top of page
חיפוש

"לפני ואחרי" - איך עריכה דיגיטלית הצילה תמונה שכמעט וגנזתי

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

"אני אוהב את זה טבעי"



לא מעט צלמים בתחילת הדרך אומרים את המשפט הקלישאתי "אני אוהב את זה טבעי" ומוותרים על העריכה של התמונות שלהם.


יתכן ומה שהם מתכוונים אליו זה "אני לא אוהבת עריכה מוגזמת ולא מציאותית" או "אני לא אוהב שעושים מניפולציות עם התמונות" וגם "להוסיף עצמים בפוטושופ זה הכי קל, האתגר האמיתי הוא לקבל את התוצר מהמצלמה". איך שלא תגידו את זה, הגישה הזו היא לגיטימית לחלוטין, ואני בעצמי מזדהה איתה מאד.


האמת הכואבת היא, לדעתי, שלרוב האמירה הזו נאמרת עקב חשש או חוסר רצון להכנס לעולם העריכה ונפלאותיו.


בואו נדבר רגע על האם אנחנו יכולים להגיד את המילים "טבעי" ו"צילום" באותו המשפט. יכולים, כי העובדה היא שכתבתי אותם ביחד (כן, אני אוהב להתחכם), אבל הבנתם את הכוונה...




מה זה "טבעי"?



 

טבעי זה מה שהעיניים שלנו רואות במציאות. ופה זה נגמר.

 

תמונה דיגיטלית בהגדרה אינה טבעית. תמונה היא אוסף של פיקסלים על גבי מסך המחשב שלנו, או אוסף של נקודות צבע על גבי תמונה שתלויה לנו על הקיר. המצלמה היא אוסף של חיישנים, מחשב ואלגוריתמים שיודעים להמיר את האור שמגיע אליהם לאות חשמלי, שמתורגם בסופו של דבר לתמונה. המצלמה היא רק כלי שמספק לנו את חומר הגלם. טכני לחלוטין, וממש לא "טבעי".



פורטרט "טבעי". התמונה צולמה בחנות אופניים תל אביבית טיפוסית, מלאה בלדים ותאורה כחולה חזקה.

זה מה שהמצלמה ראתה בסיטואציה הזו. המצולמת יפהיפיה, אך התמונה כתמונה לא קבילה בעיניי לחלוטין כתוצר סופי. הצבעים בה מוגזמים ואינם מחמיאים, והכתמים האדומים עוד יותר הורסים אותה.


רוצים לראות את התוצר הסופי שקיבלתי אחרי עריכה מושקעת? תמשיכו לקרוא :)

 


רגע, אז קיים בכל דבר כזה "צילום טבעי"?



מה שהופך את כל תהליך הצילום מ"טכני" ל"טבעי" זה אנחנו, הצלמים. בואו נפשט את התהליך ונחלק אותו לשני שלבים - הצילום והעריכה.



הצילום


הכל מתחיל בתהליך הצילום שבעזרתו אנחנו מייצרים את חומר הגלם שלנו. כבעלי הוויז'ן הצילומי אנחנו בוחנים את הסצינה שמולנו, את האור הזמין והאופי שלו, בונים את הקומפוזיציה, מכוונים את כל הפרמטרים ומצלמים.


הרעיון הוא שרצוי לקבל את חומר הגלם הטוב ביותר ישירות מהמצלמה כך שהעריכה תהיה כמה שיותר עדינה. ברוב המקרים זה אכן יהיה המצב, כשהמציאות תהיה נדיבה בתנאיי תאורה טובים בשילוב עם מימוש נכון לטכניקה הרצויה מצידנו. לעיתים זה לא יהיה כך, עקב המציאות הקשוחה או מימוש לא מדויק של הטכניקה.


 
 

העריכה



בעיניי, תהליך העריכה הוא חלק בלתי נפרד מאומנות הצילום.



בתהליך העריכה אנחנו לוקחים את חומר הגלם שקיבלנו בשלב הצילום ומייצרים ממנו את התוצר הסופי, "מבשלים" אותו אם תרצו. שלב העריכה הוא הדרך שלנו להוסיף "תבלין" לתמונה שיהפוך אותה לטעימה במיוחד.





העריכה המונוכרומטית בשחור לבן עם גוון צהבהב-ירקרק הפכה את התמונה להרבה יותר מעניינת. במקרה הזה כפי שראיתם למעלה, חומר הגלם היה רחוק מהוויז'ן הצילומי, ונדרשה עבודת עריכה מאומצת כדי לקבל את התוצר הסופי

 


 

האם עברתם על כל השיעורים בקורס לייטרום אונליין שלנו, בלעדי לחברי קהילת פוטוטיפס?

 




"לפני ואחרי" - דוגמאות



לפניכם עוד מספר דוגמאות לתמונות שהיו חסרות חיים וככל הנראה היו נגנזות אילולא ההשקעה בתהליך העריכה.


אם גם אתם אומרים "אני אוהב את זה טבעי" ולא עורכים את התמונות, הביטו בתמונות האלה ותגידו בעצמכם מה אתם אוהבים יותר. גם באלפיים מילים לא הייתי יכול לתאר את מה שההבדלים בין התמונות האלה ימחישו.


תמונה של זוג עגורים באגמון החולה. התנאיים במקום היו קשים מאד לצילום - ערפל כבד, תאורה חלשה ואחידה מאד בעלת טווח דינמי קטן, ללא צבעים וללא "עניין" רב. בעריכה החלטתי ליצור אוירה חמימה ונעימה של זריחה מלאה בצבע. חושבים שהצלחתי?

 

 
 



תמונה של גולש שצולמה בשעת הדמדומים, בתאורה מוגבלת, אחידה וחסרת צבע. בעריכה רציתי ליצור תחושה מעט נוסטלגית ולהדגיש את הצבעים האינהרנטיים של הים - הכחול והתכלת.

 


 

כל קיצורי המקלדת השימושיים בתוכנת לייטרום במאמר מרוכז אחד בבלוג שלנו

 



הופעה מקסימה של שי פורטוגלי בבית היוצר בתל אביב.

הופעות הם תחום צילום מאתגר במיוחד עקב התאורה הבעייתית והמוגבלת שמתחלפת בכל שניה, צבעים חזקים ולא מחמיאים של הפרוז'קטורים שמשתלטים על התמונה, התזוזות הרבות של המופיעים וכו'. במקרים אלו עריכה דיגיטלית הכרחית ביותר, שכן, אין אפשרות ברוב המקרים לקבל תוצר הולם בלעדיה.

 


נוודי המדבר בוואדי רם, ירדן

 


חוף פלמחים היפהיפה, לעולם לא ימאס לצלם בו

 

לסיום



מקווה שהפוסט הזה מחדיר בכם אקסטרא מוטיבציה להתישב מול המחשב ולעבד את התמונות שלכם. הזהרו, כי התהליך הזה ממכר ואתם עלולים למצוא את עצמכם יושבים שעות על גבי שעות אל תוך הלילה ומזיזים את הסרגלים השונים ב-Photoshop או Lightroom עד לקבלת התמונה המושלמת.


אין ספק שהתהליך הזה יגרום לכם להנות הרבה יותר מהעיסוק בצילום ויהפוך אתכם לצלמים טובים יותר.


שיהיה לכם בהצלחה!

ויקטור.




 

קישורים רלוונטיים:

תגיות:


bottom of page