top of page
חיפוש

ראיון עם גלעד בן שץ, צלם אמן, מורה לצילום, הבעלים של בית הספר לצילום "אור וצל"

עודכן: 27 בנוב׳ 2023

היום בפינתנו "הכר את הצוות" נארח חבר צוות מוערך מבית משפחת פוטוטיפס - גלעד בן שץ.

שאלנו את גלעד מספר שאלות בנוגע לעולם הצילום, לחוויות האישיות שלו בעולם הזה וכפי שמתבקש ב"פוטו טיפס" ביקשנו לקבל טיפים אקסקלוסיביים לקוראי הבלוג.


אז יאללה, מתחילים!


גלעד בן שץ


צלם פורטרט, רחוב, נוף, טבע דומם וסטודיו. מדריך צילום בכיר בפוטוטיפס. הבעלים של בית הספק לצילום "אור וצל" הפועל בצפון הארץ.




לרוב אנחנו מתחילים מהקל אל הכבד, ולכן השאלה הראשונה שלנו אלייך היא בעצם מתי התחלת לצלם ומה גרם לך להכנס לעולם הזה?

בגיל 22 החזקתי לראשונה מצלמה בידיי, קניתי אותה לפני הטיול לדרום אמריקה שלאחר הצבא, כי "חייבים לצלם בטיול" (כמובן שלא היו אז סמארטפונים עם מצלמות). זו הייתה מצלמת Canon Point and Shoot הכי פשוטה שיש וקניתי גם כמה סרטי צילום שהרגישו לי אז המון.


בטיול גיליתי שהצילום תופס חלק משמעותי בחוויה, לא במובן התיעודי של לצלם את מה שאני רואה, אלא ביכולת של המצלמה לחבר אותי למקומות, לרגעים ולאנשים זרים. מפה לשם, כשנגמר הטיול טסנו חזרה לארץ דרך ארה"ב ושם קניתי מצלמת SLR של קנון (כי זה מה שהכרתי). חזרנו לארץ באוגוסט 2000 ובאוקטובר כבר ישבתי על ספסל הלימודים בויצו חיפה, שם למעשה התחילה החוויה שבהרבה מובנים שינתה את חיי.



צילום: גלעד בן שץ


איך היית מגדיר את סגנון הצילום שלך? מהי ההתמחות שלך?

אני זוכר שבזמן הלימודים הייתה אמירה שכדי להצליח צלם צריך להתמחות בסוג צילום מסוים - אי אפשר לעשות הכול. אבל מה לעשות, אני אהבתי לצלם פורטרטים, נופים, רחוב, סטודיו, אופנה ומה לא... וכך אני מרגיש גם היום, תחומי העניין שלי בצילום מאוד רחבים ומגוונים אבל בתוכם אני שומר על שפה אישית וסגנון מאוד ברורים שעוברים כחוט השני בין סוגות הצילום השונות.


צילום: גלעד בן שץ


איזה כיף להנות ככה מכל העולמות. ובכל זאת, אולי אתה מרגיש שיש משהו שהוא הפייבוריט שלך? משהו שממש כיף לך לצלם?

הכי כיף לי לצלם את הבנות שלי.


הן מזכירות לי תמיד מהם הדברים החשובים בצילום (ובחיים). הן כבר גדולות יחסית (אחת בת 8, השנייה 12 והשלישית 16) אבל לשמחתי עדיין משתפות פעולה עם השיגעונות שלי, שרק יימשך כך.


בתקופת הקורונה היה לנו ממש זמן איכות, יצרנו ביחד פרויקט משותף של צילומים אישיים לכל אחת מהן. כל יום מישהי אחרת הייתה מצטלמת, היינו ביחד בוחרים את הלוקיישן, חושבים על שעת הצילום המתאימה ויוצרים סט צילום במקום. זה התפתח לסדרת צילומים נפלאה שצולמה רובה ככולה ממש בסביבת הבית הקרובה.



צילום: גלעד בן שץ



ומה לגבי טכניקה? יש טכניקה מסוימת שאתה מעדיף? משהו שמאפיין את הצילומים שלך?

