top of page
חיפוש

מה לוקחים לטיול צילום בחו"ל? - רשימת ציוד צילום מומלצת

עודכן: 27 בנוב׳ 2023


קורונה Who?


האם שנת 2022 היא שנת הבשורה והאופטימיות בכל הנוגע למשבר הקורונה וההשפעה שלו על עולם התיירות בכלל והטיולים לחו"ל בפרט?


אחרי שנתיים של קפאון, נראה שעולם התיירות מתאושש ובגדול. הטיסות מלאות, המלונות מפוצצים והשיאים אליהם הגיעה התיירות הבינלאומית רק לפני מספר שנים נשברים ברמה היומית.


גם אצלנו בפוטו טריפס, אחרי ששישה טיולים לחו"ל כבר יצאו לדרך ב-2022 ועוד רבים אחרים שיגיעו בהמשכה, אפשר לנשום לרווחה ולהגיד ש"הכל יהיה בסדר".


מה שלא יהיה, מקווה מאד בשבילכם שאם זה עדיין לא קרה, בקרוב מאד תצאו ליעד מרתק שחלמתם עליו מאז מרץ 2020.


כדי לעזור לכם לארוז לקראת טיול הצילום הבא שלכם, החלטתי לכתוב את המאמר הזה עם הטיפים וההמלצות שלי לציוד - מה להביא? מה להכין? מה להשאיר בבית?


מטבע הדברים - אדבר כאן בעיקר על ציוד צילום והאביזרים הרלוונטיים, אך אזכיר גם את רשימת הציוד הכללי.



"צילום מכל הלב", אי שם בגבול בין סלובניה לאוסטריה


לאיזה טיול אתם יוצאים?


 
לפני שמדברים על ציוד, בואו נדבר על אופי הטיול.
 


עד כמה הצילום הוא חלק מרכזי בטיול?
האם הטיול הוא עם משפחה וחברים?
האם אתם נוסעים לצלם לבד?
האם מדובר במסע צילום ייעודי?
האם צפויים להיות נושאים וז'אנרים מסוימים בצילום שדורשים ציוד מיוחד?


ברור לכם שבטיול עם המשפחה והילדים, הפוקוס שלכם ילך למשפחה ולאנשים שסביבכם ולאו דווקא לצילום נטו. במקרה זה כדאי להגיע עם ציוד בסיסי בלבד.


במסע בו הצילום הוא המהות, כדאי לחשוב אחרת ולהוסיף ציוד בהתאם לאופי הטיול. למשל, לטיול ייעודי לצילום ציפורים וחיות בקוסטה ריקה מומלץ להביא עדשות סופר טלה ומאקרו. לטיול צילום נופים באיסלנד כדאי לבוא עם עדשה רחבה וחצובה כבדה ויציבה.




זריחה מעל מבצר ג'ירוקאסטר, אלבניה



במאמר הזה החלטתי לחלוק איתכם את רשימת ציוד הצילום המומלצת שלי לפי שלוש קטגוריות שונות:

  • רשימת ציוד "מאסט" המתאימה לכל סוג טיול

  • רשימת ציוד "אקסטרא" לטיולים מיוחדים

  • רשימת ציוד נוסף ונקודות למחשבה


בנוסף, אם כבר משקיעים, אז הוספתי גם חלק רביעי הכולל רשימה של ציוד כללי שתמיד כדאי להציץ בה רגע לפני שיוצאים לטיסה לוודא שלא שכחתם שום דבר.



 
 


רשימת ציוד "מאסט" - מתאימה לכל טיול או לטיול צילום בסיסי


תיק נוח לכל הציוד


מובן מאליו? בהחלט. חשוב שתהיו עם תיק צילום יעודי שישמור על הציוד שלכם ויאכסן אותו בצורה נגישה ונוחה.


רצועה נוחה ואמינה


בטיולים הולכים והרבה. בכל רגע נתון צפויה להווצר ההזדמנות צילומית מיוחדת שאסור לפספס. המצלמה צריכה "לעבוד" ולהיות זמינה עבורכם תמיד. רצועה מקצועית היא הפתרון שיהפוך את החיים שלכם לקלים (ואת הגב והצוואר שלכם לנטולי כאבים מיותרים). המלצה חמה - אל תתפשרו על הרצועה הדיפולטיבית שבאה עם המצלמה שאינה נוחה, בלשון המעטה. בנוסף, אל תתפשרו על רצועה זולה של חברה סינית לא מוכרת. אתם תולים ציוד של אלפי שקלים על הרצועה וכדאי שהיא תהיה איכותית ואמינה.


