top of page
חיפוש

באקו בירת אזרבייג'ן - טיול צילום וירטואלי בפנינה של הקווקז

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

האם שקלתם אי פעם לבחור בבאקו בירת אזרבייג'ן כיעד אופציונלי לטיול הבא שלכם?


מנחש שהתשובה אצל רובכם היא לא וככל הנראה הרמתם גבה כבר בקריאת הכותרת של המאמר הזה.


אתם בהחלט לא לבד! הציבור הישראלי ידוע כציבור מעט חשדן כלפי יעדים חדשים ופחות מוכרים ומשתכנע רק אחרי שמספיק אנשים חקרו ובחנו אותם לעומק.


וזאת בדיוק המטרה של המאמר הזה - להציג את באקו במלוא תפארתה ולתת לכם טעימה מהיופי והקסם שלה, הנופים האנושיים שבה והחוויה הצילומית הצפויה לכם בביקורכם בעיר. מקווה שבסוף המאמר השאלה "איפה זה באקו?" תהפוך ל"נו, מתי מזמינים כרטיסי טיסה?".



התצפית על באקו מעט אחרי שהשמש שקעה

 


קו הרקיע של באקו בשקיעה

 


מסגד ביביהייבט בזריחה




זהו בלוג צילום ומטבע הדברים אשים דגש על הפוטוגניות של העיר, הלוקיישנים המומלצים והטיפים הרלוונטיים בצילום. ברשותכם, אתחיל בכל זאת ממספר נושאים כלליים שכל תייר חייב לדעת.



סקירה כללית על באקו



באקו היא בירת אזרבייג'אן השוכנת על חופה המערבי של הים הכספי. אוכלוסיית העיר (כולל הפרברים, ה"גוש דן" של באקו אם תרצו) מונה מעל 3 מיליון תושבים, והיא ללא ספק העיר הגדולה, המפותחת, העשירה, והתוססת ביותר בכל אזרבייג'ן.



אחד מסמליה הבולטים של באקו - מרכז היידר אלייב

 


למרות היותה מוסלמית, אזרבייג'אן היא מדינה חילונית באופיה והיחס לאיסלם מתבטא לרוב בתרבות ובמסורת בלבד. למעט מספר מסגדים (המאד מרשימים יש לומר, על כך בהמשך) לא תראו סממנים בולטים ברחובותיה של באקו לאיסלם, ובעצם לדת כלשהי. רוב התושבים חילוניים, אנשים ידידותיים מאד וחברותיים, תופעה שרואים בכל יעד שהתיירות המאסיבית עדיין לא הגיעה אליו.


העיר מאד נוחה לתיירים ויש בה את כל מה שהישראלים אוהבים - מלונות נהדרים, מסעדות מעולות מהמטבח המקומי והבינלאומי, הזדמנויות רבות לשופינג, המון מה לראות ולחוות וכל הטוב הזה במחירים נמוכים יחסית ובהחלט נוחים לכל כיס.



מלון הילטון באקו - רמה הכי גבוהה שרק יכולה להיות

 


ה"באקלז'אן" (חציל ברוסית) - הגרסה האזרית למונית אנגלית, חלק מההשקעה בנראות הבינלאומית של העיר של הממשל המקומי. בכניסה לשדה התעופה היידר אלייב החדיש

 

 
 


מבנה העיר - "המשולש"


העיר עצמה מורכבת משלושה חלקים עיקריים - העיר העתיקה, העיר המודרנית והעיר הסובייטית.


העיר העתיקה מקסימה, מלאה בסמטאות חינניות, בניינים עתיקים וחומות של תקווה לצילומים מוצלחים ביותר וניתן ללכת בה לאיבוד למשך מספר שעות לפחות.


החלקים האחרים של העיר - זאת כבר תופעה אנטרופולוגית מסקרנת ביותר. השכונות המודרניות שוכנות גב אל גב לאזורים הסובייטיים הישנים, ערבוב סוריאליסטי שכזה של שתי מציאויות שונות לחלוטין - חדשה מול ישנה, עשירה מול ענייה, מערבית ופתוחה מול סובייטית ומסוגרת.


דמיינו לכם הליכה על שדרה רחבה ומרשימה, גורדי שחקים מודרניים, בניינים מפוארים (שמוארים ממש יפה בשעות הערב), חנויות יוקרה של למבורגיני וגוצ'י, אנשים בחליפות. ממש פריז של הקווקז.


שני צעדים לרחוב צדדי ואתם בעולם אחר. בניינים חצי הרוסים, ילדים (חמודים יש לומר) משחקים ברחובות בבגדים קרועים, אנשים קשיי יום שמוכרים כל פריט שימושי מביתם רק כדי לשרוד. ממש מומבאי למתקדמים.





