top of page
חיפוש

חוזים בעולם הצילום - מהו חוזה, מתי צריך אותו ואיך לכתוב חוזה מסודר בשת"פ או עבודה מקצועית

עודכן: 28 בנוב׳ 2023


 

חשיבות החוזה בעולם הצילום


צילמתם מישהו, אתם הצלמים והוא הדוגמן. של מי הזכויות על התמונות? שלכם או שלו? מה מותר לו לעשות עם התמונות? מה מותר לכם לעשות עם התמונות? לא ממש ברור נכון? בשביל זה צריך חוזה!


מה אומר בכלל חוזה מצולם-צלם? למה צריך את זה בכלל? למי זה מתאים? מה צריך לכלול חוזה כזה? מה ההבדל בין שת"פ לבין חוזה עבודה?

כל התשובות במאמר הזה

 

כל הנאמר במאמר זה אינו ייעוץ משפטי ונכתב כהמלצה אישית בלבד, ומשתנה בין צלמים ולקוחות שונים.

החוזה שמוצג במאמר זה הוא דוגמה כללית, ניתן לאמץ חלקים ממנו ואף לשנותו, כל מקרה לגופו ובהתאם לצרכים היחודיים שלכם.


החוזים המוצגים במאמר נכתבו באדיבות עו"ד דניאל מרקוביץ' .

 
 


מה זה חוזה צילום?


"חוזה הוא ביטוי חברתי משפטי להסכמה הנובעת ממפגש רצונות בין שני צדדים כשירים." (ויקיפדיה)


חוזה צילום הוא חוזה בין הצלם ובין המצולם/מצולמים וכולל בתוכו תנאים לעסקה (גם שת"פ זו עסקה, ארחיב בהמשך), שמטרתם היא הגנה על הצלם ועל המצולם בכל מיני סיטואציות שעלולות לקרות. החוזה אמור ליצור תיאום בציפיות של שני הצדדים ולהבטיח את רווחתם. חשוב להתאים את החוזה לצרכים האישיים שלכם ולשים דגש לדברים שחשובים לכם (לדוגמא: הגנה על זכויות יוצרים, כמות תמונות, תנאי ביטול וכד').




 


מה החוזה כולל בתוכו?



תחילת החוזה יכלול בעיקר פרטים אישיים (שם, ת.ז, ח.פ, כתובת) של הצדדים ותאריך החוזה. בנוסף, יכלול פרטים כללים על העסקה בין הצדדים, למשל:



 
 


סעיף 1+2 - התחייבות הצלם/צלמת


התחייבויות ספציפיות המיועדות לסכם את ההתחחיבות שלכם עבור שני הצדדים. גם לכם כצלמים ישנה התחייבות למצולם, שחשובה כדי להעמיד את כל הדברים על דיוקם וכדי להקנות תחושת ביטחון ללקוח עליכם לכתוב גם את הצד שלכם בעסקה.

בחלק זה של החוזה מדובר רק על הצילום עצמו ללא העריכה: כמה שעות תעבדו? מה כוללת העבודה? אתם מצלמים סטילס/וידאו?

(אני אישית שמה דגש רחב על עריכות בחוזה ולכן בחרתי לשים אותו בסעיף נפרד)


 
 



סעיף 3 - התמורה


גם לכם מגיע! החלק הזה מדבר על התמורה שלכם מהצילום, בין אם תמורה כספית או לא (שת"פ- ארחיב בהמשך). כמה? מתי? איך יועבר התשלום? הכל יהיה כתוב בחלק זה.



 


 

אם נתקלתם בסוגיה משפטית ותרצו להתיעץ - מוזמנים לקבוע פגישת יעוץ עם עו"ד דניאל מרקוביץ, בהנחה של 50% לחברי הקהילה שלנו

 



סעיף 4 - ביטולים


איזה מבאס זה לקבל הודעה בבוקר הצילומים שהלקוח לא יוכל להגיע? איזה מעצבן זה אם זה ללא סיבה מוצדקת? ועוד יותר מעצבן אם לא תוכלו לעשות דבר בנושא. לכן קבעו מראש עם הלקוח את תנאי הביטול.



 

 
 


סעיף 5 - מסירת הצילומים


בסעיף זה ישנה התחייבות של שני הצדדים על הפרטים שקשורים לעריכת תמונות ומסירתן: כמות התמונות שימסרו, זמן מסירת התמונות, עריכת התמונות וכדומה.