גוף מצלמה


מובן מאליו. נמשיך.


עדשה רחבה עד ביניים


עדשות כמו 24-70 מ"מ למצלמת פול פריים, או עדשות באורכי מוקד מקבילים במצלמות אחרות הן העדשות הבסיסיות שתמיד יהיו רלוונטיות למגוון רחב של סיטואציות ונושאי צילום - נופים, ארכיטקטורה, פורטרט סביבתי, צילומי רחוב ואוירה ועוד.



"פורטרט רומני"

גם לעדשות רחבות יש מקום בצילום חוויות תרבותיות


עדשת טלה


עדשה כמו 70-200 מ"מ לפול פרייםתתאים מצוין לצילום תקריבים מעניינים, פרטים בנוף או בעיר ופורטרטים.


עדשה "כללית"


ניתן להביא גם עדשה אחת All Around במקום שתי עדשות שהזכרתי מקודם, כגון 24-105 מ"מ או 24-200 מ"מ. עדשה זו תאפשר לכם מגוון רחב של סגנונות צילום מבלי שתצטרכו להגביל את עצמכם ולהתעסק בהחלפות. החסרון - פגיעה מסוימת באיכות האופטיקה והתמונה. מה יותר חשוב לכם - הנוחות או האיכות?



"רגע אלוהיי"

מסגר ג'ומה בעיר העתיקה של באקו. צילום סיפור אינטימי נוצר לרוב בעזרת עדשת טלה



כרטיסי זכרון


בין אם אתם צלמים מנוסים ומדויקים ובין אם בתחילת דרככם - בטיולים בחו"ל מצלמים הרבה וכדאי לכם להיות מוכנים עם מספיק מקום בכרטיסי הזכרון שלכם. מומלץ להגיע עם כרטיס ריק נוסף שייהיה מוכן לשימוש במידה והראשון יתמלא. בנוסף, כרטיס זה יכול לשמש כגיבוי במידה ומשהו יקרה לכרטיס המרכזי.


מטען ובטריות


כפי שכתבתי, בטיול מצלמים הרבה ו"שורפים" הרבה דלק בבטריות. כדאי שתמיד תהיה לכם מספר בטריות נוספות בתיק שלא תפספסו אף פריים גם בשלבים המאוחרים של היום.


אביזרי ניקוי


תנאיי הצילום בטיולים מגוונים והציוד שלנו מתלכלך די הרבה - גשם, חול, לכלוכים שונים. כדאי שיהיו לכם אביזרי ניקוי זמינים כגון מטלית לניקוי עדשות (כמו למשקפיים), פדים עם אלכוהול, Poofer לאבק וכד'.



ג'ק ספארו הירדני, בסיק של פטרה

רשימת ציוד "אקסטרא" לטיולי צילום יעודיים מיוחדים


כשהטיול שלכם הופך להיות לטיול שיעודו המרכזי הוא צילום - הסיפור של הציוד הנדרש נראה אחרת. בין אם אתם מטיילים לבד או בקבוצת צילום, אתם צריכים לקחת בחשבון את הניואנסים הספציפיים של הטיול ולהתאים את הציוד אליהם. הציוד הבסיסי שהוזכר בפרק הקודם עדיין רלוונטי, אז לא אחזור עליו שוב.


עדשות אקסטרא רחבות


במידה ומדובר בטיול נופים או ארכיטקטורה, כמו טיול נופים לאירלנד או ארכיטקטורה בפראג, כדאי שתגיעו אליו עם עדשה מאד רחבה שתהיה שימושית למדי עבורכם. מגוון עדשות יכולות להתאים, כגון 14-24 מ"מ, 16-35 מ"מ וכד'.


גם עדשת פישאיי יכולה להתאים, אך קחו אותה בערבון מוגבל, שכן השימוש בה הפך להיות לגימיק וצריכה להיות הצדקה אומנותית חזקה כדי לצלם איתה בפועל.



פטרה בלילה, חוויה של פעם בחיים.

המרחב הזמין לצילומים הוא די מצומצם ונדרשת עדשה רחבה במיוחד כדי לתפוס כראוי את כל היופי הזה




קתדרלת סנט ויטוס בפראג.