לא מספיק לכם? תתרחקו מעט מהמרכז ותופתעו לגלות שדות עצומים של משאבות נפט שואבות את הזהב השחור ממש בתוך תחומי העיר. מחזה שלא רואים כמותו באף מקום אחר בעולם.



אסדות ובארות הנפט נמצאות ממש צמוד למקומות בילוי ומגורים בתוך העיר

 


השילוב המרתק בין כל העולמות האלה הוא גן עדן לצלמי הרחוב, ארכיטקטורה והתרבויות וזאת בדיוק הסיבה שהתאהבתי בבאקו ממבט ראשון.





האנשים של באקו



אם תתמקדו באזורים המודרניים של העיר תראו הרבה אנשים כמונו כמוכם - בנקאים, רופאים, עובדי מדינה או מתחום התיירות, לבושים לבוש אירופאי קלאסי ואלגנטי ולרוב ממהרים בדרך למשימה הבאה שלהם.


הצלמים תמיד מחפשים את האנשים המעניינים והמחוספסים יותר, אולי פחות "נורמטיביים" מטבעם, כאלה שיותר יחברו אותנו לתרבות המקומית והאותנטית מה שכמובן יהפוך אותם לפוטוגניים יותר.


כדי לפגוש אותם ולצלם פורטרטים מעניינים צריך "ללכלך את הרגליים" ולהכנס לאזורים הישנים יותר של העיר - השכונות הסובייטיות והישנות והשווקים המקומיים.



"נו קומנט". סוחר לחמים משעשע במיוחד בשוק טאזה באזאר

 



מילה על שש בש ודומינו


זה כבר הפך להיות לסוג של מסורת באזרבייג'ן שאפשר לראות בכל פינה בבאקו - אחרי פרישה, החבר'ה מתאספים בנקודות מרכזיות בעיר ומריצים משחקים מהבוקר עד הערב. החוויה של להביט מהצד בתופעה הזו מרתקת - המון אקשן, התלהמויות, צעקות, צחוקים, עצבים, יש חבר'ה רגועים, יש מטורללים, יש את המכובדים, יש את הליצנים של החבורה.


עבורנו הצלמים זו סיטואציה מעולה לתפוס את האנשים ברגעים עוצמתיים במיוחד, הבעות פנים ופרטים מעניינים תוך כדי המשחק.











ועכשיו - ללוקיישנים המומלצים בבאקו. בואו נתחיל!




העיר העתיקה של באקו




מגדל הבתולה בכניסה לעיר העתיקה

 



בנייתה של העיר העתיקה של באקו ( İçərişəhər באזרית, או בתרגום חופשי - העיר הפנימית) החלה עוד במאה ה-11 אחרי הספירה, פחות או יותר באותה התקופה בה החל להתהוות העם האזרי כפי שמכירים אותו כיום.


היא מלאה בפינות קסומות ופוטוגניות, סמטאות נסתרות ומבנים היסטוריים מרשימים. לצד אלו, תמצאו כאן דוכני רחוב צבעוניים, רוכלים מקומיים ואנשים מעניינים, דבר המוסיף לאוירה הנהדרת השוררת בעיר.



"לונדון סטייל" - אחת הדרכים של עיריית באקו להוסיף עניין לרחובות העיר

 


החומה החיצונית של העיר העתיקה. מזכירה את ירושלים?

 


ניתן לשוטט בה וללכת לאיבוד למשך יום שלם ולמצוא מגוון הזדמנויות צילום נהדרות - אנשים, מלכודות אור, קומפוזיציות מעניינות ועוד.


מאמא אזרית בהכנה של מאפה גבינה מקומי טיפוסי

 


ביקשה להצטלם. לא סירבתי.

 



מדרחוב ניזאמי ( Nizami Street)



כיאה למדרחוב מרכזי בעיר גדולה, רחוב ניזאמי הוא אחד מאזורי הבילוי המרכזיים בעיר בו תמצאו חנויות רבות מכל קשת המוצרים, בתי קפה ומסעדות, עוברי אורח שמבלים במקום, נגני רחוב ועוד. מטבעו, הרחוב מציע שפע של נקודות חן נפלאות בהן ניתן לצפות בהתרחשויות השונות ולצלם רגעים מפתיעים ומרגשים.



רחוב ניזאמי באמצע היום תמיד עמוס בהתרחשויות שנהדרות לצילומי רחוב מעניינים

 


תוכלו לשלב בין עדשות רחבות לצילום ההמולה של הרחוב בשלמותה, או להתפנק בצילומי אנשים ופרטים קטנים מרחוק עם עדשת 70-200 או דומה לה.