שימו לב שלא כל הסעיפים חייבים להיות בכל חוזה, בהתאם למה שאתם מעדיפים וחשוב לכם. לי אישית חשוב שתמונות לא ערוכות שלי "יצאו החוצה", אחרי הכל, העריכה היא חלק מהאומנות.


 
 



סעיף 6 - שימוש וזכויות יוצרים


חלק זה חשוב לי אישית מחוויות שעברתי, אדגיש כי לא כל הסעיפים חייבים להתקיים ויכולים אף להתקיים סעיפים נוספים, בהתאם לסוג הצילומים, המטרות שלכם ומה שהחלטתם בעל-פה יחד עם הלקוח.

לדוג' בסעיפים המוצגים מדובר בצילומי הופעות, אשר נסגר מראש עם הלקוח כי התמונות ישמשו אך ורק לשימוש שוטף ברשתות חברתיות ולא שימוש בפוסטרים ומכירות ישירות, ועל כן תמונות ספציפיות נמכרו בנפרד לשימושים אלו.


 





 
 



למי מתאים חוזה צילום?


לטעמי, תתחילו לעבוד עם חוזים מסודרים בכל זמן בו החלטתם לקחת את העיסוק שלכם בצילום צעד קדימה על מנת לבסס את העבודה שלכם בתור אנשי מקצוע ולא רק מתוך עשייה לשם הכיף הטהור (למרות שתמיד כיף לצלם, לא?).


במידה והמצולם הוא לא ממעגל המשפחה/החברים הקרוב שלכם, גם אם אתם סומכים עליו בעיניים עצומות, רצוי לעשות חוזה. גם אם אתם עדיין לא מקבלים תשלום על צילומים ואתם צלמים בשיתוף פעולה יש לעבוד עם חוזה.


 


מה זה שת"פ? למה צריך חוזה גם במקרה הזה?


שיתוף פעולה כשמו כן הוא- שיתוף פעולה בין שני גורמים ולכן גם אתם וגם המצולם צריכים להרוויח משהו מן ה"עסקה". הרווח לא חייב להיות כספי אך תזכרו שבעייני - תוספת של עוד כמה תמונות לתיק העבודות לא תמיד מספיקה כדי לקרוא לזה שיתוף פעולה. המינימום הוא התחייבות לשיתוף התמונות ברשתות החברתיות ותיוגכם על גבי התמונות והפוסטים המצורפים. במידה ויש משתתף נוסף בשת"פ (לדוג' מאפר/ת) אני בדרך כלל מכלילה אותו/אותה כחלק מהחוזה גם כן.


נקודה למחשבה - גם אם מדובר בשיתוף פעולה "סטנדרטי" לא מזיק לעשות חוזה כי עצם הצגתו, מעבר לשמירה על זכויותיכם, תראה על הרצינות שלכם כצלמים מקצועיים.


דוגמא לתמורה שדרשתי בצילומי שת"פ:


 
 



 


התאמת ציפיות לקוח-צלם וגמישות חוזה


חשוב מאוד לתאם את החוזה מול הלקוח (כמובן, לא להתפשר על עצמכם). הקנו ללקוח תחושה שאתם לא תוקפים אותו או שאתם לא סומכים עליו אל תבואו ממקום של סדר ומקצועיות. בדרך כלל אני אומרת שזה רק עניין טכני ולא אישי כדי לעדן את העניין.

בנוסף, חוזה הוא מסמך המרכז את כל ההבטחות ההדדיות וכל מה שנאמר כאן למעלה אבל דעו לפעמים להתפשר אל מול הלקוח, בדברים שלכם הם אפשריים ומרגישים נכונים. אם למשל לקוח מבקש 35 תמונות במקום 30, או מבטל את הצילומים מסיבה מוצדקת, תהיו גמישים ואנושיים. אולי תוותרו הפעם, ותרוויחו לקוח מרוצה לשנים קדימה :)

 


למה בעצם החוזה חשוב? (זהירות סיפור אישי לפניכם)


אנשים (ובלי גזענות אבל ישראלים במיוחד) תמיד יחשבו שמגיע להם הכל, ואם הדברים לא יהיו כתובים על הנייר הרבה מאוד דברים יכולים להשתבש, ואתם עלולים להיפגע. אז איך למדתי שצריך לעבוד עם חוזה?

