צילום נוף ימי - לא רק שקיעות - 5 תובנות שישנו לכם את הפרספקטיבה והקומפוזיציה
- ויקטור זיסלין

- 14 בנוב׳
- זמן קריאה 7 דקות
עודכן: לפני 4 ימים
אין אדם שלא אוהב להגיע לים, להנות מהדרמה שהוא מייצר או מהשלווה בימים הרגועים יותר. אנחנו, כצלמים, רואים בים מעין מגרש משחקים שבו ניתן לממש מגוון רחב של רעיונות צילומיים - צילומי נוף, אנשים, גישות מינימליסטיות ועוד.
לקראת חודש דצמבר בחדר כושר לצילום שיעסוק בצילום נוף ימי, החלטתי לכתוב את המאמר הזה, כדי לתת לכם כמה נקודות למחשבה בנושאים האומנותיים שחשוב להכיר בצילום נוף ימי.
אם תרצו לקחת את הנושא ולהעמיק בו, לתרגל וללמוד הרבה מעבר - מוזמנים להצטרף לתוכנית, הפרטים בקישור הבא.
האזינו גם לפודקאסט שנוצר ע"י בינה מלאכותית - סיכום המאמר בשיחה קולחת ונעימה בין שני קריינים וירטואליים
(שימו לב - יתכנו אי דיוקים עקב אלגוריתמי AI שאינם בשליטתנו)

שקיעה מרהיבה ב-Dunquin Pier בדרום מערב אירלנד
הקדמה - הים הוא קנבס בלתי נדלה ליצירה
יש משהו בים שמושך אותנו אליו, עוד לפני שאנחנו מרימים את המצלמה. אולי זו התנועה המתמדת, אולי השקט (או הרעש?) המפתיע שלפעמים מגיע מהגלים. הים יכול להיראות בכל פעם אחרת - רך בזריחה עדינה, עוצמתי בגאות, דרמטי בשקיעה צבעונית.
רבים מאיתנו חווים את הפער בין היופי שאנחנו רואים בעיניים לבין התמונה שמתקבלת בסוף, ומרגישים שמשהו מהקסם שהיה במציאות הלך לאיבוד. זו התלונה שאני שומע יותר מכל מהתלמידים שלי, ונראה שזה אחד האתגרים המובילים בצילום נופים שהיינו רוצים להתגבר עליו.
האתגר הזה נובע בין יתר הדברים מכך שרובנו מצלמים את מה שאנחנו רואים, במקום את מה שאנחנו מרגישים.
האמת היא שהאתגר האמיתי בצילום נוף ימי הוא לא רק הידע הטכני שנדרש בשימוש בחצובות ופילטרים, כפי שלעיתים צלמים חושבים. זו אומנות המשלבת הבנה של אור, קריאת תנאי הטבע, תזמון מדויק וקומפוזיציה שעשה סדר בכל הדברים. יותר מכך - זאת היכולת להעביר לצופה את מה שאנחנו חווים ומרגישים בזמן אמת. זה היכולת לעצור רגע, להבין את הסיפור שהים מספר, ורק אז להחליט מה מתוך כל זה נכנס לפריים. וחושב להדגיש שזה לא רק הצד החזותי של הנוף, שפועל על המודע של הצופה אלא בעיקר הצד הרגשי שפועל על התת מודע שלו.
במאמר הזה נצלול לחמישה פוטו טיפים עוצמתיות שיעזרו לכם להפוך את צילומי הים שלכם מתמונות רגילות ליצירות אמנות של ממש. כל אחד מהם מציג תפיסה אחרת, וביחד הן יפתחו לכם עולם חדש של אפשרויות יצירתיות.
פוטו טיפ 1 - זה לא רק השקיעה או הזריחה - זו הגאות: התזמון הסודי שמשנה את כל התמונה
כולנו מכירים את "שעות הקסם" או "שעת הזהב" הזמן הזה מעט אחרי הזריחה או מעט לפני השקיעה שבו השמיים מתמלאים בגוונים זהובים קסומים וצובעים את הנוך באור רך ועדין, מושלם לצילומי נוף פסטורליים.
אבל חשוב גם להבין את ההבדל ביניהן.
בשקיעה נקבל צבעי זהב ואדום עזים, אבל הזריחה מעניקה אווירה עדינה יותר, עם גוונים פסטליים, וברוב המקרים גם חוף שקט יותר ונטול אנשים. זה מאפשר לבנות קומפוזיציות נקיות ואינטימיות הרבה יותר. מטבע הדברים, בישראל הזמן המועדף בד"כ לצילומי נוף ימי הוא דווקא בשקיעה שכן כל חופי הים התיכון פונים בכיוון מערב. תופתעו, אבל יש מקום לשקול להגיע לסשן צילומים בחוף הים גם בזריחה, ולקבל את השקט הרצוי לצילומים עוצמתיים.