החברות הכי טובות

 


 
 


הטיילת של באקו (Baku Boulevard)



אם צילום רחוב זה הקטע שלכם, הטיילת של באקו היא המקום המושלם עבורכם עם המוני הזדמנויות צילום נהדרות.



אנשים רבים מוצאים בטיילת מקום מפלט מהעומס והשגרה היום יומית

 


הטיילת עצמה רחבת מימדים וארוכה להפליא (כמעט 6 ק"מ), מלאה בתיירים ומקומיים שבאים לכאן לסיבוב רגיעה מההמולה היום יומית. תראו כאן רוכבי אופניים רבים (נהדר לצילומי פאנינג - ראו מאמר מעמיק שכתבתי על טכניקת הפאנינג), גינות ירוקות ופרחוניות, בניינים מעניינים (על צילומי ארכיטקטורה בהמשך), שדרות ארוכות (מעולות לצילומים עם הולכת העין), בתי קפה מלאים בהתרחשויות (קלאסי לתפיסות רגע נדירות) ועוד.



רוכבים בטיילת

 


הטיילת היא מקום נפלא לתרגל את טכניקת הפאנינג (למאמר על הטכניקה)

 


מגדלי האש - רואים אותם מכל מקום!

 

 
 


צילום לילה בטיילת



הטיילת מהפנטת גם בלילה כשהיא מוארת בפנסים רבים המפוזרים לכל אורכה. הצילומים בשעות האלו מעניינים מאד ולחלוטין שונים מז'אנר ה"סטריט פוטוגראפי" המאפיין את צהרי היום.



חשיפה ארוכה מאפשרת את מריחת המזרקה ומייצרת אפקט חלומי לתמונות

 


ההשתקפויות של הפנסים והבניינים הצמודים לטיילת בתוך מי הים הכספי הרגוע תמיד מצטלמות נהדר. בנקודות תצפית מסוימות תוכלו לכלול גם בניינים נוספים ברקע ובראשם את מגדלי האש ה"בוערים", מה שישדרג את הפריים שלכם עוד יותר.


אם תרצו מראה עוד יותר מלוטש לתמונות שלכם כדאי לנצל את התאורה היפה וההשתקפויות לצילום מריחות בחשיפה ארוכה על חצובה.



מריחות וחשיפות ארוכות בטיילת

 


ארכיטקטורה מודרנית



כחלק מתוכנית העל של הנשיא המקומי למתג את העיר והמדינה כולה כמה שיותר גבוה בעולם וליצור אפיקי השקעה זרים משמעותיים, באקו עברה שדרוג מטורף ממש בעשור האחרון, בכל היבט אפשרי.


נסללו כבישים ברמה הגבוהה ביותר, נבנו גורדי שחקים רבים, אצטדיונים, קניונים, בניינים רבים במרכז העיר עוצבו ברוח הרנסנס הצרפתי ועוד. כל העיר עברה שיפור תשתיתי משמעותי ונראית הרבה יותר כמו שילוב של פריז ודובאי מאשר עיר קווקזית טיפוסית, בעיקר באזורים המרכזיים שלה והמגמה הזו נמשכת עד היום.



החייזרים נחתו במרכז באקו

 

חייבת להיות איזו גלקסיה שזה הסמל שלה

 



כחלק מכל הבניה הזו הוקמו בעיר מספר מבנים מודרניים מרשימים ביותר בעלי ארכיטקטורה בלתי שגרתית שמהר מאד הפכו לסמלים של ממש עבור העיר, בדומה למגדל אייפל בפריז או בניין האופרה בסידני.





מרכז היידר אלייב (Heydar Aliev Center)



מרכז היידר אלייב הקרוי על שמו של הנשיא האגדי והראשון של אזרבייג'אן (שבנו אילהאן תפס את מקומו אי שם ב 2003) הוא כנראה המבנה הידוע והמרשים ביותר מבין כל פלאי הארכיטקטורה מהתקופה האחרונה. צורתו הייחודית בעלת "קווי זרימה" נשפכים, הצבע הלבן השולט, חלונות ענקיים ומשתקפים והניקיון הוויזואלי שלו יוצרים מונומט שנראה יותר כמו חללית מאשר בניין.



נראה יותר כמו חללית מאשר בניין. מרכז היידר אלייב.

 

חללית, כבר אמרנו?

 


מבט מהצד על המבנה העצום

 


ניתן למצוא בו מגוון טקסטורות, זוויות מעניינות ותצורות נפלאות וליצור פריימים המשלבים נהדר בין צילום ארכיטקטורה קלאסי לעולם האבסטרקטי.


טיפ צילומי: נסו לשלב דמות אנושית בפריימים שלכם כדי לתת פרספקטיבה לגודל המבנה ולהעצים את התחושה אצל הצופים.



