top of page
חיפוש

צילום לילה בעיר - איך ליצור מריחות של אורות בתנועת רכבים ורכבות

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

צילומי לילה בסבי​​בה אורבנית הם אחד מנושאי הצילום האהובים על צלמי טיולים (באנגלית זה נשמע יותר טוב - Travel Photographers) ואני ללא ספק ביניהם. לא סתם פרסמתי כבר כמה מאמרים העוסקים בנושא הזה. זהו השלישי והיד עוד נטויה.


 

לקריאת המאמרים הנוספים:

 

כמה שתל אביב שלנו יפה בלילה...



מילת הקדמה "בזמן שאתם מחכים"


במאמר הזה אתמקד בצילום אורבני הכולל תנועת רכבים (רכבות קלות גם הולך) כאשר הרעיון הוא להמחיש את תנועתם בעזרת מריחת שובלי הפנסים שלהם.


יש שיגידו שהרעיון טיפה בנאלי וניתן לראות תמונות שכאלה אצל צלמים רבים. יש לי שתי תשובות מאד ברורות לכל אלא שמדברים.

  • כשזאת היצירה שלך שיצרת בפעם הראשונה (ואולי גם בפעם השניה והשלישית), אין בה שום דבר בנאלי, ולא משנה מה אחרים אומרים, גם אם מישהו אחר צילם פריים דומה. האם הכרתם מישהו שיסרב למנה טעימה במסעדה רק כי עוד אנשים הזמינו אותה?

  • אם חושבים מחוץ לקופסא, תמיד אפשר להגיע לתוצאות ייחודיות שיפתיעו גם את השועלים הכי ותיקים בתחום.



גשר יהודית החדש של תל אביב, צילום בחשיפה ארוכה.

 


למשל, הבנאלי זה פשוט להגיע בערב לאיזה כביש סואן, להניח את המצלמה על חצובה, להגדיר זמן חשיפה ארוך ולמרוח את האורות.


לחלופין, אפשר להגיע לאזור הרצוי מבעוד מועד, לחקור אותו, לכוון לשעה של תאורה יפה במיוחד (השעה הכחולה הממ הממ... - למאמר), להשקיע במציאת הספוט המושלם לקומפוזיציה ממש מעניינת, לתזמן את הפריים כך שנראה גם את המריחות וגם אובייקטים סטטיים וכו' וכו'... הבנתם את הכוונה.



נוף מהפנט מעל איילון ותל אביב הסואנת

 

 

אז עכשיו תכלס, בואו נדבר על צילום לילה - מה עושים, איך עושים, למה עושים?

 


הלוקיישן


ברור לכל שאופי הסשן מחייב צילום באזור עם תנועה ערה של רכבים / רכבות / אובייקטים מוארים בתנועה. גשרים מעל כבישים ראשיים, מדרכה לצד שדרה מרכזית, תצפיות מעל ערים, נהר עשיר בסירות או צילום מבניין גבוה. זה המקומות שיכולים לעבוד נהדר בצילומים כאלה.



פקקים בלתי נדלים האחת הערים הסואנות בעולם - בנגקוק

 


נקודה מצוינת לצילומי לילה ממש לפני גשר השלשלאות בבודפשט

 


גשר קארל שבפראג והסירות שעוברות מתחתיו - לוקיישן נהדר לצילומי לילה

 


הקומפוזיציה


כולנו מכירים את כל הכללים הבסיסיים והקלאסיים כגון כלל השלישים, הסימטריה או הולכת העין. השימוש בהם נכון גם במקרה זה, שכן הם תפורים לצילום בניינים, כבישים ומסילות רכבת. אבל זהו רק הבסיס.


קומפוזיציה מתקדמת

"קומפוזיציה מתקדמת" היא מושג מעורפל שלא לגמרי ברורה כוונתו. האם יש "כלל השלישים" משוכלל יותר ממה שאנחנו מכירים? האם הולכת עין בזווית ספציפית טובה יותר מזווית אחרת? ממש לא! בעיניי, הכוונה היא לדברים שהם מעבר לקומפוזיציה לפי הכללים ה"בסיסיים". הכוונה היא לפרטים הקטנים או הטאצ'ים המיוחדים שיהפכו את הפריימים שלכם למרשימים יותר.



