top of page
חיפוש

לייטרום - עריכה דיגיטלית יעילה - שלוש שיטות לסמן ולסנן תמונות בקטלוג ולהכין אותן לעריכה

עודכן: 27 בנוב׳ 2023



"וואו, חזרתי עם 3000 תמונות מהטיול, אני לא יודעת איך להתחיל בכלל את העריכה..."

"לוקח לי יותר מידי זמן לערוך תמונות מסשן צילום, ובסוף יש פחות מ-10 תמונות שבאמת בא לי לפרסם"

אלו דברים שבטוח שמעתם צלמים אומרים, וכנראה שבאיזשהו שלב הרגשתם ככה בעצמכם, לפחות בהתחלה. בעידן הצילום הדיגיטלי, היד על השאטר מאוד קלה, ויש הרבה מה לצלם, הרבה אפשרויות, אפשר להתנסות בהמון טכניקות ובסוף אנחנו חוזרים הבייתה עם מאות, אם לא אלפי פריימים על הכרטיס.

המחשבה על עריכת כמויות כאלה של תמונות עלולה להוציא את החשק מהעשייה, ומתסכל להשקיע שעות על גבי שעות בעריכה של תמונות שרובן יגיעו בסופו של דבר לארכיון.


אם הייתם באחת מסדנאות פוטוטיפס, כנראה גם למדתם שבסופו של דבר, נרצה להוציא מכל סשן צילום מספר מצומצם של תמונות - 5, 7, גג 10 לכל היותר - ואלו יהיו התמונות לפנתיאון, התמונות עם אפקט ה"וואו!" שמייצגות את יכולות הצילום שלכם ואת האומנות שלכם בצורה הכי טובה.


למזלנו, בלייטרום קיימים פיצ'רים רבים שנועדו לא רק לעריכה אלא גם לסינון ומיון יעיל של תמונות.

באופן טבעי, לכל צלם יש workflow קצת שונה בתוכנה וחשוב להתנסות ולהכיר את היכולות של לייטרום על מנת לסגל לעצמכם תהליך סינון ועריכה שמתאים לכם בצורה הטובה ביותר.




ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

צילום: שרית כרמון


"חזרתי מטיול של חודש בספרד עם למעלה מ-12000 תמונות ובסיום תהליך הסינון סיימתי עם 174 הטובות ביותר. בעזרת שלושת השלבים, תהליך הסינון היה די מהיר ויעיל"


המאמר הזה נועד להציג בפניכם ובפניכן מספר פיצ'רים שימושיים לסינון תמונות בלייטרום וגם טיפים לתהליך העבודה. אני מצאתי שהפלואו שיוצג כאן מייעל פלאים את תהליך העריכה, ועל הדרך גם משכלל את הראייה הצילומית ויכולת המשוב העצמי שלי.

 

כלי סינון ותיוג תמונות בלייטרום


הכלים המתוארים פה זמינים לשימוש גם במודול הספריה (library) וגם מודול הפיתוח (develop).


1. הדגל - flag


סימון התמונה בדגל בחירה/דחייה - סימון "בינארי" (כלומר, 1 או 0, כן או לא) שמאפשר לשים דגל לבן לבחירה בתמונה או דגל שחור עם X לדחיית התמונה.


בהמשך, תוכלו לשים פילטר תצוגתי על מנת לסנן את התמונות לפי תמונות שסומנו בדגל לבן או דגל שחור או תמונות ללא דגל.


ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

איך משתמשים:


- נעמוד על התמונה שנרצה לסמן בדגל ברצועת התמונות שבתחתית מודול Develop.

- נרחף עם העכבר על הפינה השמאלית עליונה שלה - באותו רגע יופיע דגל אפור קטן.

- לחיצה על הדגל האפור תוסיף אוטומטית דגל לבן.

- אם נרצה להוריד את הדגל או להוסיף דגל שחור - נעמוד באותו מקום > לחצן ימני בעכבר > בחירה באופציה הרצויה.

ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

קיצורי מקשים לייעול העבודה:


לחיצה על מקש הקיצור P (מלשון pick) תוסיף דגל לבן.

לחיצה על מקש הקיצור X תוסיף דגל שחור

לחיצה על מקש הקיצור U (מלשון unpick) תוריד את כל הדגלים מהתמונה.



