top of page

מה הכי 🔥 בפוטוטיפס

מקומות אחרונים במסע צילום טבע לקוסטה ריקה - ינואר 2026

 

אנחנו חוזרים שוב ליעד הכי פראי ומרתק על פני האדמה - קוסטה ריקה! יערות גשם שופעים, מפלים נסתרים ובעלי חיים נדירים. בהובלת אמן צילום הטבע והמאקרו נדב בגים.

חדש! מאסטר קלאס צילום פיין ארט

בהדרכת גלעד בן שץ


בואו ללמוד ממאסטר הצילום גלעד בן שץ את עקרונות צילום הפיין ארט: אסתטיקה נקייה, שליטה באור ובצבע, חשיבה קונספטואלית ויצירת סדרת צילומים מגובשת בעלת שפה אישית.

טיול צילום לקרנבל המסכות בונציה - פברואר 26

בפברואר 2026 יובילו הצמד חמד ויקטור זיסלין ואודי מוצני את אחד הטיולים הצבעוניים והתוססים של פוטוטיפס.


מה תצלמו ותלמדו במהלך המסע?

כרטיסיית סדנאות - נרשמים, מצלמים וחוסכים!

אנחנו יודעים שקשה לבחור רק סדנה אחת – הרי יש כל כך הרבה נושאים מעניינים: צילום תרבויות, תאורה מעשית, נוף, יסודות הצילום ועוד.


בדיוק בשביל זה יצרנו כרטיסיית סדנאות משתלמת, שתאפשר לכם להירשם למספר סדנאות במחיר מוזל. תוכלו לבחור בין כרטיסייה של 3 5 או 10 סדנאות למי שרוצה לצלול עמוק לעולם הצילום.

נובמבר בחדר כושר לצילום - חודש צילום פיין ארט


החודש בחדר כושר לצילום נלמד צילום פיין ארט - אותו סטייל דרמטי, נקי ומעוצב שגורם לכם לרצות לתלות את התמונה על הקיר.


במהלך החודש נארח את יובל שיבולי, אחד מצלמי הארכיטקטורה המרשימים בארץ, שילמד אותנו איך לצלם ארכיטקטורה בסגנון פיין ארט.

הספר תחושות בטן בצילום מאת ויקטור זיסלין

חדש באתר! ניתן להזמין את הספר "תחושות בטן בצילום" מאת ויקטור זיסלין, מייסד ומנכ"ל פוטוטיפס


"הכל התחיל מבירה! כי אף סיפור טוב מעולם לא התחיל ממישהו שאכל סלט..."

כך מתחיל הספר.

בלעדי בפוטוטיפס - קורס דיגיטלי לאור וחשיפה בצילום

ללא עלות לקוראי הבלוג

מנטור דיגיטלי לצילום - מבוסס בינה מלאכותית

יתן לכם משוב על התמונות, יענה על שאלות, ייעץ על ציוד צילום ועוד


זמין לכם 24/7 מכל מקום בעולם, בעברית

ציור באור - צילום גיצים בחשיפה ארוכה - טיפים והמלצות

עודכן: 28 בנוב׳ 2023


כשחברים מבקשים ממני להביא מצלמה למדורה, אתם יודעים, לצלם כמה שוטים בקטנה, זה אף פעם לא יכול להסתיים ב"כמה שוטים בקטנה"...



ree

צילום קלאסי של מדורה טיפוסית

Nikon D750, Tamron 24-70 F/2.8 @ 48mm, F/2.8, 1/100sec, ISO1000




ציור באור




המושג צילום, או Photography בלעז הוא שילוב של שתי מילים מהשפה היוונית - פוטוס (Photos - אור) וגרפה (Graphe - רישום או איור). לפיכך, צילום הוא בעצם ציור באור.


אין כמו צילום שובלי אור בחשיפה ארוכה בלילה כדי להמחיש את הקונספט הזה. הפוסט הקצרצר הזה מתמקד בנישה קטנה אך מעניינת ביותר בצילום לילי - צילום גיצים בחשיפה ארוכה.


תעקבו אחר שבעת הטיפים שלי ותהיו בטוחים שתקבלו תמונות מהממות שפעם רק חלמתם עליהם.




ree

צילום גיצים בחשיפה ארוכה

Nikon D750, Tamron 24-70 F/2.8 @ 24mm, F/3.5, 5sec, ISO200




טיפ מס' 1 - בטיחות (!)


מגיל קטן אמרו לנו שלא משחקים באש.


אז זהו שצילום שכזה הוא בהגדרה משחק באש, ובדיוק מהסיבה הזו הטיפ הראשון והחשוב ביותר שלי עוסק בבטיחות.


