צילום נופים (ולא רק) - 5 פוטו טיפים על קומפוזיציה שישנו את הדרך שבה אתם מצלמים
- ויקטור זיסלין

- לפני 13 דקות
- זמן קריאה 5 דקות
האזינו גם לפודקאסט שנוצר ע"י בינה מלאכותית - סיכום המאמר בשיחה קולחת ונעימה בין שני קריינים וירטואליים
(שימו לב - יתכנו אי דיוקים עקב אלגוריתמי AI שאינם בשליטתנו)
איך גורמים לאנשים לעצור ולבהות דווקא בתמונה שלכם?

זריחה ערפילית במיוחד ב-Goli Vrh בסלובניה, מהטיול צילום של פוטו טריפס באוקטובר האחרון
זה קרה לכולנו.
אתם עומדים במקום עוצר נשימה, נוף מרהיב נפרש מולכם, המצלמה ביד, ואתם מצלמים. מתלהבים מהחוויה ורק מחכים לחזור הביתה ולשולחן העריכה. אבל כשאתם חוזרים הביתה ומסתכלים על התוצאה, משהו חסר. הקסם לא עבר. התמונה שטוחה, לא מרגשת, ולא מעבירה את החוויה שהרגשתם שם. בעידן של גלילה אינסופית, התפקיד שלנו כצלמים הוא ליצור תמונות שבאמת גורמות לאנשים לעצור, לחשוב, להרגיש.
הסוד הוא לא במצלמה יקרה יותר או בעדשה חדה יותר. הסוד טמון בשפה הוויזואלית שאתם בונים - ובעיקר - בקומפוזיציה. הנושא הזה בדיוק עמד במרכזם של שני טיולי מאסטר קלאס בצילום נוף שהדרכתי לאחרונה ברכס הדולומיטים בצפון איטליה ובסלובניה, לצידו של קולגה וחבר יקר, הצלם הנודע פיוטר סקשפייץ. במהלך הטיול קיימנו מספר שיעורי כיתה והרצאות בנושאים השונים, כשהדגשים המרכזיים היו סביב נושאי הקומפוזיציה, האור ותכנון סשני צילום בהתאם לתנאיי מזג האויר.
התובנות שעלו מהשיעורים האלה היו חזקות מדי מכדי לשמור אותן לעצמי, וכהרגלי, החלטתי לשתף את הנקודות המרכזיות גם איתכם, קוראי הבלוג היקרים. הנה לכם חמש מהן שיעזרו לכם לבנות תמונות חזקות ומרתקות יותר.

אותו הספוט, אבל סיפור אחר לגמרי. צילום בשעה הכחולה, רגע לפני שהשמש התעוררה, מהטיול צילום של פוטו טריפס לסלובניה באוקטובר האחרון
פוטו טיפס #1 - פחות זה יותר. חפשו את העוגן והיפטרו מכל השאר.
בצילום נוף, קל מאוד להתפתות ולנסות לדחוס כמה שיותר פרטים לפריים אחד. הרי הכל כל כך יפה. אבל קומפוזיציה חזקה נבנית לרוב דווקא על עיקרון המינימליזם. המטרה היא למצוא נקודת עוגן אחת וברורה. זהו הנושא שלכם, או מה שאנחנו מכנים "החלל החיובי" (Positive Space). כל השאר בפריים הוא "החלל השלילי" (Negative Space) - ותפקידו לתמוך בנושא המרכזי ולתת לו מרחב נשימה, לא להתחרות בו.
דמיינו סצינה עשירה באלמנטים יפים ומרשימים, בנוף עצום ורחב. במקום לנסות לתפוס את כל האלמנטים במרחב - הגבהות הקרובות, רכס ההרים שברקע, שדרת העצים בצד ימין ומרחב של דשא עצום בצד שמאל, גישה מינימליסטית תתמקד, לדוגמא, בעץ הבודד או מבנה מיוחד בנוף, שישמשו כנקודת העוגן. המרחב שמסביב לעוגן - משטח דשא, יער או ערפילים הופכים להיות החלל השלילי שלכם, ויוצרים תחושה של בידוד ושלווה.
לפני כל לחיצה, שאלו את עצמכם: מה הסיפור שאני מנסה לספר? כל מה שלא תורם לסיפור הזה, כל מה שמסיח את הדעת מהעוגן המרכזי - פשוט הסירו אותו מהפריים.
תמיד זכרו את הסלוגן האלמותי - Less Is More.