2. כוכבים


המטרה של הכלי הזה הוא לתת ציון לתמונה. ניתן לסמן תמונה בכוכב אחד עד 5 כוכבים. בהמשך נוכל לשים פילטר תצוגתי ולסנן את התמונות לפי הציון שנתנו להן. לדוגמא: תמונות עם 3 כוכבים ומעלה, או תמונות עם 4 כוכבים בדיוק.


איך משתמשים:

עמידה על 5 הנקודות מתחת לתמונה ברצועת התמונות ולחיצה על מספר הכוכבים שנרצה לתת.

ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

לחיצה נוספת על אותו מספר כוכבים תוריד לגמרי את סימון הכוכבים מהתמונה.


קיצורי מקשים לייעול העבודה:


לחיצה במקלדת על המספרים 1 עד 5 תקצה לתמונה את מספר הכוכבים שעליו לחצתם. אם תרצו להסיר את סימון הכוכבים לגמרי מהתמונה לחצו על מקש 0.



3. צבעים - color label


מטרת הכלי לסמן תמונה באחד מ-5 הצבעים שלייטרום מאפשרת כביטוי למשמעות מסויימת שאתם מייחסים לאותו צבע. אפשר לומר שכל צבע מסמן קטגוריה שהיא בעלת משמעות עבורכם.


לדוגמא: אפשר לסמן את כל התמונות לרוחב בצבע צהוב.

אפשר לסמן את כל התמונות שמכילות אנשים בצבע אדום.

אפשר לסמן את כך תמונות הנוף בצבע ירוק.


בהמשך, נוכל להציג את התמונות לפי הצבע שמייצג קטגוריה רצויה בעזרת פילטר של צבע.

ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

איך משתמשים:


לחיצה על הריבוע הקטן מתחת לפינה הימנית של התמונה תפתח את הצבעים האפשריים שאפשר להקצות לתמונה, נבחר צבע לפי הקטגוריה שהחלטנו לתת. התמונה תקבל מסגרת בצבע הנבחר.


קיצורי מקשים לייעול העבודה:


לחיצה במקלדת על המספרים 6 עד 9 תקצה לתמונה את הצבע המשוייך לכל מספר (6-אדום, 7-צהוב, 8-ירוק, 9-כחול). לחיצה נוספת על אותו מקש תסיר את הצבע הנבחר.



הערה חשובה - יש כפל מבצעים וניתן לסמן את אותה התמונה עם יותר מאופציה אחת. למשל, תמונה נוף מרתקת גם תעבור את הסינון של הדגל (כלומר, נדליק עבורה את הדגל הלבן) גם תקבל דירוג של 5 כוכבים וגם תקבל את הצבע הירוק.



הסינון עצמו - פילטר

לאחר שסימנו את התמונות בדגלים, כוכבים וצבעים שרצינו, נפנה לביצוע את הסינון עצמו כדי שנוכל לראות רק תמונות עם הסימונים הרצויים. אופציות הסינון הבסיסיות נמצא בחלק התחתון של המסך, ממש מעל רצועת התמונות שבמודול Develop וסרגל הניווט התחתון.


נבחר לפי מה רוצים לסנן והתמונות הרצויות בלבד ישארו בסרגל. הבחירה שלנו תהפוך את הפילטר מאפור כהה לאפור בהיר. במידה ונרצה להוריד את הסינון ולראות שוב את כל התמונות בתיקייה, פשוט נלחץ פעם נוספת והתמונות שסוננו קודם יחזרו למסך.


לדוגמא: בסינון הנוכחי בחרתי את כל התמונות שאין להן דגל (פילטר דגל מקווקו, באמצע בין הדגלים), עם דירוג 3 כוכבים ומעלה, וסימון צבע אדום או צהוב.



סינון לפי מילות מפתח - keywords


אפשרות מעט יותר מתקדמת היא סינון באמצעות מילות מפתח שאנחנו מגדירים לכל תמונה.


הגדרת מילות המפתח לרוב מתרחשת בשלב ייבוא התמונות, אבל אפשר לתייג מילות מפתח לתמונה בודדת או תמונות מרובות גם לאחר מכן. אופן הגדרת מילות המפתח הוא מעבר ליריעת המאמר הנוכחי ונכסה אותו במאמרים בנושא לייטרום שיפורסמו בהמשך.