תזכרו - האחריות לשלום כל המעורבים בסשן שכזה, כולל הסביבה הקרובה והרחוקה מכם היא בלעדית שלכם, וזאת אחריות גדולה!


תבחרו לוקיישן מבודד לחלוטין ורחוק מכל דבר שעלול להתלקח - עשבים, עצים, שיחים, וכו'. צילום על משטח אפר, בטון או חול יעבדו נהדר. צילום בסביבה מיוערת או אורבנית - ממש לא!



פסק זמן קצר - כי רצינו לספר לכם על משהו חדש בפוטוטיפס - שיעורים פרטיים בצילום!


יש לכם נושאים ספציפיים שתרצו לעבוד עליהם?

בא לכם להפיק תמונות יפות / מרגשות / מדויקות / מדהימות?

תרצו ללמוד מהמורים המובילים בתחומם?



ree






טיפ מס' 2 - החומרים והציוד


אז מה אנחנו צריכים בארגז הכלים שלנו להצלחת הסשן?


- מצלמה עם יכולת שליטה ידנית בפרמטרי החשיפה השונים

- שלט חוטי או אלחוטי (ואם חסר, זה בסדר, יש איך להתמודד עם זה, בהמשך הפוסט)

- חצובה

- מטרפה (כן כן, ממש כמו זו שהסבתא מכינה איתה בלילה לעוגות)

- צמר פלדה (ההוא שמסירים איתו כתמי שמן ושאריות שנדבקו לסירים)

- מצית

- חוט באורך כמטר וחצי

- פנס חזק

- (אופציונלי) פלאש עם טריגר אלחוטי




ree

לא רק מצלמה, עדשה וחצובה!

החומרים הנדרשים לצילום גיצים בחשיפה ארוכה - מטרפה, צמר פלדה ומצית



טיפ מס' 3 - הלוקיישן


לוקיישן לילי וחשוך.


חשוב גם שהרקע יהיה חשוך יחסית, אם כי ניתן להתמקם גם במקום עם מעט אורות ברקע, למשל תאורה עירונית מרוחקת, סדרת בניינים, גשר וכדומה. כדאי לוודא שהרקע לא יהיה מואר מדי ע"מ שלא נשרוף את הפריים עקב החשיפה הארוכה.





ree

צילום גיצים בחשיפה ארוכה

Nikon D750, Tamron 24-70 F/2.8 @ 24mm, F/3.5, 6sec, ISO160





טיפ מס' 4 - החברה



סשן שכזה הוא הזדמנות מעולה לחוות חוויה צילומית נדירה עם אנשים אהובים.


תבואו לסשן עם כמה חברים טובים או משפחה. הם יעזרו לכם בפן הלוגיסטי וכמובן שישמחו לעזור לכם לממש את הוויז'ן הצילומי שלכם.


ניתן גם לשלב אותם בפריימים שלכם, וכך גם הם יקבלו מזכרת יפה להראות לנכדים.





טיפ מס' 5 - תהליך הצילום



הכניסו גוש קטן של צמר פלדה לתוך פנים המטרפה. תפזרו אותו בפנים שיהיה אוורירי.


תקשרו (חזק) את החוט/חבל לידית המטרפה, באורך כמטר, שיהיה נוח לסובב אותה מהקצה.


תעמידו את המצלמה על החצובה.


תמקמו אובייקט מעניין בתוך הפריים (אדם, רכב, סלע, בית נטוש). עדיף שהאובייקט ימוקם באזור רחב ושטוח.


תבנו את הקומפוזיציה בהתאם לוויז'ן שלכם, תמקמו את האובייקט באחד השלישים, או באמצע, שימו לב לרקע.


תתחברו עם השלט החוטי או האלחוטי למצלמה. אם אין, תעבירו את המצלמה למוד צילום בדיליי של 2 שניות למניעת רעידות הנובעות מהלחיצה על כפתור המחשף.


תבטלו את המייצב שבעדשה, שעלול להזיק לפוקוס.


הגדירו את משולש החשיפה בהתאם לאפקט שתרצו לראות בפריים הסופי (עומק שדה תלוי בצמצם, אפקט המריחה תלוי במהירות התריס, ה-ISO היא רק הצלע המשלימה). נקודת פתיחה טובה יכולה להיות צמצם F/4, תריס 5 שניות, ISO 200.


תתפקסו על האובייקט המרכזי. אם המצלמה לא מצליחה להתפקס עקב מחסור באור, תאירו על האובייקט עם פנס חזק ואז תתפקסו מחדש.


תבקשו מחבר נוסף לעמוד מאחורי האובייקט המצולם ולהחזיק את המטרפה מהחוט. מספיק לעמוד כמטר או שניים מאחורי האובייקט.


