top of page
חיפוש

צילום פורטרטים בסטודיו - תכונות האור ומעצבי תאורה

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

צילום פורטרטים בסטודיו


חלק 2 - תכונות האור ומעצבי תאורה


מאמר וצילומים מאת בר אלגרנטי

 

במאמר הראשון בסדרה כתבתי על סוגי האורות הקיימים בצילום סטודיו והצגתי כמה מרככי תאורה שימושיים.


עכשיו כשהבנו מהם האורות העיקריים בצילום פורטרטים בואו נדבר קצת על תכונות האור, מהו אור "רך" לעומת אור "קשה" ומה הם הפרמטרים השולטים על תכונות האור.


שלוש תכונות מרכזיות


כאשר אנו מדברים על אור רך או אור קשה אנו בעצם מתכוונים לשלוש תכונות עיקריות של האור (והצל שנוצר ממנו):


1. כהות הצללים


2. חדות המעברים בין האור לצל


3. הספקולריות (מבריקות) של האור - בעיקר באזורים הבהירים (היילייטס).



אור קשה


זהו אור שבו המעבר בין האור לצל הוא חד מאוד ולא כולל גווני מעבר רכים. הצללים המתקבלים באזורים החשוכים הם כהים ושחורים מאוד. בנוסף לכך, האזורים הבהירים ביותר – ההיילייטס הם מאוד ספקולריים (מבריקים). כלומר, זהו אור בעל קונטרסטיות מאוד גבוהה.



אור רך


מתאפיין במעברים עדינים יותר ופחות ברורים בין החלקים המוארים למוצללים. ההיילייטס באזורים המוארים ביותר הם אחידים יותר ולא מבריקים.


אור רך או אור קשה?


בבחירת סוג האור הרצוי לצילומים הבאים שלנו, כדאי לזכור את המאפיינים המרכזיים של האור. אור קשה נוטה להדגיש קמטים ופגמי עור של המצולמים בעוד שאור רך נוטה להיות סלחני ומחמיא יותר לעור.


האם זה אומר שתמיד נרצה להשתמש באור רך בצילומי פורטרט? ממש לא!


לאור קשה ישנם מאפיינים רבים שיכולים להיות שימושיים למדי כדי ליצור את האפקט האומנותי שאנו מחפשים. למשל, בצילום פורטרטים דרמטיים עם צללים גרפיים או כאשר אנו מצלמים עם ג'לים צבעוניים. חשוב ללמוד מה הן תכונות האור הנוצרות מכל סט-אפ של תאורה כדי שנוכל לדעת איך להשתמש באור לצרכינו.



מהם הפרמטרים הקובעים את איכות האור?


1. עוצמת האור


2. גודל מקור האור


3. מרחק האור מהאובייקט


4. מעצב/מרכך התאורה


לפני שאתחיל לפרט על כל פרמטר אני רוצה לתת לכם את אחד הכללים הכי חשובים בצילומי סטודיו וצילום בכלל:


 

"ככל שמקור האור גדול יותר ביחס לאובייקט, האור יהיה רך יותר"

 

ולהיפך, ככל שמקור האור קטן יותר ביחס לאובייקט האור שיתקבל יהיה קשה יותר.


למשל, בצילומי חוץ בצהרי היום, מקור האור שלנו, השמש, קטן מאד יחסית לאובייקטים סטנדרטיים על פני כדור הארץ, מה שמייצר תאורה קשה וקונטרסטית. ביום מעונן, העננים מתפקדים כמרכך ענקי, והתאורה המתקבלת היא רכה ועדינה.


עוצמת האור


חוזק האור מושפע מעוצמת מקור האור שלנו, צורתו, שנקבעת בעקבות שימוש במעצבי תאורה שונים וכמובן פרמטרי החשיפה שהגדרנו במצלמה (משולש החשיפה - הצמצם, מהירות התריס והאיזו).


מעצבי תאורה ישפיעו בצורה שונה על כמות האור המגיעה אל האובייקט גם כשהפלאש מכוון לאותה עוצמה. בנוסף, גם למרככי תאורה ישנה השפעה רבה על העוצמה, שכן יכולת חסימת ופיזור האור משתנה בין מרכך למרכך. לכן חשוב לעדכן את עוצמת הפלאש בהתאם לשימוש במעצב ו/או מרכך מסוים, ע"מ לקבל את החשיפה הרצויה.


גודל מקור האור


ככל שמקור האור שלכם גדול יותר ביחס לאובייקט, האור יהיה רך יותר.


למשל, סופטבוקס גדול המאיר את הפנים של המודל יספק אור רך יותר מסופטבוקס קטן. בנוסף גם גודל האובייקט יחסית לסופט בוקס משפיע על הרכות של האור. סופטבוקס קטן על פעוט יראה רך יותר מאשר על אדם בוגר, הכל עניין של יחס.


מרחק האור מהאובייקט


גם הסופטבוקס הכי גדול בעולם יהפוך את התאורה לקשה אם ימוקם במרחק מספיק גדול מהאובייקט כי ככל שמרחיקים אותו -אלומת האור שיוצאת ממנו קטנה. כלומר, ככל שתמקמו את מרכך התאורה שלכם קרוב יותר לאובייקט, הוא יהיה גדול יותר ביחס אליו ולכן יספק אור רך יותר.


