top of page

מה הכי 🔥 בפוטוטיפס

מסע צילום טבע לקוסטה ריקה - ינואר 2026

 

אנחנו חוזרים שוב ליעד הכי פראי ומרתק על פני האדמה - קוסטה ריקה! יערות גשם שופעים, מפלים נסתרים ובעלי חיים נדירים. בהובלת אמן צילום הטבע והמאקרו נדב בגים.

נפתחה ההרשמה למאסטר קלאס צילום יצירתי עם פלאש!

בהדרכת מאסטר היצירתיות והתאורה המלאכותית - אודי מוצני


בקורס מאסטר קלאס המיוחד נלמד איך לעבוד עם תאורה מלאכותית בשטח, לשלב אור סביבתי, לעצב אפקטים כמו עשן ומים ולהפוך כל לוקיישן לסטודיו מקצועי

מסע צילום לקרנבל המסכות בונציה - ההרשמה נפתחה!

בפברואר 2026 יובילו הצמד חמד ויקטור זיסלין ואודי מוצני את אחד הטיולים הצבעוניים והתוססים של פוטוטיפס.


מה תצלמו ותלמדו במהלך המסע?

כרטיסיית סדנאות - נרשמים, מצלמים וחוסכים!

אנחנו יודעים שקשה לבחור רק סדנה אחת – הרי יש כל כך הרבה נושאים מעניינים: צילום תרבויות, תאורה מעשית, נוף, יסודות הצילום ועוד.


בדיוק בשביל זה יצרנו כרטיסיית סדנאות משתלמת, שתאפשר לכם להירשם למספר סדנאות במחיר מוזל. תוכלו לבחור בין כרטיסייה של 3 5 או 10 סדנאות למי שרוצה לצלול עמוק לעולם הצילום.

אוקטובר בחדר כושר לצילום - חודש צילום דוקומנטרי

מה יהיה החודש?

הרצאות ושיעורים בזום, מרתון צילום מעשי, תרגילי צילום ואתגרים, שיעורי משוב בקבוצות קטנות ועוד...

הספר תחושות בטן בצילום מאת ויקטור זיסלין

חדש באתר! ניתן להזמין את הספר "תחושות בטן בצילום" מאת ויקטור זיסלין, מייסד ומנכ"ל פוטוטיפס


"הכל התחיל מבירה! כי אף סיפור טוב מעולם לא התחיל ממישהו שאכל סלט..."

כך מתחיל הספר.

בלעדי בפוטוטיפס - קורס דיגיטלי לאור וחשיפה בצילום

ללא עלות לקוראי הבלוג

מנטור דיגיטלי לצילום - מבוסס בינה מלאכותית

יתן לכם משוב על התמונות, יענה על שאלות, ייעץ על ציוד צילום ועוד


זמין לכם 24/7 מכל מקום בעולם, בעברית

צילום פורטרטים בסטודיו - דפוסי תאורה בצילום פורטרט

עודכן: 14 בפבר׳

צילום פורטרטים בסטודיו


חלק 3 - דפוסי תאורה בצילום פורטרט


מאמר וצילומים מאת בר אלגרנטי

במאמרים הקודמים בסדרה דיברנו על תפקידי האורות השונים בצילום פורטרטים (אור ראשי, רים לייט, פיל לייט וכו), על תכונות ואיכויות האור ועל מעצבי התאורה השונים.


במאמר זה נסקור את דפוסי התאורה השונים בצילום פורטרטים. כאשר אני אומרת דפוס תאורה אני מתכוונת לצורת הצללים המתקבלת על פני המצולם בעת שאנו מאירים אותו בעזרת האור הראשי שלנו.


הערה חשובה: שימו לב שאני מדברת רק על דפוס הצל המתקבל מהאור הראשי. בלי קשר לאורות המשניים – פיל לייט, רים לייט וכו' עליהם דיברנו ואותם אפשר להוסיף בלי קשר לדפוס התאורה המרכזי.