שילוב של אובייקט אנושי בפריים יכול להעצים את תחושת ההתפעלות מהמבנה המרשים

 

בלילה הבניין מואר בצורה מאד מעניינת - הזדמנות מצוינת לצילומים ייחודיים

 


צילום "חתוך" של המבנה משאיר טעם של עוד ומסקרן את הצופה

 

לפעמים גם שלולית פשוטה יכולה להוסיף המון תוכן לפריים

 


משתתפי המסע לאזרבייג'ן ובאקו באוקטובר 2019

 



מגדלי האש (Flame Towers)




מגדלי האש בשקיעה

 


אזרבייג'ן נחשבה מאז ומעולם ל"ארץ האש" ולא סתם המגדלים הפכו להיות אחד מסימני ההיכר הבולטים של עיר הבירה שלה תוך מספר שנים בודדות מאז סיום בנייתם ב2013.


בדומה למגדלי עזריאלי שלנו, המגדלים בנויים כקומפלקס של שלושה גורדי שחקים בהם ניתן למצוא משרדים, מלון יוקרה, מסעדות ואפילו את הסניף הראשון של למבורגיני במדינה.



שלושת מגדלי האש במהלך אחרי הצהריים קודרים למדי, שזורים בין מבנים מודרניים וישנים כאחד

 


המגדלים עוצבו בהשראת להבה בוערת ממוקמים על צלע הר גבוה וניתן לראות אותם כמעט מכל נקודה בעיר. צורתם הייחודית והבניה המודרנית הם תענוג ויזואלי שלא מהעולם הזה והביקור במגדלים הוא בגדר חובה לצלמי הארכיטקטורה והאבסטרקט.



המגדלים הם תענוג צרוף לצלמי ארכיטקטורה ואבסטרקט

 


אתגרו את עצמכם למציאת קומפוזיציות מיוחדות, חפשו זוויות מעניינות, השתמשו בכלל הולכת העין הידוע, תיצרו פריימים בהם רב הנסתר על הגלוי, השתמשו בהשתקפויות שהחלונות מייצרים. זה המקום לתת למוח להתפרע ולשבור את כל החוקים המוכרים כדי לייצר משהו מיוחד במינו.



 
 


מגדלי האש בלילה


בשעות הערב והלילה והופכים המגדלים למיצג אורות מרהיב עם הקרנות של אש בוערת, מים זורמים, דגלי אזרבייג'ן מתנפנפים ועוד כמה סצינות מעניינות - מחזה מיוחד במינו.


לדעתי האישית, כדאי שלא להצמד לבניינים ולצלם אותם דווקא ממרחק כדי ליצור פריימים מרשימים ומיוחדים. הטיילת היא לוקיישן נהדר לצילומים שכאלה (כפי שראיתם כמה שורות מוקדם יותר במאמר). כאן ניתן להוסיף השתקפויות בתוך הים הכספי ולצלם אותן בחשיפה ארוכה בשילוב עם חצובה. ניתן גם להסתובב באזור ולחפש כיווני צילום מעניינים בהם ניתן למסגר את המגדלים עם מבנים אחרים בסביבה.



מגדלי האש הופכים למיצג מרשים למדי בשעות הערב, עם מופע אורות מהפנט של אש, מים, דגלי אזרבייג'ן ועוד.

מבט מהטיילת של באקו.

 



המגדלים מוארים בצבעי הדגל האזרי. שילוב של שובלי רכבים בטכניקת החשיפה הארוכה

 


 
 



מוזיאון השטיחים



מבט חטוף על המבנה המיוחד הזה מספיק כדי להבין שהויזואליות מאד חשובה לאזרים והם מקפידים לחבר אותה לקונטקסט של המקום (ראו ערך מגדלי האש).


קחו לכם את הזמן להסתובב סביב המבנה, חפשו זוויות מעניינות, צלמו רחב אבל אל תשכחו גם מהזוויות הצרות והפרטים הקטנים וחפשו איך לשלב מבנים ואובייקטים נוספים בקומפוזיציה לצד תמונות תקריב בו תתמקדו בפרטים של המקום.



השמש מסנוורת את מבקרי מוזיאון השטיחים. לנו, הצלמים, היא עושה רק טוב.

 

אי אפשר להמנע מהם - מגדלי האש נכנסים לפריים מכל מקום

 

זווית לא צפויה על מבנה מוזיאון השטיחים בשלמותו

 



מסגדים


בכל זאת, מדינה מוסלמית.


ישנם מסגדים יפים רבים בבאקו, קטנים כגדולים המפוזרים ברחבי העיר ואפשר להקדיש ביקור שלם בעיר רק להם. בשל הרצון ליצור מסע מגוון ורחב אופקים התמקדתי בכמה מהמסגדים המרשימים והמרכזיים יותר של העיר.



