top of page
חיפוש

צילום בטבע הישראלי דווקא עכשיו - 5 סיבות מדוע זה כדאי - ריפוי לנשמה בתקופת מלחמה ופוטותרפיה

עודכן: 13 בדצמ׳ 2023


כחובבי צילום, כולנו יודעים שהטבע הוא מנושאי הצילום הכי פופולריים שיש. אין זה מפתיע, שכן הטבע זמין לרובנו ברמה כמעט יום יומית - ביציאה לפארק השכונתי, בנסיעה לעבודה, בפיקניק משפחתי וכד'. מעבר לכך, הטבע מציע שפע של נושאים מעניינים ומגוונים - מפסגות הרים מושלגות (בימים כתיקונם בהם אנחנו נוסעים לחו"ל), אגמים ונחלים זורמים, נופי מדבר מפילי לסתות ועד לגני פרחים צבעוניים שלרוב נמצאים ממש מתחת לאף שלנו, על אדן החלון או בפארק הקרוב לביתנו.



צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

העץ המפורסם ברוחמה



מעבר ליופי האסתטי, לצילומי טבע יש גם השפעה ניכרת על הצדדים הרגשיים שלנו. יציאה לטבע יכולה לעזור לנו לייצר שקט נפשי, לרפא את הנפש ולחבר אותנו לעולם סביבנו. מעבר לכך, רבים מאיתנו יוצאים לטבע עם אנשים נוספים - משפחה וחברים, ויש לכך ערך אנושי וחברתי מעצים.


כולנו נמצאים בימינו במציאות הזויה שמעולם לא חשבנו שיכולה להתממש. כאב, עצב, פגיעה, דאגה, חרדה. קורונה נראית כמו חופשה בקריביים לעומת מה שאנחנו חווים כיום.



צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

הר צין בשקיעה



אצל חלק זה ממש אישי - כאב עצום על אובדן במשפחה או בקרב חברים. אצל חלק זאת המציאות הקשה שנכפתה עליהם עקב פינוי ביתם, בדרום ובצפון. יש גם דאגות כלליות יותר שנוגעות לכולנו - עתיד המדינה, שלום חיילנו שבחזית, מה יהיה, איך ומתי זה יסתיים?


מתי אם לא עכשיו, בתקופה כל כך קשה ומאתגרת ושפוגעת בכולנו - חשוב להעניק לנפש את השקט והרוגע שהיא כל כך זקוקה להם.


במאמר הקצר הזה ריכזתי עבורכם חמש סיבות מדוע כדאי לצאת לשטח ולהשתמש בצילום כאקט מרפא ומחיה את הנפש. מקווה שזה יעזור.




סיבה 1 - שחרור מהסטרס והלחץ


החיים המודרניים בכלל ובימים אלו בפרט הם מלחיצים מאוד. אנחנו עובדים שעות ארוכות בימים כתיקונם, מתמודדים עם דרישות רבות במגוון תחומים (עבודה, בית, משפחה, חברים, הגשמה אישית ועוד) ומוקפים ברעשי רקע רבים שמפריעים לנו להתרכז במה שחשוב.



צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

לתפוס את הטבע בתנועה


יציאה לטבע יכולה לעזור לנו להירגע ולהתרחק מהלחץ של חיי היומיום.

כשאנחנו נמצאים בטבע, אנחנו חשופים לנופים מרהיבים, לצלילים של הטבע ולתחושה של מרחב וחופש. זה יכול לעזור לנו להירגע, להוריד את רמות הלחץ ולמצוא קצת שקט נפשי.


סיבה 2 - תחושת החיבור


הטבע הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו. אנחנו קשורים אליו פיזית ורגשית. יציאה לטבע ולצלם יכולה לעזור לנו לחוש מחוברים יותר לעולם סביבנו.


כשאנחנו מצלמים טבע, אנחנו מעמיקים את תחושת החיבור בעזרת התבוננות ותשומת לב לפרטים, הגדולים והקטנים. כך אנחנו לומדים להעריך את היופי והפלא של העולם ומפתחים מודעות רבה יותר לסביבה שלנו. זה יכול לעזור לנו להרגיש מחוברים יותר לעולם במובן הרגשי וכמובן גם לעצמנו.



צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

צילום שביל החלב בחווארי מצדה


סיבה 3 - ביטוי יצירתי


צילום הוא דרך נהדרת להביע את היצירתיות שלנו. עצם היציאה לטבע ולצילומים יכול לעזור לנו למצוא השראה חדשה ולפתח את היכולות שלנו כצלמים.