כלי הסינון באמצעות keywords הוא כלי מעט יותר מתקדם וזמין רק במודול ה-library. על מנת לסנן באמצעות keywords יש ללחוץ על המילה "metadata" בסרגל שמעל תצוגת התמונות (1), ולאחר מכן לבחור את סוג הסינון הרצוי (2) - במקרה הזה לפי keyword, ומשם נותר רק לבחור את מילת המפתח הרלוונטית. במידה ונרצה יותר ממילת מפתח אחת, נחזיק את ctrl במקלדת ונבחר בכל המילים שנרצה לסנן לפיהן.

שימו לב - כשתלחצו על סוג הסינון תיפתח רשימה ארוכה של פרמטרים שניתן לסנן לפיהם. אלו תכונות שלא נסקור במאמר הזה אך מומלץ לשחק איתן ולראות כיצד הן יכולות לשרת אותכם בתהליך העבודה בלייטרום).


ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס



 
 



איך לסנן ב-3 שלבים - הצעת הגשה


אחרי מספר שנים ועשרות סדנאות וטיולי צילום שערכתי בלייטרום הגעתי לשיטת סינון שמאפשרת לי ברוב המוחלט של המקרים לקחת תיקיות של אלפי תמונות ולסנן מהן את התמונות הראויות ביותר תוך זמן קצר מאוד. באמצעות שיטת הסינון הזו למדתי גם לתת לעצמי משוב כן ואיכותי שמאפשר לי להסתכל על התמונות שלי בצורה ביקורתית וללמוד איך אפשר להשתפר לפעם הבאה.


מספר נושאים למשוב עצמי שכדאי לתת עליהם את הדעת במהלך כל שלבי הסינון:


1. קומפוזיציה: האם הקומפוזיציה מספיק טובה? אילו חוקי קומפוזיציה מיושמים בתמונה? אם שברתי חוקי קומפוזיציה - איך נשברו? האם זה היה מכוון? האם זה משרת את הנושא המצולם? האם יש חיתוכים לא מחמיאים או אובייקטים לא רצויים? התמונה מאוזנת ונעימה לעין?


2. איכות וטכניקה: האם התמונה באיכות מספקת? האם הפוקוס מיטבי? האם יש גרעון שלא נוכל להתמודד איתו בעריכה?


3. אור וצבע: האם התמונה חשופה כפי שהתכוונו? האם התאורה והצבעוניות מחמיאה לנושא ולמסר? האם יש קונטרסט מתאים? האם יש עיוותי צבע לא רצויים? האם התמונה עובדת בצבע או שעדיף להמיר לשחור לבן? התמונה דורשת עריכה מאסיבית שאולי תפגע בה טכנית?


4. אוירה ורגש: לבסוף נסתכל על "התמונה הגדולה" ונשאל - האם הנושא של התמונה ברור/המסר עובר בקלות? האם הצלחנו להעביר את האוירה?


ועכשיו, בואו נעבור לשלושת הלשבים לסינון תמונות.


שלב 1 - סינון מהיר ואינטואיטיבי


נעבור במהירות על כל התמונות בסשן וניתן דגלים בלבד - תמונה שעוברת את הסף הבסיסי תקבל דגל (P על המקלדת) ותמונות שנרצה לנפות ידחו (X על המקדלת).


בשלב זה הסינון צריך להיות יותר אינסטינקטיבי מאשר מושכל. כבני אדם אנחנו יודעים במבט ראשון על תמונה אם היא מעוררת בנו איזשהן תחושות או שהיא בנאלית ואפשר לעבור הלאה. דרך טובה לבדוק את התחושה הזו היא לשים לב - האם התמונה גרמה לי לעצור ולהסתכל יותר משניה? אם כן - היא צריכה לעבור את הניפוי הראשוני.


אם נהיה כנים עם עצמנו, בשלב זה לרוב נצליח לנפות כ-90% מהתמונות!


על מנת למקסם את ההצלחה של השלב הראשון, הייתי ממליצה לא לבצע את תהליך הסינון מייד אחרי שחוזרים מהצילומים אלא לחכות לפחות כמה שעות, אולי אפילו יום-יומיים ואז להתחיל. מרחק הזמן מאפשר לנו להתנתק מעט מהרגשות שליוו את הסשן עצמו והניתוק הזה מאפשר מעט יותר אובייקטיביות וביקורתיות כלפי התמונות של עצמנו.


