להפתח לסוגים אחרים של צילום וקומפוזיציות. אני ממליץ בחום לכולם לרכוש עדשה כזו ולנסות לצלם רק איתה: התוצאות יפתיעו לטובה.
שלכם,
מנואל כהנא
קצת עליי, למי שלא מכיר...
נעים מאד, שמי מנואל כהנא. גיליתי את עולם הצילום ממש מזמן כשרציתי להראות לחברים שלי את היופי של ישראל מבפנים, אבל נכנסתי לנושא ברצינות כאשר השתלטתי על ה-DSLR של אחי כמה שנים מאוחר יותר, והשאר היסטוריה. מצלם כל מה שמופיע מול המצלמה, אוהב במיוחד צילום רחוב וחשיפות ארוכות. חובב ציוד איכותי, במיוחד עדשות עם פסים אדומים.
מוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם
קישורים רלוונטיים:
עמוד האינסטגרם של מנואל כהנא | פוטו טיפס בפייסבוק | עמוד האינסטגרם של קהילת פוטוטיפס | כל הסדנאות שלנו | בלוג הצילום שלנו
Comentários