מעצב התאורה


לעיתים ידוע גם כמרכך תאורה. השפעתו משמעותית על הדרך בה האור יראה על המצולמים שלכם. תזכרו שלא כל מעצבי התאורה מרככים את האור. חלקם, כמו זום רפלקטור וגרידים למיניהם יהפכו את האור למרוכז, ספקולרי וקשה יותר.



 
 



מעצבי התאורה השונים ואיכות האור המתקבלת מהם


אז על פי הכללים שלמדנו, אם נרצה אור רך מאוד, עלינו למצוא מרכך תאורה שיהיה - גדול, לבן (יצור גוונים טבעיים יותר) ובעל שכבות ריכוך רבות. בקטגוריה זו ניתן למצוא – סופטבוקסים, אוקטגונים, מטריות לבנות עם ריכוך וסקרים (Scrim).


אם נרצה אור קשה, עלינו למצוא מעצב תאורה שיהיה – קטן, כסוף, עם מעט שכבות ריכוך אם בכלל. אם נרצה שהאור יהיה אף מרוכז יותר – ניתן להוסיף לו גריד שיכווין את האור בדיוק לאן שאנחנו רוצים. בקטגוריה זו ניתן למצוא – זום רפלקטורים, מגנום רפלקטורים, Barn doors ופלאש חשוף.


ומה עם ביוטי דיש? הביוטי דיש נמצא בדיוק באמצע בין אור רך לאור קשה ונהנה מהיתרונות היחסיים של שני העולמות. מצד אחד הוא מספק קונטרסטיות ודרמה, מצד שני הוא לא נראה קשה מדי על העור. ניתן למצוא ביוטי דיש בשני צבעים – לבן וכסוף, הכסוף ייתן יותר ספקולריות והלבן יהיה רך יותר.


אז למה בעצם יש מבחר כל כך גדול ומה הייתרונות היחסיים של כל מעצב תאורה?


פשוט מאוד – נוחות ואילוצים. לא כולם יכולים להכניס מטריית ענק של מטר וחצי לסטודיו הביתי שלהם בסלון, או לסחוב סופטבוקס שלא מתקפל ליום צילום בלוקיישן מחוץ לסטודיו. לכן יש מרככי תאורה בכל הגדלים והוריאציות ואתם צריכים לבחור את אלו שהכי קרובים לצרכים שלכם.


אתם רוצים אור מאוד רך אבל יש לכם מקום רק לסופטבוקס קטן או מטריה בינונית? אין בעיה, דאגו להציב אותם כמה שיותר קרוב לאובייקט על מנת לקבל את האור הכי רך שאתם יכולים להוציא מהם. אם יש לכם מטריה או ביוטי דיש - הוסיפו להם בד ריכוך.


אור קשה


היתרונות של אור רך הם די ברורים - הוא עדין, נעים לעין, מייצר תחושה רגועה ומחמיא למצולמים.


מה עם האור הקשה? מתי נרצה להשתמש בו? מה עושים איתו?


אחת התכונות של אור קשה היא שהוא יוצר צללים חדים וכהים יותר, ובמקרים מסוימים זה בדיוק מה שנרצה לראות.



בתמונה הימינית כיוונתי ליצירת צל כהה על הרקע וצל גרפי מהכובע על הפנים של המודלית שלא הייתי יכולה להתקבל עם אור רך יותר. בתמונה השמאלית רציתי שרק הפנים של המודלית יהיו מוארים בזמן שכל יתר הגוף שלה יהיה חשוך כך שאוכל למלא את הצל ולצבוע אותו בג'ל אדום. בשני המקרים השתמשתי באור קשה של פלאש חשוף.



לסיכום


1. זכרו את הכלל - ככל שמקור האור גדול יותר ביחס לאובייקט האור יהיה רך יותר, ולהיפך.

2. דעו איזה אור אתם צריכים למטרה האומנותית שלכם.

3. השתמשו בסט-אפ הנכון לקבלת האור המתאים למשימה.


במאמר הבא נסקור את דפוסי התאורה השונים בצילום פורטרטים.


תודה שקראתם 😊

בר.


 
 

 

קצת עלי

 

שמי בר אלגרנטי, אני צלמת פורטרטים בעלת סטודיו ביתי בת"א, מתמחה בצילומי פורטרט אומנותיים, צילומי תדמית, הופעות חיות, מאחורי הקלעים ואופנה.

מעבר לעיסוקיי כצלמת, מתמחית בניהול עסקים, ייזום פרויקטים וניהול תוכן דיגיטלי ומדיה.


לאחרונה הצטרפתי לצוות הניהול של הקהילה ואני פועלת כדי לקדם שיתופי פעולה של פוטוטיפס עם גורמים חיצוניים שיעשירו את התכנים, יספקו לחברי הקהילה כוח קנייה ואפשרויות חדשות.




 

קישורים רלוונטיים:

 


פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page