top of page
חיפוש

צילום פורטרטים בסטודיו - דפוסי תאורה בצילום פורטרט

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

צילום פורטרטים בסטודיו


חלק 3 - דפוסי תאורה בצילום פורטרט


מאמר וצילומים מאת בר אלגרנטי

 

במאמרים הקודמים בסדרה דיברנו על תפקידי האורות השונים בצילום פורטרטים (אור ראשי, רים לייט, פיל לייט וכו), על תכונות ואיכויות האור ועל מעצבי התאורה השונים.


במאמר זה נסקור את דפוסי התאורה השונים בצילום פורטרטים. כאשר אני אומרת דפוס תאורה אני מתכוונת לצורת הצללים המתקבלת על פני המצולם בעת שאנו מאירים אותו בעזרת האור הראשי שלנו.


הערה חשובה: שימו לב שאני מדברת רק על דפוס הצל המתקבל מהאור הראשי. בלי קשר לאורות המשניים – פיל לייט, רים לייט וכו' עליהם דיברנו ואותם אפשר להוסיף בלי קשר לדפוס התאורה המרכזי.



 
 


דפוסי התאורה בצילום פורטרטים


1. תאורת Paramount ידועה גם כButterfly Lighting


זהו דפוס תאורה שבו פני המצולם/מת מוארות לחלוטין מלבד צל קטן המזכיר צורת פרפר המתקבל מתחת לאף. מכאן גם קיבל את שמו -באטרפליי. השם פארמונט ניתן לו כיוון שבימי הזוהר של הוליווד כל הכוכבניות של ענקית הסרטים פארמונט צולמו רק כשהן מוארות בדפוס תאורה זה.


אפקט נוסף של דפוס תאורה זה הוא שהוא "חוצב" ומדגיש את עצמות הלחיים על ידי העמקת הצללים שמתחתן.


כיצד ליצור דפוס תאורה זה:


ממקמים את האור הראשי בדיוק במרכז ביחס לפני המצולם/מת ומעל גובה העיניים. כמה גבוה? ככל שנעלה את האור יותר גבוה כך הצל שמתחת לאף יתארך, הצל שמתחת לצוואר יתארך ואפקט "חציבת" עצמות הלחיים יהיה מודגש יותר. אבל אחרי גובה מסוים נתחיל לקבל אפקט "גולגולת", עצמות הגבה יעשו צל כבד מתחת לעיניים, נאבד את החזרי האור בעיניים מהאור הראשי (הCatch lights) והמצולם יתחיל להראות כמו ובכן – גולגולת. אז האתגר כאן הוא למצוא את הגובה הנכון שיחמיא למצולם/מת שלנו.


פוטו טיפ לדפוס תאורה זה:


אתם ודאי שואלים/ות את עצמכם/ן, אם האור ממוקם בדיוק במרכז אז איך אנחנו אמורים לצלם מבלי שהסטנד או אפילו ראש הפלאש עצמו יחסמו לנו את פני המצולם/ת? או, אז גם כאן יש מספר משחקים שאפשר לעשות. אחד הוא למצוא מרכך תאורה לא מאוד גדול – למשל ביוטי דיש, או סופטבוקס מלבני שאנו נסובב לרוחב במקום לאורך. משחק שני הוא להרים את הפלאש גבוה מספיק כדי לצלם מתחתיו או להתכופף טיפה מתחתיו. ולגבי הסטנד, צריך לצלם מאחד הצדדים שלו או הפתרון הכי יעיל ונוח – להביא סטנד עם זרוע בום שתחזיק את הפלאש באוויר מעל פני המצולם/מת ותעניק לכם מרחב נקי מהפרעות לצלם בו.



בתמונה ניתן לראות דפוס תאורת באטרפליי עם פיל לייט המגיע מלמטה (כאן השתמשתי ברפלקטור לבן) לריכוך ופתיחת הצללים שאחרת היו מאוד שחורים וקשים מתחת לאף ולצוואר.



2. תאורת לולאה (loop lighting)


זהו דפוס תאורה שבו האף יוצר צל לולאתי שנוטה לכיוון אחת מהלחיים.


כיצד ליצור דפוס תאורה זה:


לוקחים את האור מהמרכז ומזיזים אותו קצת לאחד הצדדים. ככל שנזיז אותו יותר מהמרכז לכיוון צד אחד כך הצל שנוצר מהאף יהיה אלכסוני וארוך יותר.



בתמונה ניתן לראות תאורת לופ בה האור מגיע מהצד הימני ויוצר צל מהאף הנוטה מעט לכיוון הלחי שבצד שמאל. בנוסף יש כאן רים לייט משמאל (הוא לא האור הראשי שלנו, אז לא להתבלבל).


3. תאורת רמברנט


תאורה זו קרויה על שם הצייר המפורסם רמברנט מתקופת הבארוק שכן הוא נהג לצייר את דמויותיו כשהן מוארות בדפוס התאורה הזה בהרבה מציוריו. זהו דפוס תאורה בו חצי מהפנים מוארת והחצי השני מוצל מלבד משולש אור קטן שמתקבל על הלחי, מתחת לעין.