לא רק רכבים ורכבות. גם סירות בנהר יכולות להיות אחלה אובייקט לצילום לילה. הדנובה, בודפשט.

 



גשר השלשלאות, בודפשט.

כללי הקומפוזיציה הקלאסיים משתלבים כאן בצורה יפה - השלישים, הולכת העין, החיתוכים ועוד.

 

שימו לב שלא לכלול אובייקטים לא רצויים בקומפוזיציה כגון פחים, זבל או נושאים שקונספטואלית לא מתאימים לפריים (למשל, גדר של אתר בנייה מול נוף אורבני מודרני). הקפידו למקם את פנסי הרחוב כך שיהיו בולטים בסצינה ולא יתמזגו עם מבנים שמוארים חזק או יסתירו אותם. הקפידו על חיתוכים נכונים בקצוות - למשל, השאירו ספייס מסביב לאובייקטים משמעותיים ואל תחתכו אובייקטים ממש בקצה. נסו לחפש זוויות צילום לא שגרתיות - ממש מלמטה או ההיפך, חפשו משהו גבוה לעמוד עליו. חפשו "מסגרות" לצלם דרכן, משהו שיכול להעצים את תחושת העומק והתל מימדיות בתמונה.



ירושלים העתיקה, מקום מקסים לצילומי לילה נהדרים

 


גשר יהודית בתל אביב - פנינה ארכיטקטונית נפלאה המאפשרת צילום מזוויות מעניינות במיוחד

 

 
 

הטכניקה


אחרי שמצאתם את הספוט המושלם הגיע הזמן להתחיל לעבוד.

הכנות לצילום


1. העמידו את המצלמה על החצובה. 2. עברו למוד Live View (תצוגה על גבי מסך המצלמה). זה יקל מאד על תהליך העבודה. 3. הפריים ישתנה מעט ממה שראיתם כשהמצלמה הייתה בידיים, אז כדאי לדייק את הפריים מבחינת הקומפוזיציה, יישור התמונה, חיתוכים ועוד.

4. העבירו את המצלמה למוד צילום בהשהייה (Delay Mode) של 2 או 5 שניות למניעת רעידות עקב הלחיצה על כפתור המחשף. לחלופין, אפשר לעבוד עם שלט חוטי או אלחוטי.


5. הדליקו את אופציית נעילת המראה בזמן הצילום (Mirror Lock Up, רלוונטי רק ל-DSLR). זה יעזור גם כן למניעת רעידות של המצלמה. מי שלא מכיר את האופציה, חפשו בגודל איך עושים זאת בדגם המצלמה שלכם.


6. בטלו את מנגנון הייצוב על העדשה (או את מנגנון הייצוב בתוך המצלמה בדגמים בהם זה קיים). הסיבה לכך היא שבמקרים מסוימים מנגון ייצוב פעיל עלול לפגוע בפוקוס ועדיף לנו להיות און דה סייף סייד.


הגדרות צילום


7. הגדירו את שלושת פרמטרי החשיפה ע"מ לקבל את אפקט המריחה בשילוב עם חשיפה נכונה ומאוזנת.


המלצה טובה לנקודת התחלה


  • רגישות החיישן ISO 100 (הכי נמוך שאפשר)

  • צמצם סגור יחסית, להגדלת עומק השדה ויצירת תצורות "כוכב" סביב הפנסים. למשל F/13 או F/16.

  • מהירות תריס איטית לקבל את החשיפה הנכונה והמריחה (5-15 שניות).