עדשה רחבה מאד היא הדרך היחידה לתפוס את המרחב העצום והמרשים שלה



עדשות סופר טלה


יוצאים לטיול ספארי באפריקה או צילום חיות בקוסטה ריקה? עדשות סופר טלה הן בגדר מאסט עבורכם. 100-400 מ"מ, 150-600 מ"מ או עדשות פריים כגון 500 מ"מ וכד' יהיו מעולות כדי ללכוד את החיות הנדירות מטווח רחוק יחסית.


עדשת מאקרו


במקרים רבים בהם יוצאים לטיול צילום טבע, הטיול ישלב בתוכו גם הצצה לעולם הקטן המופלא של צילום מאקרו - פרחים, זוחלים, פרטים קטנים וכד'. עדשת מאקרו יכולה לשדרג את תיק הצילום שלכם ולייצר עבורכם הזדמנויות צילום תקריבים יצירתיים במיוחד. בנוסף, היא צפויה לשמש אתכם גם לצילומים נוספים בתור עדשת פריים איכותית - כגון נוף או פורטרטים.



עצלן מטפס במעלה הענף בג'ונגל קוסטה ריקני

עדשת סופר טלה שימושית מאד בסוג כזה של צילומים



צילום תקריב של אילנית אדומת עיניים



עדשות פריים


אם צילום רחוב, אנשים ופורטרטים הם חלק נרחב מאופי הטיול הבא שלכם, שקלו להוסי לתיק כמה עדשות פריים, כגון 35 מ"מ, 50 מ"מ או 85 מ"מ. לרוב הן קטנות וקלות והאיכות שלהן נהדרת. האתגר שלכם יהיה להיצמד לעדשה אחת בכל פעם ולהפיק ממנה את המקסימום, ולא להתפתות להחליף עדשות באופן תכוף מדי (תפסת מרובה - לא תפסת).


פילטרים


טיולי נופים רבים כוללים סשנים של חשיפות ארוכות באור יום או בשעות הדמדומים. פילטרי ND (Neutral Density) במגוון עוצמות יכולים להיות שימושיים למדי בצילום מפלים, עננים, נחלים ובעצם כל מה שזז וזורם. גם פילטר ND מדורג (GND - Graduated ND) יכול להיות שימושי בסיטואציות בהן קיימים הבדלים משמעותיים בתאורה של השמיים הבהירים מול הקרקע החשוך. פילטר מקטב (Polarizer) יכול להיות שימושי כדי להגביר את הסטורציה של השמיים או להעלים השתקפויות במידה וזה מתאים לוויז'ן הצילומי שלכם.



 
 


חצובה


אביזר חשוב ושימושי במגוון רחב של סיטואציות - צילום בחשיפות ארוכות, המתנה ארוכה לחיות בר או סתם למען נוחות עבודה בצילום נוף טבעי או אורבני.


איזו חצובה לקחת? תלוי מאד באופי הטיול ואופן השימוש בחצובה. לרוב, הייתי ממליץ לקחת חצובת טיולים קלה יחסית אך איכותית ויציבה שתתאים לרוב הסיטואציות. בטיולי נופים יעודיים, בהם תנאיי מזג האויר צפויים להיות קשוחים במיוחד (למשל, איסלנד או אירלנד) מומלץ לקחת חצובות כבדות יותר שיעמדו בתנאיי שטח מאתגרים, רוחות חזקות וכד'.


לא כללתי את החצובה ברשימת ה"מאסט", שכן, העבודה איתה צפויה לסרבל מעט את תהליך הצילום ולעכב את הלו"ז, מה שעלול שלא להתקבל בברכה בקרב מי שאינו חובב צילום כמוכם.



פיסת גן עדן בריו סלסטה בקוסטה ריקה

צילום חשיפה ארוכה באור יום בעזרת חצובה ופילטר ND


מבט אל הדנובה

צילום חשיפה ארוכה של תנועת הסירות על הנהר התאפשר בין היתר בזכות השימוש בחצובה



רחפן


לכל חובבי הז'אנר, מומלץ מאד להביא רחפן לטיול, שישדרג משמעותית את החוויה הצילומית ויאפשר צילום מזוויות לא שגרתיות. כמובן, יש לברר מראש את כללי ההטסה במדינת היעד ולפעול בהתאם לחוקים.


גו פרו


עוד אביזר צילומי שיכול לתת לכם את ה-אקסטרא מייל בסיטואציות רבות כגון צילום מתחת למים, צילומי אקסטרים, תיעוד המסע ועוד.