מסגד הקדושים המעונים הסמוך למגדלי האש והפארק העילי

 

רגע קסום בתוך מסגד ג'ומה שבעיר העתיקה של באקו

 




מסגד ביביהייבט



אחד המסגדים המיוחדים והמרשימים בכל אזרבייג'ן הוא מסגד ביביהייבט הנמצא בחלקה הדרומית של העיר. היסטוריה ארוכה למסגד שנבנה עוד במאה ה-13, שבמקור נבנה על קברה של ביתו של האימאם השיעי השביעי, מוסא אל קאזים.



מסגד ביביהייבט בזריחה. מסגור המסגד בעזרת קשתות מייצר תחושה של עומק ותלת מימדיות

 

המבנה העתיק נהרס בשנות ה-40 של המאה ה-20 ע"י הבולשביקים שהתנגדו נחרצות לדת האיסלאמית בכל מקום אליו הגיעו וחירבו כל מונומנט שהזכיר אותה.


המבנה הנוכחי נבנה מחדש בשנות ה90 של המאה הקודמת לאחר שאזרבייג'ן קיבלה את עצמאותה, מתוך כבוד למסורת והמורשת האזרית. המסגד משחזר בדיוק רב את המבנה הישן וזה בהחלט מתבטא בנראות העתיקה שלו לצד סממנים יותר מודרניים כמו חלונות ודלתות זכוכית המעטרות את המבנה.



צילום מקרוב כלפי מעלה מדגיש את העוצמתיות של המבנה המרשים מלכתחילה

 


מבחינה צילומית, המסגד הוא חלום ואפשר לצלם בו מגוון קומפוזיציות מעניינות כמו מסגור הפריים עם קשתות האופייניות לבניה איסלאמית עתיקה, צילום פרטים סימטריים, החלונות המרשימים ועוד. עם מספיק סבלנות אפשר ללכוד פריים עם מתפלל או מתפללת מזדמנים שיעצימו את התחושה מהמקום ויוסיפו לו טוויסט אנושי.



בדרך לתפילת הבוקר

 



סימטריה תמיד עושה טוב בעין

 


עם קצת מזל תתפסו גם מתפלל בתנוחה עוצמתית בתוך המסגד

 

 
 

מסגד היידר (Heydar Mosque)



בדומה להרבה מקומות במדינה, גם המסגד הזה קרוי על שמו של הנשיא האגדי היידר אלייב, סממן לאהבה הגדולה של העם אליו (או העובדה שבנו הוא הנשיא המכהן ונתן את ההוראה לבנייתו...).


תופתעו לשמוע, אבל המסגד הענק והמרשים הוא חדש לחלוטין ובנייתו הסתיימה ממש לאחרונה, ב2014. למרות גילו הצעיר, המסגד נבנה ברוח התקופה העתיקה עם סממנים איסלמיים ועיטורים רבים ברמת גימור גבוהה במיוחד.


כדאי להגיע למסגד בשקיעה ולהנות מתאורה רכה בעלת צבעים חמים עשירים שתמיד מחמיאים לצילומים. המתנה קצרה לשעות החשיכה תשתלם לכם מאד - הבניין מואר בצורה יפהפיה והצילומים שתקבלו יהיו לא פחות מנהדרים.



מסגד היידר מרהיב במיוחד בשעות הערב בהן התאורה של המקום מעטרת את כל חלקי המבנה ומייצרת דרמה פוטוגנית במיוחד

 


נקודה חשובה - כדי לצלם את המסגד במלואו נדרשת עדשה רחבה מאד, שכן, למרות גודלה של הרחבה הצמודה אליו, המסגד פשוט עצום ולא נכנס לפריים במלואו עם עדשת 24-70 סטנדרטית. לצד תמונות רחבות, זהו המקום המושלם לעשות זום אין ולצלם את פרטי המבנה, הקשתות והקישוטים שעל קירות המסגד.



צבעי השקיעה נראים פשוט נפלא על קירות המסגד

 



מסגד היידר בשעה הכחולה. חשיפה ארוכה במיוחד גורמת לעננים להמרח וליצור שובלים מרשימים ופוטוגניים

 


ממש לפני המדרגות ישנה בריכה קטנה בעזרתה ניתן לקבל השתקפות נהדרת של המבנה. סיבוב הפריים ב-90 מעלות מייצר מראה לא שגרתי מחוץ לקופסא

 


השווקים של באקו



אחד הרוכלים בשוק המקומי טאזה באזאר

 


כל מסע צילום ליעד מיוחד אינו שלם ללא ביקור בשוק מקומי ססגוני ומרתק. הרי דווקא בשווקים ניתן לגלות את נסתרות ונפלאות האוכלוסיה המקומית בצורה האותנתית ביותר, לדבר עם המקומיים, להתרשם מהאופי שלהם, לקבל הזמנה לכוס תה או לטעום קאוויאר ולחוות את המקום כפי שאף תייר "נורמטיבי" לא היה מעז לחוות.


