צילום טבע דומם (סטיל לייף): מדריך מעשי לצילום טבע דומם מהבית
- Gilad Ben Shats
- 21 ביולי
- זמן קריאה 4 דקות
עודכן: 7 באוג׳
מה משותף לבטטה, כוס קפה ומפת שולחן מהבית של סבתא?
כולם יכולים להפוך ליצירת אמנות צילומית אם תתנו להם את הבמה הנכונה - זו הפואנטה של צילום "טבע דומם (Still Life). לקראת חודש אוגוסט ב"חדר כושר לצילום" - במהלכו נעמיק בנושא צילום "סטיל לייף", במאמר זה נתייחס לנושא צילום "טבע דומם" כחלק לימודי וחשוב בחייו של צלם.

ויקיפדיה מגדירה צילום טבע דומם כך:
"טבע דומם" (באנגלית Still life) הוא סוגה באמנות פלסטית, בעיקר בציור, העושה שימוש בתיאור אובייקטים שונים - טבעיים או מעשי ידי אדם - כגון צמחים ופרחים, פירות, פריטי מזון, כלי בית וכדומה. סוגה זו מעניקה לאמן אפשרויות מגוונות בסידור האובייקטים, תוך התייחסות למבנה הקומפוזיציה. במאה ה-20 החלה להופיע סוגה זו במדיות אחרות כגון צילום ווידאו ארט.
או במילים יותר פשוטות: צילום טבע דומם, או בלעז סטיל לייף, הוא היכולת להפוך חפצים יומיומיים להרבה יותר מזה - לאומנות.
כיום צילום טבע דומם קצת נדחק לשוליים של סגנונות הצילום המוכרים כיוון שהוא עוסק בעיקר בנושאי צילום אישיים ו/או ההדרה של אור וקומפוזיציה. אלו נושאים שפחות ניתקל בהם כתמונות במגזינים או אתרי אינטרנט שונים.
עם זאת, בהיסטוריה של הצילום נושא הטבע הדומם היה מרכזי הרבה יותר כיוון שזה התכתב באופן מפורש עם ציורי הטבע הדומם שהיו מקובלים באותה תקופה, כחלק מהניסיון להתחקות אחר הציירים הגדולים ובכך לסלול את הדרך להכרת הצילום כאומנות לגיטימית.
למה כדאי להתנסות בסגנון צילום סטיל לייף?
• זה הפתרון המושלם ל: "אין לי מה לצלם" / "אין לי זמן לצלם" .
• זו מעבדה מושלמת ללמידה של אור, קומפוזיציה וסבלנות.
• כאן הדמיון שלכם עובד שעות נוספות, פורש כנפיים ומפליג למחוזות רחוקים.
• סגנון צילום אישי מאוד - דרך מעולה לפתח שפה צילומית אישית.
• אתם לוקחים על עצמכם את מלוא האחריות משלב החשיבה ועד הביצוע. צילום טוב לא יקרה "בטעות", הוא מתוכנן בקפידה ע"י הצלם.
עקרונות, טכניקה וטיפים בצילום טבע דומם
הבית הוא הסטודיו שלכם
כאמור צילום טבע דומם עוסק בצילום חפצים/פרטים שונים ומגוונים. אז מה לבחור?
לכולנו יש בבית או בחצר אינסוף אובייקטים מעניינים לצילום. הבחירה באובייקט הצילום יכולה לנוע בין אובייקט הקרוב אלי רגשית (תכשיט, מכתב, חפץ ששייך לקרוב אהוב), לאובייקט "מעניין לצילום" מכל סיבה שהיא (פרח עם צורה מיוחדת, פריטי אספנות ווינטאג'), ועד אובייקטים מפתיעים שחשבנו שהם חסרי חשיבות וכעת מקבלים משמעות חדשה (קפה של הבוקר, גזר ששלפנו מהערוגה הביתית).
הבחירה איננה משנה, מה שחשוב הוא להרגיש "חיבור" לאובייקט ולהבין שבצילום טבע דומם יש לנו את היכולת "להכניס חיים" בכל אובייקט שנבחר.