זריחה בחוף הבונים המרהיב
אך ישנו גורם נוסף, סודי וקריטי לא פחות, שרוב הצלמים מפספסים: הגאות והשפל. אלו לא פרטים שוליים, הם משנים לחלוטין את מראה החוף ואת אופי התמונה.
בשפל, הים נסוג וחושף בפנינו עולם שלם שהיה חבוי תחת המים: מרקמים עדינים בחול, שלוליות שיוצרות השתקפויות מרהיבות, וגושי סלע דרמטיים שלא ידעתם שקיימים. זהו זמן מושלם לקומפוזיציות מרשימות שמעצימות את המרחב והתלת ממדיות של הסצינה, ועשירות בפרטים מפתיעים. לעומת זאת, בגאות גבוהה הים מתקרב אלינו, הגלים מכים בעוצמה, והאקשן כולו עולה מדרגה. זהו הזמן ליצירת תמונות דרמטיות ועוצמתיות, לצד תמונות שקטות ושלוות בחשיפה ארובה.
לא בטח אם ידעתם זאת אבל לירח יש השפעה ישירה על התהליך: בימים של ירח מלא (אותו הירח המלא ממנו אנחנו נמנעים בצילום כוכבים) ההבדלים בין גאות לשפל הם הקיצוניים ביותר, ומציעים הזדמנויות צילום ייחודיות. לכן, לפני שאתם יוצאים לצלם, בדקו את תחזית הגאות והשפל. הידע הפשוט הזה הוא מה שהופך צילום מקרי לצילום מתוכנן ומדויק.

מרקמי סלע ומים בחוף גדור
פוטו טיפ 2 - להפוך כאוס לשלווה: הקסם של חשיפות ארוכות
חשיפה ארוכה היא טכניקה שמעניקה לצילום ים מראה כמעט מכושף. במקום שהמצלמה תקפיא את הכאוס של גלים נשברים וקצף מתפזר, היא מאפשרת להפוך את כל התנועה לשכבה אחידה, חלקה ורכה. התוצאה היא תמונה שיש בה שקט ויציבות, גם כשהים סוער.
בעזרת חצובה יציבה ופילטר ND (פילטר המפחית את כמות האור הנכנס לעדשה), תוכלו ליצור חשיפות ארוכות מהרגיל - של חלקי השניה, של מספר שניות ואף יותר. ככל שהחשיפה מתארכת, המים מקבלים מראה "משיי", העננים נמרחים בעדינות על פני השמיים, והתמונה כולה מקבלת אופי כמעט מדיטטיבי.

חשיפה ארוכה במיוחד בחוף Coumeenoole בדרום מערב אירלנד
הכוח האמיתי של הטכניקה הזו טמון בניגוד שהיא יוצרת. אלמנט סטטי וחד, כמו סלע או עמודי מזח, הופך לעוגן ויזואלי שמולו זורמים המים והעננים הרכים. זהו משחק של ניגודים - יציבות מול תנועה, סטטי מול דינמי, חד וברור מול זורם ומרוח - נגדים שמעניקים לתמונה עומק וסיפור שאי אפשר להשיג בצילום ה"סטנדרטי" הוא הכל חד, כפי שהעין שלנו רואה.
ראוי לציין שהחשיפה לאו דווקא חייבת להיות מאד ארוכה. היא פשוט חייבת להתאים לסיפור ולתחושה שתרצו להעביר.
לפני שמצלמים, כדאי לבחון מה אתם חווים בשטח ואיזו תחושה תרצו להעביר לצופים. אם הים סוער ואתם מרגישים את הדרמה והעוצמה, יתכן ותעדיפו חשיפה לא איטית מדי, למשל 1/2 השניה, רק כדי למרוח קלות את תנועת הגלים ולשמר את הטקסטורות שהקצף מייצר. אם הים שקט יחסית ואתם מרגישים שלווה, ככל הנראה יתאים יותר צילום בחשיפה מאד ארוכה כדי לשטח לגמרי את הזרימה.
במאמר הזה לא אכנס להיבטים הטכניים של צילום שכזה - עבודה עם פילטרים, חצובות וכד'. לזה אקדיש מאמר שלם שיפורסם בהמשך הסדרה.