כיצד ליצור דפוס תאורה זה:


כאשר מזיזים את האור מהמרכז לאחד הצדדים, בסופו של דבר הצל שנוצר מתאורת הלולאה מתחבר עם הצל של הלחי ו"נסגר" כך שהוא משאיר רק משולש אור קטן מתחת לעין.


טיפ לדפוס תאורה זה:

זהו דפוס תאורה שמאוד מחמיא לגברים ויוצר פורטרט דרמטי ומחוספס.


בתמונה ניתן לראות תאורת רמברנט בה האור הראשי מאיר את פני המצולם משמאל ויוצר משולש אור מתחת לעין הימנית. בנוסף בצד ימין יש רים לייט (אז שוב לא להתבלבל ממנו הוא לא האור הראשי שלנו).



 
 



4. תאורה מפצלת (split lighting)


בדפוס תאורה זה חצי מהפנים מוארות והחצי השני מוצל.


כיצד ליצור דפוס תאורה זה:


ממקמים את האור בזווית של 90 מעלות לפנים של המצולם/ת, כך שיאיר רק צד אחד שלו/ה.


בתמונה ניתן לראות תאורה שבה חצי מהפנים מוארות על ידי האור הראשי שלנו (שבמקרה הזה הוא עם ג'ל כחול) ובחצי השני שהיה אמור להיות חשוך הכנסתי אור נוסף עם ג'ל אדום שצובע את הצל שנוצר מהאור הראשי.


משוואה סופר פשוטה וסופר חשובה שכדאי לזכור בצילום פורטרטים:

 

"יותר צללים = יותר דרמה"

 

ככל שהפורטרט מלא יותר בצללים כך התוצאה המתקבלת היא דרמטית יותר. תאורת רמברנט היא דרמטית יותר מתאורת לופ ותאורה מפצלת היא דרמטית יותר משתיהן, אך ישנו פרמטר נוסף שקובע את כמות הצללים:


Short light VS long light


לונג לייט, או אור ארוך מתקבל כאשר הצד המואר של הפנים מופנה כלפי המצלמה. שורט לייט או אור קצר מתקבל כאשר הצד המוצל הוא זה שפונה למצלמה.


שורט לייט הוא כאמור לפי כלל היותר צללים = יותר דרמה, יותר דרמטי מטבעו.



מצד ימין - לונג לייט, הצד המואר של הפנים מופנה למצלמה. מצד שמאל - שורט לייט, הצד המוצל של הפנים מופנה למצלמה.


כדי להחליט איזה דפוס תאורה יעבוד עבורנו (ועבור המצולם/ת) שלנו הכי טוב נרצה לשאול את עצמנו שתי שאלות :


1. מה הקונספט והאווירה הרצויה לצילום? למשל האם מדובר בפורטרט עסקי עבור עו"ד או בצילום ביוטי מואר של מודלית, האם האווירה שאנחנו רוצים ליצור היא מוארת וקלילה או חשוכה ודרמטית או איפשהו בין לבין?

2. איזה דפוס תאורה יחמיא למצולם/ת שלכם/ן? לדוגמא האם יש להם מבנה פנים שדפוס תאורה מסוים יחמיא לו יותר מאחרים?


 
 


לסיכום


איך מתכננים סשן צילומי פורטרט?


1. מחליטים על הקונספט של הצילומים שיכול להיות מוכתב על ידי צרכי הלקוח/ה או על פי הכוונה האומנותית שלכם/ן – זהו הבסיס שכל ההחלטות ה"טכניות" מתקבלות על פיו.


2. בוחרים את הסטינג, מרככי התאורה ודפוס התאורה שיתאימו למטרה שלכם/ן.


3. מתחשבים בנתונים הפיזיים של המצולם/ת ומנסים למצוא את התאורה שהכי תחמיא לו/לה ע"י שימוש מושכל בכל הכלים שעומדים לרשותכם/ן – בחירת עדשה, בחירת תאורה, בחירת מרכך תאורה, בחירת זוויות צילום וכו.


4. מנסים דברים שונים, בוחנים את התוצאה ומשפרים עד לקבלת התוצאה הטובה ביותר.


תודה שקראתם/ן 😊

בר.


 

קצת עלי

 

שמי בר אלגרנטי, אני צלמת פורטרטים בעלת סטודיו ביתי בת"א, מתמחה בצילומי פורטרט אומנותיים, צילומי תדמית, הופעות חיות, מאחורי הקלעים ואופנה.

מעבר לעיסוקיי כצלמת, מתמחית בניהול עסקים, ייזום פרויקטים וניהול תוכן דיגיטלי ומדיה.


לאחרונה הצטרפתי לצוות הניהול של הקהילה ואני פועלת כדי לקדם שיתופי פעולה של פוטוטיפס עם גורמים חיצוניים שיעשירו את התכנים, יספקו לחברי הקהילה כוח קנייה ואפשרויות חדשות.




 

קישורים רלוונטיים:



 


bottom of page