דפוסי התאורה בצילום פורטרטים


1. תאורת Paramount ידועה גם כButterfly Lighting


זהו דפוס תאורה שבו פני המצולם/מת מוארות לחלוטין מלבד צל קטן המזכיר צורת פרפר המתקבל מתחת לאף. מכאן גם קיבל את שמו -באטרפליי. השם פארמונט ניתן לו כיוון שבימי הזוהר של הוליווד כל הכוכבניות של ענקית הסרטים פארמונט צולמו רק כשהן מוארות בדפוס תאורה זה.


אפקט נוסף של דפוס תאורה זה הוא שהוא "חוצב" ומדגיש את עצמות הלחיים על ידי העמקת הצללים שמתחתן.


כיצד ליצור דפוס תאורה זה:


ממקמים את האור הראשי בדיוק במרכז ביחס לפני המצולם/מת ומעל גובה העיניים. כמה גבוה? ככל שנעלה את האור יותר גבוה כך הצל שמתחת לאף יתארך, הצל שמתחת לצוואר יתארך ואפקט "חציבת" עצמות הלחיים יהיה מודגש יותר. אבל אחרי גובה מסוים נתחיל לקבל אפקט "גולגולת", עצמות הגבה יעשו צל כבד מתחת לעיניים, נאבד את החזרי האור בעיניים מהאור הראשי (הCatch lights) והמצולם יתחיל להראות כמו ובכן – גולגולת. אז האתגר כאן הוא למצוא את הגובה הנכון שיחמיא למצולם/מת שלנו.


פוטו טיפ לדפוס תאורה זה:


אתם ודאי שואלים/ות את עצמכם/ן, אם האור ממוקם בדיוק במרכז אז איך אנחנו אמורים לצלם מבלי שהסטנד או אפילו ראש הפלאש עצמו יחסמו לנו את פני המצולם/ת? או, אז גם כאן יש מספר משחקים שאפשר לעשות. אחד הוא למצוא מרכך תאורה לא מאוד גדול – למשל ביוטי דיש, או סופטבוקס מלבני שאנו נסובב לרוחב במקום לאורך. משחק שני הוא להרים את הפלאש גבוה מספיק כדי לצלם מתחתיו או להתכופף טיפה מתחתיו. ולגבי הסטנד, צריך לצלם מאחד הצדדים שלו או הפתרון הכי יעיל ונוח – להביא סטנד עם זרוע בום שתחזיק את הפלאש באוויר מעל פני המצולם/מת ותעניק לכם מרחב נקי מהפרעות לצלם בו.



ree

תאורת באטרפלי



2. תאורת לולאה (loop lighting)


זהו דפוס תאורה שבו האף יוצר צל לולאתי שנוטה לכיוון אחת מהלחיים.


כיצד ליצור דפוס תאורה זה:


לוקחים את האור מהמרכז ומזיזים אותו קצת לאחד הצדדים. ככל שנזיז אותו יותר מהמרכז לכיוון צד אחד כך הצל שנוצר מהאף יהיה אלכסוני וארוך יותר.



ree

בתמונה ניתן לראות תאורת לופ בה האור מגיע מהצד הימני ויוצר צל מהאף הנוטה מעט לכיוון הלחי שבצד שמאל. בנוסף יש כאן רים לייט משמאל (הוא לא האור הראשי שלנו, אז לא להתבלבל).


3. תאורת רמברנט


תאורה זו קרויה על שם הצייר המפורסם רמברנט מתקופת הבארוק שכן הוא נהג לצייר את דמויותיו כשהן מוארות בדפוס התאורה הזה בהרבה מציוריו. זהו דפוס תאורה בו חצי מהפנים מוארת והחצי השני מוצל מלבד משולש אור קטן שמתקבל על הלחי, מתחת לעין.


כיצד ליצור דפוס תאורה זה:


כאשר מזיזים את האור מהמרכז לאחד הצדדים בכ-45 מעלות, בסופו של דבר הצל שנוצר מתאורת הלולאה מתחבר עם הצל של הלחי ו"נסגר" כך שהוא משאיר רק משולש אור קטן מתחת לעין.