דרום מערב אירלנד, חשיפה של שניה אחת

חשיפה ארוכה במיוחד של 180 שניות, שלא רק שיטחה את המים אלא יצרה תצורות מרוחות מרשימות בעננים.
מוזמנים לפתוח את המאמר הבא עם כמה טיפים נבחרים לצילום חשיפות ארוכות. אבל היי, אל תאבדו את הפוקוס, תפתחו אותו בטאב נפרד ותמשיכו לקרוא את המאמר הזה :)
פוטו טיפ 3 - פחות זה יותר, Less Is More - גם בים: אמנות ההחסרה
הים הוא המקום האידיאלי לתרגול צילום בגישה מינימליסטית. הרבה חללים פתוחים, מרחבים נקיים מהסחות דעת, רקע נקי וגדול, צבעים פסטליים ומרגיעים - מה שנקרא בשפה המקצועית - Negative Space. בתוך הפשטות הזו, מספיק אלמנט אחד קטן ובודד כדי ליצור תמונה בעלת נוכחות עוצמתית.

לקראת שקיעה בחוף גדור

שלושת המוסקטרים וד'ארטניאן - חוף Inch Beach בדרום מערב אירלנד

דייג בחוף פלמחים
חשבו על צללית של אדם או קבוצת אנשים, סירה רחוקה באופק, או סלע אחד בולט ששובר את קו המים. האתגר בצילום מינימליסטי הוא לא לחשוב מה להוסיף לפריים, אלא לקבל החלטה מודעת מה להשאיר בחוץ. אחרי שניקיתם את הפריים, חשוב לשים לב לקווים - קו האופק, הגלים, העננים - כולם יכולים לשמש כעוגנים קומפוזיציוניים חזקים שמחזיקים את התמונה.
המטרה היא לנקות את הסצנה מכל רעש ויזואלי ולהשאיר רק את מה שחיוני למסר.
הגישה הזו יוצרת תמונות נקיות ושלוות, שלעיתים קרובות מדברות חזק יותר מסצנה עמוסה בפרטים. צילום בשחור-לבן יכול להתאים במיוחד לסגנון הזה, כשהוא מדגיש את הקווים, הצורות והניגודים על פני הצבע.

בריצה קלה, בחוף Inch Beach היפהיפה
פוטו טיפ 4 - אל תצלמו את הנוף, צלמו את התחושה שהוא מייצר
צילום מתוך הרגש, כזה שמייצג את תחושת ההתפעלות שלכם מהנוף יהיה לרוב מרשים ומיוחד יותר מאשר צילום "קלאסי" של נוף ימי טיפוסי.
נסו להשתחרר ממה שהנוף הימי מציג ברמה הויזואלית - ים, גלים, חול, דיונות וכד'. הביטו על הדברים בצורה מופשטת יותר ותנו מקום לצורות, טקסטורות וצבע לדבר. במקום ללכוד את התמונה הגדולה והמובנת, נסו להתמקד בפרטים הקטנים והפחות ברורים: דפוסים של גלים בים או תצורות חול, מרקמים שונים, כתמי צבע ואור, ושברירי תנועה שהופכים את הים לציור. זה הרגע שבו אתם מפסיקים לתעד את המציאות ומתחילים לפרש אותה - וכאן, בעיניי, מתחילה האמנות האמיתית.