בשווקים של באקו תמצאו מגוון רחב של מוצרים ופריטים מעניינים - פירות, ירקות, מאפים טעימים, תבלינים, דגים ועופות.



השווקים מלאים באלומות אור קטנות וחמימות שמוסיפות המון דרמה ועוצמה לפריים

 

לעיתים תראו גם רהיטים ומוצרי בית (שבהרבה מקרים אלו הם מוצרים ישנים של הרוכלים עצמם שמכירה שלהם תכניס עוד כמה גרושים לתקציב המשפחתי הדל).


כדאי לשים לב לדוכנים המוכרים עלי תה משובח, דבש מקומי, קוויאר אדום ושחור, כולם מתוצרת מקומית שהאזרים מאד מתגאים בה.



קוויאר שחור נחשב לדליקטס במדינות מזרח אירופה וברית המועצות לשעבר שרק האלפיון העליון זוכה בו. השווקים בבאקו מלאים בתוצרת מקומית מעולה במחירים הוגנים לכל נפש.

 


אנשי השוק



עבורי, עם כל הכבוד לגיוון המרשים במוצרים, האנשים הם הסיבה העיקרית להגיע לשוק ולצלם בו. הרוכלים חביבים מאד, נדיבים בחיוכים וסיפורים על עצמם ומדינתם, אוהבים מאד את ישראל ותמיד שמחים לשתף איתכם פעולה בסשן צילומי פורטרטים מרשימים.



מוראט, סיפר סיפור חיים מרתק בכמה הדקות בהן שוחחנו ואז התפנה בשמחה לכמה שוטים מהמצלמה שלי.

 


אשתו של מוראט, שקיבלה אישור מבעלה להצטלם גם כן (בכל זאת, מדינה מוסלמית)

 

הקפידו על תאורה יפה ורכה על הפנים, ונסו לשלב Catch Light בעיניהם של המצולמים (ההשתקפות הקטנה הזו של מקור האור בעין שמוסיפה המון אופי למצולם). גם הרקע חשוב בצילום פורטרטים. הקפידו על רקע נטול אובייקטים זרים בקרבת ראשו של המצולם (למשל, עמודים או ענפים ש"יוצאים" מהראש), נסו לשלב אלמנטים שיעשירו "כדרך אגב" את הסיפור שלו (כיתוב מעניין, משהו שמאפיין את המצולם וכו').


חוסיין, מוכר הרימונים, שהתלהב כל כך מנוחכות צלם עם מצלמה גדולה בשוק, שרץ אחריי כמה עשרות מטרים, החזיר אותי לדוכן שלו ולא השאיר לי הרבה ברירות אלא לצלם עבורו פורטרט מושקע. הייתה חוויה מרגשת ביותר.

 


רגע ספונטני וחד פעמי יכול לתת תחושה אחרת לגמרי לגבי המתרחש בשוק ולא כל תמונה חייבת להיות פורטרט מסודר ומלוטש. נסו לזהות סיטואציות עם התרחשות מעניינת וצלמו אותן מהצד, מבלי שהמצולם מודע לכך. תתעזרו בסבלנות וחכו לרגע המתאים ללחוץ על המחשף. כך תוכלו להקפיא לעד רגע מיוחד ומרגש שלא יחזור עוד לעולם.



למה מה קרה??

 

 
 


הפרטים הקטנים


צילום הפרטים הקטנים חשוב לא פחות מצילום התמונה המלאה, תרתי משמע, וכדאי לחפש את זוויות הצילום המיוחדות והלא מובנות מאליו שיספרו את הסיפור של השוק דווקא ללא הקונטקסט השלם.



תה, מישהו?

 


תמרים אזריים מתוקים וטעימים להפליא

 


עצה קטנה אך חשובה. לפני שמתנפלים על הדוכנים ובעליהם עם הצילומים כדאי להסתובב בשוק, ללמוד אותו ואת האוירה השוררת בו, לדבר עם האנשים, להתעניין בשלומם, ליצור שיח ומגע אנושי ואף לרכוש משהו שקוסם לכם. רק לאחר מכן תשלפו את המצלמה ותתחילו לצלם.