עדר כבשים ממבט ציפור, אזור אגם קרקיני, צפון יוון


 
 


רשימת ציוד נוסף ונקודות למחשבה


הארד דיסק חיצוני לגיבוי


הכל יכול לקרות בטיול, בארץ או בחו"ל. הציוד יכול ליפול למים או להתרסק בוואדי. גניבה מהחדר במלון או חלילה שוד ברחוב גם כן קרו בעבר ללא מעט אנשים. אין ספק שהציוד הוא יקר ערך וחשוב לליבנו, אבל הוא משהו חומרי שתמיד אפשר לבטח או לקנות מחדש, גם אם זה כואב בכיס.


התמונות והזכרונות הם משהו שאי אפשר לשחזר או לבטח וחשוב שתמיד יהיה להן גיבוי לפחות יום אחד אחורה, כדי שאם חלילה יקרה משהו, הנזק לזיכרונות המצולמים יהיה מינימלי.


הארדיסק נייד או כל פתרון נוח אחר לאחסון התמונות יהיה מאד שימושי ושווה את ההשקעה.


לפטופ / טאבלט


אחרי שחוזרים מיום צילומים ארוך ואחרי השיחות על החוויות עם החברים, תמיד יש פרק זמן חופשי בחדר במלון שאפשר לנצל. לראות סדרה אהובה בנטפליקס, לעבוד על משהו דחוף מהעבודה או אפילו לערוך את התמונות מיום הצילומים. לפטופ יהיה הרבה יותר נוח מאשר הטלפון הנייד לשימוש שכזה. בנוסף, המחשב יכול לשמש כאמצעי גיבוי ואז תוכלו לוותר על ההארדיסק הנייד שהזכרתי קודם לכן.


מטבע הדברים, זה מוסיף משקל לתיק ועוד מקור לדאגה, אבל בעיניי, היתרונות כאן עולים על המגרעות.



זריחה של פעם בחיים מעל גשר קארל שבפראג.

הגיבוי היא קריטי כדי להיות בראש שקט שתמונות שכאלה ישארו איתכם לעד


רשימת ציוד כללי - ביגוד ועוד



אני יכול לשער שרוב קוראי הבלוג שלנו הם טיילנים מנוסים ואין באמת צורך לדבר על הציוד הכללי שכדאי להביא לטיול הבא שלכם. עם זאת, "אנחנו כבר כאן", והרשימה הזו תעזור לכם לוודא שלא תשכחו דבר.


מסמכים


דרכון

ביטוח רפואי וכבודה

כרטיסי אשראי

אישורים רפואיים במידת הצורך

תרופות במידת הצורך

מזומן למקרה חירום (100 דולר או יורו בפינה חבויה בתיק).



ציוד


מזוודה גדולה ונוחה לכל הציוד

כלי רחצה

תיק עזרה ראשונה + ציוד אישי

קרם הגנה נגד שמש, קרם גוף, קרם מחטה, שפתון, פלסטרים, אקמול, קל בטן, סוכריות, תרופות נגד בחילות

דוחי יתושים איכותיים + משחה לאחר עקיצות (Fenistil Gel)

מטענים (טלפון, מצלמה, לפטופ)


ביגוד לטיול במקום חמים


בגדים קיציים, עם אופציה לשכבה ארוכה

מכנסיים ארוכים + קצרים

חולצות (קצרות בעיקר + כמה ארוכות)

סווצ'ר / ג'קט טיולים לשעות הערב

בגד ים

כובע נגד שמש, עדיף רחב שוליים

לבנים ולבוש תחתון, בגדים נוחים למלון, עדיף לכל ימי הטיול

מעיל גשם + מטריה + כיסוי לתיק הצילום - אף פעם לא מזיק

נעלי הליכה נוחות ואמינות +נעליים נוספות / סנדלים + כפכפים



טיול למקום קר


געטקס, כובע, כפפות, צעיף או חם-צוואר

גרביים חמות

חולצות תרמיות

סוודרים או סווצ'רים חמים עם אפשרות למספר שכבות

מעיל חם עם אפשרות נגד גשם

נעליים איכותיות המיועדות למזג אויר במדינת היעד




שקיעת המטאורה, צפון יוון

לסיכום


מקווה שהרשימות שכתבתי כאן עבורכם יעזרו לכם לדייק את הציוד כדי שתביאו בדיוק את מה שצריך לטיול הבא שלכם.


כל מה שנותר לי זה לאחל לכם טיסה נעימה וצילומים מרהיבים, בכל יעד שתבחרו להגיע אליו.


שלכם,

ויקטור.



 
 


bottom of page