שלב 2 - סינון מושכל מבוסס שאלות עצמיות וידע צילומי


נפעיל פילטר לפי תמונות שסומנו בדגל, לרוב יהיו כמה עשרות תמונות (מקסימום 100-200 אם מדובר בסשן של אלפי תמונות). נרשה לעצמנו להתעמק מעט יותר בכל תמונה, לעשות השוואות, ולבחור את התמונות שהן ממש בטופ.


ניעזר בכוכבים כדי לתת דירוג לכל תמונה. לרוב אני מתחילה מ-4 כוכבים, כאשר תמונה שהחלטתי שתקבל פחות מכך, אין טעם בכלל לסמן.


זהו השלב שבו נרצה להשוות בין תמונות דומות שהן טובות ולבחור את הטובה ביותר, להתעמק בקומפוזיציה ותאורה, להגדיל ולבחון פוקוס וחדות.


ניתן להיעזר בכלי שימושי של לייטרום Survey view לבחינה של של כמה תמונות דומות יחד: נבחר את התמונות שרצינו להשוות (לחיצה על ctrl ובחירה של התמונות בסרגל הניווט) ולאחר מכן נלחץ על האייקון של תצוגת הסקירה (עיגול אדום). ניתן לתת דגלים/כוכבים/צבעים גם בתצוגה הזו ואחר כך לחזור לתצוגה הרגילה באמצעות לחיצה על אייקון ה-Loupe view.


ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס


בשלב זה אני מרשה לעצמי מידי פעם לעשות ניסויי עריכה מאוד בסיסיים כמו מעבר לש"ל או קרופ - המטרה היא לא להגיע לעריכה הסופית של התמונה אלא לבחון אם שינויים מסוג זה יקפיצו את התמונה ל-4-5 כוכבים.


זהו גם הזמן לסמן תמונות בצבעים לפי קטגוריות שנרצה לחזור אליהן אחר כך. למשל צהוב לרצף תמונות שצריך לעבור חיבור HDR או פנורמה, כחול לתמונות עם נושא מסויים שנרצה להפוך לסדרה, ירוק לתמונות שמכילות אובייקט ספציפי ועוד.


השלב הזה באופן טבעי קצת יותר מאתגר מכיוון שכל התמונות כבר הרבה יותר טובות, אבל עדיין צריך להיות יחסית מהיר. גם כאן, אם נהיה כנים עם עצמנו ולא נפחד מתהליך משוב עצמי איכותי וקשוח, נצליח לסנן עוד לפחות מחצית מהתמונות ולהישאר עם עשרות בודדות של התמונות הכי טובות.


שלב 3 - סינון סופי תוך עריכה


לאחר שנפעיל פילטר לפי 4 כוכבים ומעלה נראה שכעת יש לנו הרבה פחות חומר גלם לעריכה וניתן להקדיש את הזמן לעריכה מסודרת של כל התמונות הנותרות, תוך המשך בחינה וסינון.


אני מעדיפה להתחיל עם עריכה בסיסית של כל התמונות תוך כדי ביקורת עצמית ומחשבה על התוצר הסופי:

- אם התמונה לא באמת עובדת עם עריכה בסיסית, האם שווה להשקיע בעריכה "עד הסוף" או שעדיף לשחרר ולהתרכז בפריימים טובים יותר?


- נחבר פנורמות ותמונות HDR ונראה האם התוצר אכן עונה למה שציפינו.

- האם זו הולכת להיות סדרה או שכל תמונה צריכה לעמוד בפני עצמה?

- האם יש כיוון אומנותי אחיד שמתאים לכל התמונות?


בשלב זה נרצה גם לשלב את המשוב העצמי מבוסס הידע של שלב 2 ואת האינטואיציה של שלב 1, ובלית ברירה גם נהיה הרבה יותר קשוחים עם עצמנו. נשים לב לפגמים קטנים בטכניקה, אי שלמויות שהורסות את הקומפוזיציה, וננסה להבין אם תיקון שלהם אפשרי? האם נצליח לקחת את הפריים מ"טוב" ל"וואו"? האם הפריים באמת מעביר את הסיפור שרציתי לספר?