זה יכניס אתכם לאוירה האותנתית של השוק בצורה עמוקה יותר והתוצרים יהיו מעניינים ומשמעותיים יותר עבורכם. כמובן שגם התקשורת הבריאה עם המקומיים תעשה פלאים ליחסי צלם/מצולם שביניכם ותיצור שיתוף פעולה אמיתי שכל כך חשוב בצילומי פורטרטים ולקבלת צילומים מרשימים ומרגשים.



 
 


הפארק העילי (Highland Park)



הפארק שוכן ממש מול מגדלי האש המדוברים והוא מהווה נקודה מושלמת להאט מעט את הקצב ולזכות למנוחה קלה מהיום עמוס ההתרחשויות והחוויות. כאן תמצאו מספר שבילים נקיים ומסודרים, מלאים בצמחיה מגוונת ואוירה קסומה ונעימה - לא פלא שרבים מגיעים לכאן ולהעביר כמה רגעים רומנטיים עם בני או בנות זוגם.


מגדלי האש נראים היטב מכל נקודה בפארק והיצירתיות שלכם יכולה לבוא לידי ביטוי בצורה מצוינת ע"י צילום המגדלים מזוויות לא שגרתיות או יצירת מסגורים מעניינים בעזרת הצמחיה של הפארק.


מגדלי האש, כהרגלם, נראים היטב מכל נקודה בפארק

 




שדרת הקדושים המעונים ומונומנט שאהידלאר (Martyr's Lane and Shahidlar Monument)



השדרה נבנתה לזכר הקורבנות האזריים שנפלו בינואר השחור של שנת 1990 בהתקוממות נגד המשטר הסובייטי וכן לזכר קורבנות מלחמת נגורנו-קראבך נגד הארמנים.



שדרת הקדושים המעונים

 


בצידה הימני תראו את הקברים של אותם הקדושים המעונים, שיתכן וירתיעו אתכם קלות בהתחלה אבל למרות הסיבות הלא נעימות להיווצרותה, השדרה מרהיבה ביופיה וכולי תקווה שתוכלו להעריך את היופי הגיאומטרי של המתחם והדיוק בבניה שתמיד מייצרים הזדמנויות לצילומים נפלאים.



שדרת הקדושים המעונים

 


בסופה של השדרה ממוקם המונומנט עם האש הבוערת תמידית, מבנה יפהיפה ומרשים.


ההמלצה שלי - פשוט תלכו על השדרה בכיוון האנדרטה וצלמו את המתרחש. תבנו פריים קלאסי לפי כלל הולכת העין, המתינו לדמות מעניינת שתופיע ותשדרג את הפריים או שצלמו עם עדשה צרה ותתמקדו בפרטים של האנדרטה.



משמר הכבוד בתרגיל לקראת טכס ביום קורס קצינים של צבא אזרבייג'ן

 



התצפית על באקו (Baku Panorama)



ממש צמוד למונומנט תראו רחבה גדולה ומרשימה ממנה נשקף נוף מהפנט על העיר שלא ישאיר אתכם אדישים לרגע. התצפית מרהיבה בכל שעה ביום וזהו המקום המושלם לתרגל צילומי נוף עירוני קלאסיים ולהשתמש במגוון שיטות וטכניקות רלוונטיות.



התצפית על באקו

 

התצפית על באקו, מעט אחרי השקיעה

 


בהיבט הקומפוזיציה, כלל הולכת העין או כלל השלישים יכולים לעבוד היטב עם כל הכבישים וקוו החוף המתכנסים לנקודות רחוקות באופק. אל תשכחו לסגור את הצמצם כדי להגדיל את עומק השדה. מומלץ להחליף את העדשה הרחבה האופיינית לצילום נוף בעדשת טלה (למשל 70-200 מ"מ) ולהתמקד בבניינים והפרטים הקטנים והמעניינים של הנוף.


אם יש ברשותכם חצובה, תוכלו לצלם חשיפות ארוכות ולמרוח את השמיים ושובלי הרכבים (מצטלם נהדר בלילה, ביום תצטרכו לעבוד עם פילטר ND).



השילוב של אורות העיר הצהובות והשעה הכחולה תמיד עושים טוב לצילומים אורבניים

 


התצפית נוחה לגישה וניתן להגיע אליה במספר דרכים ולא רק דרך הפארק - במונית מכל מקום בעיר (פשוט אומרים Baku Panorama והנהג כבר ידע מה לעשות) ברכבל העולה מהטיילת וכמובן גם ברגל מהטיילת בעלייה הקשוחה משהו הצמודה לרכבל המדובר.



פסי הרכבל העולה מהטיילת לעבר הפארק העילי והתצפית

 

צילומי לילה ממש מתחת לתצפית


אם חשקה נפשכם בפריימים ממש מיוחדים, פשוט תנהו מהנוף מהתצפית, חכו לרדת החשיכה, תרדו במדרגות הצמודות לה והביטו לאחור. לא ארחיב כאן ואתן לתמונות לדבר בעד עצמן.