תבקשו מהחבר להדליק קצה אחד של גוש צמר הפלדה עם המצית ומיד לאחר מכן שיתחיל לסובב את המטרפה בצורה מעגלית. אחרי כשניה תראו גיצים מתפזרים בכל הרחבה. שימו לב שמישור הסיבוב יהיה במקביל אליכם כך שהגיצים יתפזרו לצדדים ולא יפלו על האובייקט ו/או עליכם.


מיד לאחר ההדלקה, תתחילו לצלם את הפריים בחשיפה ארוכה של מספר שניות.


חזרו על הפעולות מספר פעמים, עד שתהיו מסופקים מהחומרים שיצרתם.




ree

צילום גיצים בחשיפה ארוכה

Nikon Z7ii, Nikkor 14-30 F/4 @ 14mm, F/4, 10sec, ISO200



טיפ מס' 6 - בונוס - שימוש בפלאש


אם האובייקט הראשי שבחרתם הוא אדם, אין מנוס מכך שיזוז במהלך החשיפה, גם אם הוא האדם היציב בתבל, כך שבתמונה הסופית הוא יצא מעט מטושטש.


ניתן "להקפיא" את המצולם בעזרת שימוש בפלאש, אחד או כמה. לקבלת אפקט יפה ודרמטי עדיף לעבוד עם פלאש שלא על המצלמה ולהפעיל אותו בעזרת טריגר אלחוטי.


מקמו את הפלאש(ים) מאחורי המצולם, מכוון לגב שלו, ולפני החבר שמסובב את המטרפה. כך ניתן "להקפיא" את קווי המתאר החיצוניים של החבר המצולם. התחילו עם עוצמה 1/16 ותשנו בהתאם לתוצאות.


במצלמה, הגדירו פלאש אחורי, כך שהטריגר האלחוטי יפעיל את הפלאש ממש לפני סיום החשיפה (Rear Curtain Sync הינו המינוח המקצועי).


צלמו כפי שצילמתם ללא הפלאש, וודאו כי הוא אכן "יורה" בסיום החשיפה הארוכה. וודאו כי אפקט ההקפאה עובד לכם היטב ותמקמו את הפלאש(ים) בספוט אחר במידת הצורך. אם האפקט לא מודגש מספיק, הגדילו את עוצמת הפלאש.


בפועל, ניתן למקם את הפלאש ככל העולה על רוחכם ולהקפיא בצורה אחרת את המצולם.


זה בדיוק המקום להתחיל לשחק עם המיקומים של הפלאש, עם העוצמות שלהם, עם זמני החשיפה וכו' ע"מ ליצור אפקט אומנותי מיוחד ומרשים.



ree





טיפ מס' 7 - עריכה


גם לעריכה השפעה מכרעת על התוצר הסופי וכדאי להתיחס אליה כחלק בלתי נפרד מהסשן.


שחקו עם האיזון הלבן לקבלת גוונים חמימים ונעימים של הגיצים. שימו לב שלא ליצור בטעות צבעים לא הגיוניים בפריים, למשל של פני המצולמים.


הגבירו את הקונטרסטיות של התמונה, וכן, העלו את הבהירות של האזורים הבהירים והחשיכו את האזורים הכהים (Highlights ו-Shadows בלייטרום, בהתאמה). כך תקבלו אפקט דרמטי יותר בו רואים רק את האזורים הבהירים, ואילו האזורים הכהים יהיו כהים לגמרי. שימו לב להיסטוגרמה - הימנעו מפיקסלים שרופים ומנגיעות ההיסטוגרמה בצד ימין שלה.


העלו בעדינות את הסטורציה כדי להדגיש קלות את הצבע הצהוב-כתום של הגיצים. למשתמשי לייטרום ממליץ להעלות את סרגל ה-Vibrance במקום Saturation, המגביר את הצבעים בצורה עדינה וטבעית יותר.



לסיכום


מרוצים מהתוצאות? שתפו אותן עם הקהילה שלנו בפייסבוק, אשמח מאד לראות שהטיפים האלה באמת עוזרים לכם.


לא מרוצים? שלחו הודעה ואשמח לעזור לכם, לתת פידבק ולמצוא דרכים לשפר את הטכניקה שלכם כך שפעם הבאה תהיו הרבה יותר מרוצים!


תודה לכם על כל ההודעות, הפידבקים והמסרים מחממי הלב שאתם שולחים אליי! זה הדלק שלי להמשיך ולפעול בכל רגע נתון, לייצר תוכן מעניין עבורכם ובאופן כללי, להתעסק בתחום שכולנו כל כך אוהבים.


שלכם!

ויק.


בהצלחה!



תגובות


הכי חם בפוטוטיפס
bottom of page