צילום טבע דומם נהוג לצלם בחלל סגור המאפשר שליטה מלאה באור.
תמצאו בקלות כי הבית שלכם יכול להוות סביבת צילום מצוינת לסוג צילום זה. אז "אין לי מה לצלם" / "אין לי זמן לצאת לצלם" כבר לא מהווים תירוץ עבורנו - זה עד כדי כך פשוט.
האור
חומר הגלם של כל צילום, בכל ז'אנר. בנושא האור בצילום טבע דומה נגלה כי חלון ביתי פשוט הוא כל מה שאנחנו צריכים. איך לעבוד עם תאורת חלון:
מומלץ להעמיד את סט הצילום קרוב לחלון ולהחשיך עד כמה שניתן את הבית ע"י כיבוי אורות וסגירת תריסים בחלונות הסמוכים למקום הצילום. ככל שהבית יהיה חשוך יותר כך השפעת תאורת החלון תהיה ברורה ומודגשת יותר.
מומלץ לעבוד כך שהחלון נמצא ב-90 מעלות ביחס לסט הצילום (תאורת צד) - להדגשת תלת ממד ע"י מעברים של אור וצל.
לא להתקבע: אין להתייחס לאור חלון כ"דברי אלוהים חיים", כלומר, "זה מה יש". ניתן וכדאי לעצב את האור: ככלל, אור חלון מייצר תאורה קונטרסטית ודרמטית. זה יכול להיות מצוין, אך ניתן בקלות לרכך את האור ע"י וילון לבן או הצמדה של נייר פרגמנט/נייר אפייה לחלון.
גם גודל החלון הנבחר הוא קריטי: חלון גדול = אור רך / חלון קטן = אור קשה. לריכוך צללים תמיד ניתן להשתמש ברפלקטור/מחזיר אור (כל משטח לבן) בצד הנגדי לחלון. דוגמאות לרפלקטורים שאפשר לאלתר בבית: מגבת לבנה, קלקר, קרטון עטוף נייר אפיה.
לאחר תרגול והבנת תאורת החלון לעומק, תוכלו להתנסות גם עם הוספת תאורות מלאכותיות (פנסים, פלאשים) ואפילו להתנסות בצילום טבע דומם עם טוויסט של צביעה באור - אבל זה נושא בפני עצמו.

קומפוזיציה
נחלק את ההתייחסות לקומפוזיציה לכמה אלמנטים שחשוב לקחת בחשבון:
סט הצילום בטבע דומם בד"כ יהיה יחסית קטן לפיכך יש לחשוב על 2 דברים חשובים:
1. משטח הצילום עליו מונח האובייקט. 2. רקע הצילום.
ניתן בקלות קצת להתבלבל בין המשטח והרקע זאת בהתאם לזווית וגובה הצילום. לדוגמה: בזווית צילום עילית של 90° (ממש מעל האובייקט) או בזווית צילום של 45° - המשטח הוא גם הרקע. בזווית צילום נמוכה יותר אנחנו רואים פתאום את הקיר מאחור - שם בדיוק צריך לחשוב על רקע מעניין/מתאים.
רעיונות למשטחי צילום ורקעים: המפה הישנה של סבתא, בד מעניין שקנינו בחו"ל ומעולם לא השתמשנו בו, משטח העץ שזרוק בגינה ועוד. הרקע/משטח הצילום חשוב, הוא צריך לשרת ולעבוד עם הנושא והוא מרכיב מרכזי בקומפוזיציה.

סידור הנושא על משטח העבודה ביחס לזווית הראיה של המצלמה זו תכלית עבודת הקומפוזיציה: סידור וארגון כלל האלמנטים הנמצאים בתמונה לכדי הרמוניה בצילום. זה דורש דיוק והקפדה תוך תנועה מתמדת של הצלם בין עינית המצלמה לסט הצילום. כאן אין מקום "לזייף" – כדי לייצר צילום איכותי זה חייב להיות מושלם. ייתכן שזה ידרוש כמה וכמה ניסיונות אבל לבסוף רגע אחד זה קורה... הכל מתחבר, הכל נראה הגיוני, יש משמעות לכל נגיעה ותזוזה קטנה שביצענו. האור מלטף בשלמות את אובייקט הצילום וקליק – בראנו מציאות חדשה. אנחנו מביטים סביב, מאושרים מכל פיסת לכלוך ובלגאן שיצרנו בסט.
צילום טבע דומם כדאי מאוד לבצע בעזרת חצובה. הרבה יותר קל לדייק את הקומפוזיציה שמסגרת התמונה איננה זזה ממקומה.

לסיכום - דגשים ונקודות חשובות בצילום טבע דומם:
• בחרו אובייקט צילום שמעניין אתכם.
• למדו לחקור את האור.
• השתמשו בחצובה.
• חשבו על משטח ורקע לצילום.
• תופתעו לגלות שלעיתים הצילום לוקח הרבה יותר זמן ממה שחשבתם.
• לצילום/ציור טבע דומם היסטוריה מפוארת - לא מזיק לדעת ולהכיר.
• תרגול וצילום סטיל לייף הוא אחת הדרכים הטובות ביותר ללמוד ולשכלל את הקומפוזיציה שלנו.
• זו דרך נפלאה לפיתוח סגנון צילום אישי.
• את הטאצ' האחרון לצילום נשאיר לתכנת העריכה.

זה על קצה המזלג עולם הצילום של "טבע דומם". אני מקווה שעשיתי לכם קצת חשק להתנסות או להתעמק יותר בז'אנר הצילום המופלא הזה.
תודה שקראתם,
גלעד
גלעד בן שץ - אמן וצלם ותיק, מייסד ובעלים של בית הספר "אור וצל-בית ללימודי צילום", מנהל פדגוגי ושותף קבוע בצוות "חדר כושר לצילום".













תודה על מאמר מעניין של הצלם גלעד בן שץ מאתגר ומלמד מעורר מוטיבציה להתנסות בצילום "טבע דומם" גם התמונות שהוא מצלם מעוררות השראה. תודה יהודית בלום