החשיבה היצירתית של האזרים בעיצוב הנוף האורבני של העיר מרשימה ביותר.

 


סימן שהם בעלייה

 



מקדש האש אטשג'ה (Ateshgah Fire Temple)






אי שם בצפון מזרח באקו שוכן לו המקדש המרשים אטשג'ה שבנייתו הושלמה במאה ה-17 אחרי הספירה. המילה אטש (Atash) משמעותה בפרסית "אש" ומכאן מגיע השם הלא רשמי של המקום - מקדש האש.


אטשג'ה הוא בעצם מתחם שלם דמוי טירה במרכזו עומד המקדש שבתוכו בוערת האש התמידית. במקור שימש המקום כבית תפילה הינדי, סיקי וזורואסטי, אך מאז שנת 1975 הפך המתחם למוזיאון מרשים למדי.


מהבחינה הצילומית המתחם פשוט יפהיפה, וניתן ללכוד בו פריימים מרשימים ביותר.






ניתן ללכוד פריים עוצמתי בעזרת עדשה רחבה במיוחד ולכלול את המתחם כולו. שימו לב שלא לכלול תיירים בפריים, או ההיפך - כללו דמות מעניינת אחת בכוונת תחילה לשדרוג הדרמה. עדשות בטווחי הביניים עד טלה יאפשרו לכם להתמקד בפרטים של המבנים השונים והמקדש עצמו. תזכרו להציג את מהות המקום ואת מאפיינו המרכזי - האש, ולכלול אותה בחלק מהפריימים.



"לא משחקים באש!"

נועם, אחד ממשתתפי המסע הראשון לבאקו עם קהילת פוטו טיפס ישראל.

 


להכנס או לא להכנס? זאת השאלה!

 


לוקיישן מושלם לעונת הפתע הבאה של "משחקי הכס"?

 



גם המלון הוא לוקיישן



לפעמים הלוקיישן המוצלח ביותר הוא הלוקיישן בו אתם נמצאים באותו הרגע ותמיד כדאי לשים לב למה שנמצא ממש מתחת לאף שלנו.


המלון בו תשהו בעיר יכול להיות דוגמא מצוינת ללוקיישן שכזה, שיהיה שונה מכל מה שתראו ברחבי באקו, והצילום בו יאפשר לכם לחזור מהמסע עם תמונות ייחודיות שלא צולמו ע"י אף מבקר אחר בעיר.



מעליות בהול הכניסה למלון הילטון באקו

 


הרבה מהמלונות המרכזיים בבאקו כיום חדשים יחסית, ברמה גבוהה מאד וברובם הושקעה מחשבה עיצובית וארכיטקטונית רבה. חלק מהמלונות בעלי עיצובים מודרניים נקיים וחלק בוחרים את הקו העתיק יותר עם מגוון קישוטים ועיטורים. מה שלא יהיה, תפקידנו הוא לא לפספס את כל היופי הזה וליצור ממנו יצירות אומנות מרשימות.




"השמיים הם הגבול"

לובי הכניסה למלון Sapphire Bayil.

 


מעבר לנאמר, צילום במלונות זאת הזדמנות מעולה להתנסות בתחומי צילום חדשים, כגון צילום אבסטרקט וצילום עיצוב פנים וכמו תמיד לאתגר את עצמכם במציאת זוויות צילום לא שגרתיות. צלמו את החדר בו שהיתם (תקפידו לעשות זאת כשהחדר מסודר ומואר היטב), צלמו בלובי של המלון (השתדלו שלא לכלול תיירים אחרים בפריים), לעיתים חדרי המדרגות הם מקום מעולה ליצירת פריימים מוצלחים עם הולכת העין.




עיצוב בסגנון עתיק וחמים מאד באחד מחדרי האירוח של מלון Sapphire Bayil.

 


חדר בעיצוב קלאסי במלון Hyatt Regency

 


מילה לסיום


באקו מרתקת, מדהימה ביופיה ואופיה ועשירה בתוכן צילומי נהדר. המאמר הזה כולל רק את קצה הקצה של המזלג של כל המטעמים שיש לעיר הזו להציע.


כפי שכתבתי בהתחלה, זאת הייתה בדיוק המטרה של המאמר - לתת לכם טעימה ויזואלית קטנה מהעיר ולחשוף אתכם ליופי והעוצמה שלה. אם בעקבות המאמר תחליטו להגיע אליה בחופשה הבאה שלכם, עשיתי את שלי.


לכל שאלה, מוזמנים תמיד, אענה באהבה רבה!


שלכם,

ויקטור



 



bottom of page