פחות זה יותר. ערפילי בוקר ב-Goli Vrh, מהטיול האחרון לסלובניה
פוטו טיפ #2: האור הוא לא רק חשיפה, הוא אובייקט בקומפוזיציה.
צלמים רבים חושבים על אור במונחים טכניים של חשיפה נכונה. אבל אור הוא הרבה יותר מזה; הוא ה"מלך" של הפריים. האור הוא מרכיב פעיל בקומפוזיציה, בדיוק כמו הר, עץ או נהר. הדרך שבה קרני השמש נופלות על הנוף, הצללים שהן יוצרות, האזורים שהן מדגישות והאזורים שהן מסתירות - כל אלה הם כלים רבי עוצמה לבניית עומק, דרמה וסיפור.

הנוף המרהיב של Alpe De Siusi מהדולומיטים. אור השמש בעוד רגע יוצאת מבעד לרכס ההרים עושה את כל ההבדל בפריים הזה
במקום רק למדוד את האור, לחשוב על היבטי החשיפה ולהתיחס אליו כמשהו טכני גרידא, ההתחילו להתבונן בו ולתרום אותו ליצירה הצילומית. חפשו באופן פעיל אלומות אור שחודרות דרך יער סבוך או מאירות שביל על צלע הר. השתמשו בהן כקווים מובילים חזקים שמוליכים את עינו של הצופה ישירות אל הנושא שלכם.
ראו כיצד צל ארוך יכול לאזן אובייקט מואר בצד השני של הפריים. אל תצלמו רק את הנוף; צלמו את האור שרוקד על הנוף. התייחסו לאור כחלק מהותי מהתמונה, כאילו הוא היה אובייקט צילום בפני עצמו.

השילוב של הערפילים והאור הזהוב הופך את הסיטואציה לחלום. Alpe De Siusi בזריחה.

תצפית מרהיבה על אגם בלד בסלובניה
פוטו טיפ #3: אל תסתכלו על עצים ואבנים, תסתכלו על קווים וצורות.
זאת אולי העצה הכי פחות אינטואיטיבית, אבל הכי משמעותית.
כדי לבנות קומפוזיציה מדויקת ומעניינת, נסו לטשטש את הזהות של האובייקטים מולכם. הסירו מהתודעה את מה שהאובייקטים מייצגים והפעילו מעין פילטר עבור התת מודע שלכם ש"מפשיט" את הנוף. במקום לראות "עץ", "שביל" ו"הר", נסו לראות אוסף של צורות גיאומטריות: קווים, עקומות, משולשים, מלבנים, כתמי צבע ואור.

נוף פסטורלי מסלובניה
הראייה ה"מופשטת" הזו משחררת אתכם מהנטייה לצלם את מה שמוכר ולסדר את הפריים לפי לוגיקה ולא לפי תחושה. היא מאפשרת לכם להתמקד במבנה הבסיסי של התמונה. אתם מתחילים לשים לב לקווים אלכסוניים שיוצרים תנועה ודינמיות, לעומת קווים אופקיים שיוצרים תחושה של סטטיות, רוגע ושלווה.
אתם מזהים יותר בקלות מהו האלמנט החשוב ביותר בפריים, רואים צורות גלויות ונסתרות שנוצרות ע"י האובייקטים השונים, שמים לב יותר לעקומות בצורת S או C שגורמות לעין "לטייל" בתוך הפריים. ראייה כזו היא המפתח להפיכת סצנה כאוטית לקומפוזיציה הרמונית ומסודרת.