לרוב יווצר מצב שנרצה להוריד לחלק מהתמונות את הדירוג ל-3 כוכבים.


(שימו לב, תמונה שדורגה 3 כאשר מופעל פילטר של 4 כוכבים פשוט תיעלם מהמסך - אם נרצה לחזור אליה נצטרך להפעיל פילטר של 3 כוכבים)


לאחר שכל התמונות הנותרות נערכו בצורה מספקת, נבחן אותן אחת אחת, וזהו שלב שהרבה פעמים נבין שאולי בחרנו בתמונות מעולות טכנית עם קומפוזיציה טובה "לפי הספר", אבל משהו ברמת הרגש פשוט חסר.


בשלב הזה אני לרוב משנה את דירוג הכוכבים מ-5 ל-4 או להיפך, במטרה להישאר עם כ-5 עד 10 תמונות מעולות מדורגות 5 כוכבים. אם הגענו ליותר מזה, נרצה לחזור על שלב 3 שוב ושוב. המטרה: להישאר רק עם הפריימים הטובים, העוצמתיים והייחודיים ביותר שמייצגים באופן מיטבי את הראיה הצילומית שלנו ואת הסיפור שרצינו לספר.

ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

דוגמא לתהליך הסינון של תמונות מטיול צילום של חודש(!) בספרד: התחלתי מ-12.5K תמונות ועקבתי אחר השלבים עד שלבסוף נותרו פחות מ-200. כל שלב מסנן בערך את האחוז הצפוי של התמונות עד שנותרים עם התמונות הכי טובות.



*השורה התחתונה היא לא טעות - 174 תמונות בתוך 30 יום, עם לפחות 2 סשנים של צילום בכל יום - ממוצע של כ-3-4 תמונות בכל סשן.



אוכל להעיד שבחלק מהסשנים לא הייתה אפילו תמונה אחת שעברה את הסינון הסופי - וזה בסדר!


כצלמים, נשאף להוציא את המיטב מעצמנו, גם אם זה אומר לוותר על תמונות או להתמודד עם תחושת פספוס מסויימת. חשוב להיות בתהליך למידה מתמיד והיכולת לראות את התוצאות ולהבין איפה אנחנו נדרשים להשתפר שווה לא פחות, ואף יותר, מכל תמונה לפנתאון שנצליח להוציא לעולם.



ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

צילום: שרית כרמון


 

לסיכום

אם שרדתם את הקריאה עד כאן, הגיע הזמן לנסות וליישם!


אחזור ואציין שהתהליך המתואר הוא התהליך שלי ומוגש כהמלצה, ואין דרך אחת נכונה או לא נכונה לסנן תמונות. מקווה שנהניתם ואני מעודדת אתכם לנסות אותו וגם ללמוד לעומק את מגוון הכלים הזמינים בלייטרום ולמצוא את הפלואו שמתאים לכם ומשרת אתכם בצורה הכי טובה.


מוזמנים לשתף בתהליך העבודה שלכם, לשאול שאלות ולשתף את המאמר עם חבריכם הצלמים והעורכים.


בהצלחה!



 


נעים מאוד, אני שרית


ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

למי שלא מכיר, שמי שרית כרמון

והצטרפתי לצוות פוטוטיפס לקראת סוף שנת 2022.


אני חובבת צילום מזה כ-4 שנים אבל גוררת את בן זוגי, עידו, לטיולים כבר יותר מ-15 שנה.


התחלתי לצלם עם המצלמה של אבי, חובב צילום בעצמו, אבל נכנסתי לזה בצורה רצינית רק לאחר שהוא קנה לי את המצלמה הראשונה שלי, ומשם השיגעון לצילום פרח וגדל.


למרות שאני אוהבת לצלם כמעט הכל, נופים וטבע הם בנפשי והצילום הוא הדרך שלי לשתף עם העולם את כל היופי שאני רואה מסביבנו ואת החוויה המדהימה של חיבור לטבע.


מוזמנים לראות עוד כמה תמונות מהטיולים האחרונים שלי.


תודה שקראתם!




ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

צילום: שרית כרמון

ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

צילום: שרית כרמון




ליירטום עריכה סינון סימון פילטר שרית כרמון פוטוטיפס

צילום: שרית כרמון



 
 

bottom of page