כשאנחנו מצלמים טבע, אנחנו יכולים לבחור את הפרספקטיבה, האור והזוויות הייחודיות שלנו כדי ליצור תמונות מרגשות ושונות מהרגיל. מעבר לכך, זאת יכולה להיות דרך נהדרת לחלוק את העולם האישי והאומנותי שלנו עם אחרים.



צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

צילום מרקמי המדבר בחולות כסוי בערבה הדרומית





 
 


סיבה 4 - פוטותרפיה


פוטותרפיה היא טיפול באמצעות צילום. זהו כלי יעיל לטיפול בהפרעות רגשיות, כמו דיכאון, חרדה ופוסט טראומה.


בהמשך ישיר לסיבה הראשונה במאמר, הטבע והצילום שלו יכולים לעזור לנו לבטא את הרגשות שלנו ולהתחבר לעצמנו ברמה עמוקה יותר. זו יכולה להיות דרך יעילה להתמודד עם רגשות שליליים שאנו חווים בימינו ולשפר את הבריאות הנפשית שלנו.



צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

עגורים באגמון החולה



צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

אחת התמונות האהובות עליי מאגמון החולה, צולמה במהלך זריחה מרהיבה



 
 

 



סיבה 5 - פיתוח היצירתיות


כולנו מחפשים את ה"אקס פקטור" שיגרום לנו לצלם יפה ומיוחד יותר. כולנו שואפים להיות יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסא. דבר אחד בטוח, שבישיבה בסלון או בצפיה בסדרות טלויזיה, היכולת שלכם לפתח את שריר היצירתיות ישאפו לאפס.


אם אתם מחפשים דרכים לצלם טבע בצורה יצירתית, הנה שלושה טיפים, בסיסיים אבל חשובים.

  • התמקדו בפרטים הקטנים. אל תסתכלו רק על התמונה הגדולה. הקדישו זמן לבחון את הפרטים הקטנים והמיוחדים בטבע. השתמשו בעדשות טלה או מאקרו להדגשת האלמנטים הקטנים בסצנה. צרו תמונות טבע מינימליסטיות שמספרות סיפור אחד וייחודי. חשבו "כל המוסיף גורע, וכל הגורע - מוסיף".




צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

גמל במדבר יהודה


  • השתמשו באור הטבעי בצורה מושכלת. שימוש באור טבעי הוא כנראה הדרך הטובה ביותר לצלם טבע. השתמשו באור השמש בזמני הזריחה או השקיעה למתן גוונים רכים וזהובים יותר לצילומים שלכם. בחנו את כיווני האור וחשבו איך לנצל אותם להדגשת הנושא הצילומי. חשבו איך להשתמש באור חזק כדי ליצור דרמה וחספוס בתמונות שלכם.



צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

תורמוס באור אחורי בזמן שקיעה


  • התנסנו בזוויות חדשות. אל תפחדו להתרחק מהשביל הפופולרי. נסה לצלם מהצד, מלמעלה או מלמטה כדי ליצור תמונות ייחודיות. חשבו "מה האינטואיציה שלי אומרת" ואז נסו לעשות ההיפך ושברו את הגישה האינטואיטיבית.


צילום מדבר הר צין שקיעה סדנת צילום

אותו העץ ברוחמה, מזווית אחרת



 
 


לסיום


גם בימינו, ימי מלחמה הקשים והמאתגרים - חייבים לתת לנפש את המקום להרגע ולהרפא.


למזלנו, הטבע הישראלי שופע בהזדמנויות צילום נפלאות וכל מה שצריך לעשות זה לקום על הרגליים וליזום את הסשן הבא שלכם. ולא חייבים לנסוע רחוק - אפשר לצלם גם בפארק הקרוב לבית או אפילו בגינה הפרטית. כמובן, בתקופה זו, היו זהירים ותלכו למקומות בטוחים בלבד, קחו אחריות וחשבו מה עליכם לעשות במידה וחלילה קורה משהו מסוכן.


יציאה לטבע יכולה להיות חוויה מעשירה ומרפאת, זוהי דרך נהדרת להירגע, להתחבר לעצמנו ולעולם המופלא סביבנו. כן, גם בתקופת מלחמה.


אז אם אתם מחפשים דרך להעלות את מצב הרוח שלכם ולשפר את הבריאות הנפשית שלכם, צאו לטבע ולצלמו!


מקווה שזה עזר ונתן לכם השראה לצאת ולצלם.


כאן עבורכם, תמיד באהבה,

ויקטור.



363 צפיות0 תגובות
bottom of page