גלים גלים בחוף גדור
האפשרויות הן אינסופיות. חפשו את הקווים הלבנים שהקצף מצייר על המים, את המרקם של החול הרטוב לאחר שהגל נסוג, את הגוון הירקרק-שקוף של גל רגע לפני שהוא נשבר, או את ההשתקפויות המעוותות על פני המים.
כדי ללכוד את הרגעים האלה, תוכלו להשתמש במהירות תריס גבוהה כדי "להקפיא" טיפות מים באוויר, או במהירות איטית יותר כדי ליצור מריחה מעניינת של תנועה. עדשת טלפוטו היא כלי מצוין כאן, מכיוון שהיא מאפשרת לבודד את הרגעים הקטנים והמופשטים האלה בתוך הים הגדול. לפעמים, הצילום הכי מיוחד מגיע דווקא כשמכוונים את העדשה למקום הכי פחות צפוי.

התנפצות מרהיבה ב-Clogher Beach בדרום מערב אירלנד
פוטו טיפ 5 - שברו את החוקים: תנועה מכוונת או חשיפות מרובות
הטיפ האחרון מיועד לאלו שרוצים לשחק ולהתנסות, לחשוב יצירתי וליצור משהו שהעין לא רואה. טכניקת ה-ICM (Intentional Camera Movement), או תנועה מכוונת של המצלמה, היא דרך להפוך צילום ים לתמונה כמעט ציורית. הרעיון הוא פשוט: בזמן חשיפה ארוכה יחסית, למשל 1/10 השניה, אתם מזיזים את המצלמה בכוונה.
התוצאה היא מריחות צבע וקווים זורמים שיוצרים תחושה של תנועה ואווירה. הטכניקה הזו עובדת נהדר בצילום ים, כאשר השמיים והמים מציעים שתי שכבות ברורות של צבע וצורה. תנועה אופקית יציבה, למשל, יוצרת כמעט ציור מופשט של כחולים בהירים וכהים, ולעיתים גם נגיעה של לבן מהקצף.

ציורים באור בנמל תל אביב
זו אינה "טריק" צילומי, אלא דרך ליצור תמונה עמוקה ואטמוספרית, כזו שמרגישה יותר כמו ציור מאשר צילום, ומעבירה תחושה שלא ניתן להשיג בחשיפה סטטית אחת.
אפשרות נוספות למתקדמים היא צילום חשיפות כפולות או מרובות, בעזרתם ניתן להרחיב עוד יותר את היריעה וליצור תמונות עוד יותר ציוריות ומיוחדות. אמנם זהו לא מאמר בנושא החשיפות המרובות, ולא ארחיב כאן על הטכניקה הייחודית. אבל אני כן מזמין אתכם להתנסות עם הטכניקה, לקרוא עליה בגוגל או לשאול את היועץ בינה מלאכותית שלנו איך עושים זאת במצלמה שלכם.

נוף ציורי בחוף הכרמל בחיפה - שימוש בחיבור של 7 חשיפות בתוך המצלמה
בא לכם לקחת את נושא צילום נוף ימי צעד אחד קדימה?
הצטרפו לאתגר צילום נוף ימי - אימון טעימה מחדר כושר לצילום
ועכשיו תורכם: לצאת ולתרגל צילום נוף ימי
צילום ים הוא עולם עשיר שיש בו הכול: אור משתנה, תנועה מתמדת, רוגע וסערה. חמש הגישות שהצגתי כאן הן רק תמצית של האפשרויות והגישות שניתן ליישם בים.
זאת גם הזמנה פתוחה להתנסות - פעם אחת לכו על חשיפה ארוכה, בפעם אחרת התמקדו במינימליזם, ובפעם שאחרי רדפו אחרי המרקמים המופשטים של הגלים. אין תחליף לתרגול בשטח. וחשוב לא פחות: לשתף, להראות, לשאול, ולפתח את העין.
לים יש אינסוף סיפורים לספר. איזה סיפור אתם תבחרו ללכוד בפעם הבאה שתעמדו על החוף?
שיהיה לכם בהצלחה!
שלכם,
ויקטור
סרטון סיכום למאמר מבוסס בינה מלאכותית - לכל מי שאוהב ללמוד בוידאו
(שימו לב - יתכנו אי דיוקים עקב אלגוריתמי AI שאינם בשליטתנו)
לפרטים והרשמה לחדר כושר לצילום לחצו על הקישור הבא













אלוף. תודה על הפוסט המלמד והמופלא.