טיפ בונוס בהקשר לחשיפה - שימוש בהיסטוגרמה


תעבדו עם ההיסטוגרמה ואל תסמכו על מסך המצלמה בלבד. בסביבה חשוכה מסך המצלמה עלול להטעות אתכן ולהציג פריים שלכאורה מואר היטב. בפועל, כשתחזרו הביתה תראו פריים חשוך למדי ותצטרכו לעבוד קשה יותר בעריכה.



מבט על הטיילת של באקו, בירת אזרבייג'ן, עם מריחות האורות של כל הרכבים בכביש המרכזי הסואן

 


פוקוס


8. התפקסו על אובייקט יחסית קרוב אליכם, לפי המרחק ההיפרפוקאלי (Hyperfocal Distance) כדי שכל העצמים הסטטיים יהיו בפוקוס. למי שלא מכיר את המושג, המאמר הזה מסביר אותו בצורה ברורה ועניינית. מי שמחפש את הדרך הקלה אך הפחות מדויקת: תתפקסו על אובייקט הנמצא בחלקו התחתון של הפריים, ב"פרוסה" שבין כחמישית עד לרבע מגובה הפריים. חשוב לזכור שלכל כלל יש יוצא מן הכלל. למשל, אם האובייקט הסטטי המרכזי נמצא רחוק מכם ואין חשיבות רבה שהאובייקטים שבקדמת הפריים יהיו בפוקוס, עדיף להתפקס על האובייקט הרחוק.


תזמון הפריים

9. תזמנו את הצילום כך שיתקבל פריים מרשים ומעניין. תזמון זה ממש עניין של טיימינג והוא יהיה ההבדל בין פריים יפה לפריים מדהים. אם תנועת הרכבים שמולכם "זורמת" בקצב קבוע, התזמון פחות ישנה את התוצאות והבחירה שלכם לתזמון תהיה קלה. עם זאת, בסיטואציות בהן התנועה "נושמת" ומשתנה, תזמון נכון יכול ליצור עבורכם פריים לפנתיאון. אם יש רמזור והרכבים עוצרים בו מדי פעם, או תחנת רכבת קלה בה הרכבת עוצרת להוריד ולהעלות נוסעים, יכול להיות מעניין לתזמן את הפריים כך שבחלק מזמן החשיפה האובייקטים עומדים במקום ובחלקו השני הם בתנועה והפנסים שלהם מרוחים.



תזמון זה עניין של טיימינג בכל מה שקשור ליצירת פריימים מיוחדים בצילום לילה

 

למשל, בתמונה הבאה הצילום התחיל כשרכבת אחת עמדה בתחנה (ונצרבה על החיישן בצורה מפוקסת ונקיה) ממש כמה שניות לפני שהרכבת מהכיוון השני עברה בפריים וצבעה אותו עם האורות שלה.


תחנת רכבת קלה בקראקוב

 

10. מעכשיו כל מה שתצטרכו זה להמשיך לצלם, לתזמן פריימים מוצלחים ולהנות מהתהליך. תבחנו את החשיפה, את אפקט המריחה שקיבלתם, הקומפוזיציה, הפוקוס וכו'. תשנו את ההגדרות בהתאם למה שתראו בתוצאות. תשנו מיקום, תצלמו קומפוזיציות נוספות מזוויות מרעננות, תנסו לצאת מהסשן עם כמה שיותר תמונות מגוונות. טיפ בונוס


צילומים כאלה בשעה הכחולה (קצת אחרי השקיעה) שכוללים גוונים כחולים עמוקים בשמיים מצטלמים נהדר ומשתלבים היטב עם אורות העיר הכתומים והזהובים. זהו, סיימתי למרוח אתכם. לבינתיים.


פראג פשוט מהממת בשעה הכחולה

 


 
 



זהו, סיימנו

כעת נותר לי רק לאחל בהצלחה לכל מי שהולך לנסות את הטכניקה המגניבה הזו. מוזמנים לשאול שאלות ולשתף אותי עם התוצאות שלכם והרעיונות המקוריים שמימשתם. שלכם, ויקטור.



 

קישורים רלוונטיים:



bottom of page