לפני מספר שנים הסכמתי לצלם זמר מסוים בהופעה בתמורה ל2 כרטיסים (זה היה כבר בשלב שאני קיבלתי תשלום עבור הופעות, אך בן זוגי לשעבר מאוד אהב אותו ורציתי לפרגן). בשלב מתן התמונות כתבתי כי התמונות מיועדות אך ורק לשימוש שוטף (פייסבוק, אינסטגרם, פוסט "תודה על ההופעה" וכדומה) ולא ניתן לעשות שימוש בתמונות לפרסום ישיר. פה הייתה הטעות - רק כתבתי את זה ולא החתמתי את הלקוח מראש.


לאחר מספר חודשים, ממש במקרה, ראיתי את התמונה שלי, שנערכה מחדש ועוצבה לפוסטר, מופצת ברשתות החברתיות בקידום ממומן- ללא שם, הלוגו שלי נחתך ואפילו לא תויגתי בפוסט (אלו כבר עניינים חוקיים ללא קשר לחוזה).


באותו הרגע, בהתייעצות עורך הדין שלי (תודה אבא!) שלחתי הודעה כי במידה וירצו להמשיך להשתמש בתמונה עליהם לקנות אותה, במידה ולא ירצו לשלם עליהם למחוק את התמונה. בתגובה קיבלתי הודעות זועמות מצד המנהלת שלו, ששני כרטיסים זה תשלום הולם (זה היה זמר לא מוכר ואפשר להתווכח אם זה תשלום הולם או לא, אבל זה כבר סיפור אחר). היא אמרה שאינה מתכוונת לשלם שקל על התמונה ושהיא לא שווה את זה (אם היא לא שווה אז למה השתמשתם בה לפרסום?) והחלה להכפיש את שמי.


המשכתי את ההתכתבות בשפה יותר "עורכת דינית" כדי להפחיד אותם מעט. כתוצאה מכך, הם הבינו את טעותם והציעו תשלום של מאות שקלים בודדים, מבחינתי זו לא הייתה פשרה ודרשתי להוריד את התמונה ומאז לא יצרתי קשר עם אותה המנהלת.

הייתי יכולה להמנע מהמקרה הזה אם מראש הכל היה כתוב וחתום על ידי שני הצדדים.


בעיות בגלל חוסר בחוזה יכולות להיות גם פחות קיצוניות מזה וסתם לגרום לאי נעימות בין הצדדים.

לפני מספר חודשים צילמתי זמרת שכבר צלמתי בעבר לפני מספר שנים, הנחתי שהכל בנינו ברור ומוסכם בע"פ, ואחרי ההופעה שלחתי לה רק תמונות ערוכות. בתגובה היא התעצבנה, ובצדק כי לא קיבלה את התמונות הלא-ערוכות, הרי לא היה כתוב בשום מקום שהיא לא תקבל ו"הצלמים האחרים תמיד מביאים".


לא מאשימה אותה כלל, כי גם אם זאת לא דרך הפעולה שלי, במידה וזה לא כתוב הלקוחה צודקת. לאחר וויכוח סיכמנו בנינו כי אשלח לה לבחירה והיא לא תשתף אותן לא ערוכות. המקרה גרר מעט אי נעימויות שבמקרה הצלחנו לפתור ברמה האישית בינינו. באותה מידה, זה יכל היה גם להסתיים אחרת והייתי מאבדת לקוחה מדהימה וחבל. גם במקרה זה חוזה פשוט ותיאום ציפיות בין הצלמת ללקוחה היו יכולים למנוע את אי הנעימות.




 
 

 



זכויות יוצרים ושימוש בעורך דין

יש לזכור כי ישנן זכויות יוצרים בסיסיות המגיעות לכם גם ללא חוזה ובמידה והן הופרו - עמדו על שלכם. עדיין ניתן לתבוע גם ללא חוזה על דברים מסוימים. לחוזה הראשוני נעזרתי בעורך דין ולאחר מכן שיניתי בהתאם לצילומים הספציפיים.






 

קצת עליי, למי שלא מכיר

 

היי חברים! שמי ליהי מרקוביץ', צלמת כתשע שנים. מתמחה בצילומי הופעות חיות, מוזיקאים, צילומי מאחורי הקלעים של מופעים ופסטיבלים, צילומי תדמית וסטודיו.

מעבר לעיסוקיי כצלמת, אני מהווה חלק מצוות הניהול של הקהילה. מתמחית ביצירה וניהול של תוכן דיגיטלי במדיות השונות ומקדמת את תחום היזמות הצעירה בישראל.



אשמח להיות בקשר.

ליהי.

 



 

מוזמנים להצטרף לקהילת הצילום שלנו בפייסבוק - בה מתקיימים מגוון רחב של פעילויות, הרצאות, שיתופי ידע ועוד

 

bottom of page