טיפ לדפוס תאורה זה:

זהו דפוס תאורה שמאוד מחמיא לגברים ויוצר פורטרט דרמטי ומחוספס.


ree

בתמונה ניתן לראות תאורת רמברנט בה האור הראשי מאיר את פני המצולם משמאל ויוצר משולש אור מתחת לעין הימנית. בנוסף בצד ימין יש רים לייט (אז שוב לא להתבלבל ממנו הוא לא האור הראשי שלנו).






4. תאורה מפצלת (split lighting)


בדפוס תאורה זה חצי מהפנים מוארות והחצי השני מוצל.


כיצד ליצור דפוס תאורה זה:


ממקמים את האור בזווית של 90 מעלות לפנים של המצולם/ת, כך שיאיר רק צד אחד שלו/ה.


ree

בתמונה ניתן לראות תאורה שבה חצי מהפנים מוארות על ידי האור הראשי שלנו וחצי מהן בצל מוחלט



משוואה סופר פשוטה וסופר חשובה שכדאי לזכור בצילום פורטרטים:

"יותר צללים = יותר דרמה"


ככל שהפורטרט מלא יותר בצללים כך התוצאה המתקבלת היא דרמטית יותר. תאורת רמברנט היא דרמטית יותר מתאורת לופ ותאורה מפצלת היא דרמטית יותר משתיהן, אך ישנו פרמטר נוסף שקובע את כמות הצללים:


Short light VS long light


לונג לייט, או אור ארוך מתקבל כאשר הצד המואר של הפנים מופנה כלפי המצלמה. שורט לייט או אור קצר מתקבל כאשר הצד המוצל הוא זה שפונה למצלמה.


שורט לייט הוא כאמור לפי כלל היותר צללים = יותר דרמה, יותר דרמטי מטבעו.



מצד ימין - לונג לייט, הצד המואר של הפנים מופנה למצלמה. מצד שמאל - שורט לייט, הצד המוצל של הפנים מופנה למצלמה.


כדי להחליט איזה דפוס תאורה יעבוד עבורנו (ועבור המצולם/ת) שלנו הכי טוב נרצה לשאול את עצמנו שתי שאלות :


1. מה הקונספט והאווירה הרצויה לצילום? למשל האם מדובר בפורטרט עסקי עבור עו"ד או בצילום ביוטי מואר של מודלית, האם האווירה שאנחנו רוצים ליצור היא מוארת וקלילה או חשוכה ודרמטית או איפשהו בין לבין?

2. איזה דפוס תאורה יחמיא למצולם/ת שלכם/ן? לדוגמא האם יש להם מבנה פנים שדפוס תאורה מסוים יחמיא לו יותר מאחרים?




לסיכום


איך מתכננים סשן צילומי פורטרט?


1. מחליטים על הקונספט של הצילומים שיכול להיות מוכתב על ידי צרכי הלקוח/ה או על פי הכוונה האומנותית שלכם/ן – זהו הבסיס שכל ההחלטות ה"טכניות" מתקבלות על פיו.


2. בוחרים את הסטינג, מרככי התאורה ודפוס התאורה שיתאימו למטרה שלכם/ן.


3. מתחשבים בנתונים הפיזיים של המצולם/ת ומנסים למצוא את התאורה שהכי תחמיא לו/לה ע"י שימוש מושכל בכל הכלים שעומדים לרשותכם/ן – בחירת עדשה, בחירת תאורה, בחירת מרכך תאורה, בחירת זוויות צילום וכו.


4. מנסים דברים שונים, בוחנים את התוצאה ומשפרים עד לקבלת התוצאה הטובה ביותר.


תודה שקראתם/ן 😊

בר.



בר אלגרנטי, סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי בפוטוטיפס וצלמת פורטרטים בעלת סטודיו ביתי.




קישורים רלוונטיים:




תגובות


הכי חם בפוטוטיפס
bottom of page