נוף הררי על גבול סלובניה ואוסטריה באור שקיעה מהפנט
פוטו טיפ #4: חוקי הקומפוזיציה הם נקודת פתיחה, לא כלוב מזהב.
כולנו למדנו על "חוק השלישים", "סימטריה" ו"הולכת עין". אלו כלים מצוינים וחשובים שנותנים לנו נקודת פתיחה טובה וכיוון מחשבה ראשוני לבניית הפריים. במקרים רבים, הם פשוט עובדים ברמה הויזואלית והאסתטית. אבל קומפוזיציה אמיתית היא הרבה יותר מאשר יישום טכני של חוקים וקווים מנחים.
קומפוזיציה היא המסר, היא יחסי הגומלין בין האובייקטים בפריים, והיא ההחלטה המודעת שלכם מה נכנס פנימה ומה נשאר בחוץ. התייחסו לכללים כאל כללי אצבע ראשוניים בלבד, אבל אל תפחדו לבנות את הקומפוזיציה "מהלב".
אם הסיפור שלכם דורש שהאובייקט יהיה "תקוע" במרכז, עשו זאת. אם שבירת הסימטריה יוצרת מתח מעניין, לכו על זה. המטרה היא לא לשבור חוקים רק כדי להיות "יצירתיים בכוח", אלא להבין מתי החוק משרת אתכם, ומתי הסיפור שלכם דורש גישה אחרת. בסופו של דבר, מדובר ב"קומפוזיציה מנטלית" - בניית סיפור סביב ניגודים כמו ישן מול חדש, או כאוס מול סדר.

הסירות בלאגו די בראייס בדולומיטים. בפריים הזה נשברו לא מעט חוקים, אבל אני חי עם זה ממש בשלום :)

לפעמים דווקא מרכוז האובייקט יכול ליצור את המוטיב הכי מושך ומעניין. דולומיטים.
פוטו טיפ #5: המסגרת שלכם קדושה - שמרו על קצוות נקיים.
זו נקודה טכנית קטנה עם השפעה ענקית, כזו שיכולה לשדרג כל תמונה באופן מיידי. המסגרת של התמונה שלכם חייבת להיות נקייה. מה זה אומר? ודאו שאין אלמנטים מיותרים ש"נחתכים" בקצוות הפריים, כמו חצי סלע או קצה של שלט. חשוב להימנע גם מנקודות אור בהירות או כתמי צבע צעקניים בפינות, שמושכים את העין של הצופה החוצה מהתמונה. שימו לב לענפים סוררים שנכנסים בטעות לחלק העליון של הפריים.

שימו לב איך קצוות הפריים נקיים מכל הפרעה או הסחת דעת. מאותו הבוקר הערפילי והאגדי בטיול האחרון לסלובניה

שימו לב לקצוות הפריים הנקיים, ללא אובייקטים זרים שנכנסים לפריים ומסיחים את הדעת
הקצוות המבולגנים האלה הם רעש ויזואלי שמחליש את המסר המרכזי שלכם. נסו לסדר את זה כבר בשטח, על ידי שינוי קטן של זווית הצילום, זום אין או אאוט קטן או צעידה של כמה צעדים הצידה. אם זה לא אפשרי, אל תהססו לנקות את הקצוות בעריכה. מסגרת נקייה מבטיחה שהפוקוס של הצופה נשאר בדיוק היכן שרציתם - על הסיפור שלכם.
סיכום: מה הלאה?
קומפוזיציה היא לא נוסחה מתמטית, אלא תהליך מחשבתי של קבלת החלטות. היא הדבר החשוב ביותר שעליכם להשקיע בו כדי להתפתח כצלמים, הרבה יותר מציוד חדש או טכניקות מורכבות. חמש התובנות האלו הן לא חוקים, אלא כיווני מחשבה שיעזרו לכם לגשת לצילום הבא שלכם בצורה מכוונת ועמוקה יותר.
שתפו איתי כאן בתגובות - בטיול הצילום הבא שלכם, מה הדבר האחד שתעשו אחרת כדי לבנות את הקומפוזיציה שלכם בצורה מכוונת יותר?
שלכם,
ויקטור

חשיפה ארוכה במיוחד בכביש 100 הימים באיטליה
סרטון סיכום למאמר מבוסס בינה מלאכותית - לכל מי שאוהב ללמוד בוידאו
(שימו לב - יתכנו אי דיוקים עקב אלגוריתמי AI שאינם בשליטתנו)
לפרטים והרשמה לחדר כושר לצילום לחצו על הקישור הבא












תגובות