ללא ספק סימן ההיכר שלי היום הוא הנוכחות והפרשנות שאני מעניק לאור והצל בצילומים שלי, לצד אסתטיקה וניקיון מוקפדים בתמונה. באופן כללי אני מאוד אוהב לביים תמונות: "אני לא מצלם מה שאני רואה, אני יוצר את מה שאני רוצה להראות".


זאת לצד הקפדה על תאורה ובחירת הלוקיישן לצילום. זה בא לידי ביטוי בצילומי פורטרט, טבע דומם, סטודיו, טבע ונוף ועוד. ואני משתמש בהרבה טכניקות בצילום וחושב שעבודה עם פלאש היא אחת האהובות עלי שבהחלט מאפיינת חלק משמעותי מהיצירה שלי.



איך אתה מתכונן ליום צילום?

אחלק את התשובה לשניים:

  1. ימי צילום שאני עושה עבור האומנות שלי שמסתכמים בבחירת לוקיישן, בחינת שעת צילום מתאימה לאופי הצילום ותיאומים ככל שיש שותפים נוספים.

  2. עבור לקוחות הסיפור מעט שונה. אני משתדל לעשות סיור לוקיישן מקדים ככל שנדרש - זה מונע תקלות בזמן אמת וכמובן תיאום מול הלקוח. בעבודה מחוץ לסטודיו אני תמיד מגיע עם ציוד תאורה אקסטרה, בענייני אור אי אפשר להתקיל אותי, אני ערוך לכל מצב.



צילום: גלעד בן שץ




ואם נדבר רגע על חלומות, מה החלום שלך בעולם הצילום? איזושהי פנטזיה צילומית פרועה?

פרויקט צילום דוקומנטרי במקום שכוח אל מטעם הנשיונל ג'יאוגרפיק. כזה שיזכה לחשיפה היה יכול בהחלט לשמח אותי. אולי יום אחד זה יקרה... בינתיים מסעות הצילום בעולם זה הדבר הכי קרוב.


צילום: גלעד בן שץ


ומה לגבי דמויות שאתה שואב מהן השראה? יש כאלו?

זו שאלה מצוינת, נשאיר את הצלמים רגע בצד. אני שואב השראה מכל מה שקורה סביבי. יש שדות חיטה? אני יוצא לצלם. יש הפגנה? אני יוצא לצלם. יורד גשם? אני יוצא לצלם, יש עוד המון דוגמאות. אני ממש משתדל להגיב לרוב הגירויים הכי בסיסיים שנמצאים סביבי וברוך השם יש אינסוף כאלה, אין דבר כזה "אין לי מה לצלם".


בעניין הצלמים: אירווינג פן (Irving Penn) הוא ללא ספק הצלם מבחינתי (בהקשר לתחומי העניין שלי). ההשראה הנוספת היא התלמידים שלי שמזכירים לי מהי נק' מבט רעננה והתרגשות מקרן אור.



צילום: גלעד בן שץ




נשמח לכמה טיפים, תוכל לספר לנו קצת על הציוד שלך, מאיפה התחלת? במה אתה משתמש היום?

אני לא אמנה את כל המצלמות שהחזקתי בידיי, היו לא מעט כאלה. רק אציין שהתחלתי לצלם צילום אנלוגי ולא דיגיטלי. בתקופת הלימודים צילמתי בעיקר שקופיות וסרטי שחור לבן עם מצלמת BRONICA SQAI-פורמט בינוני 6x6.


חשוב לי לומר זאת כי ברור לי ברמה האישית מה המשמעות של צילום אנלוגי ועד כמה הוא חשוב להתפתחות וההבנה האישיים שלי בצילום. לימים זנחתי את הצילום האנלוגי לטובת הדיגיטלי, כיום אני מחלק את חיי בין מערכת קנון עם מגוון עדשות שמשמשת אותי בעיקר לצילומי הסטודיו לצד מצלמת פוג'י x100v שמשמשת אותי לכל הצילומים ברחוב.


ואיזה ציוד לדעתך חובה בכל תיק צילום?

לציוד הצילום אין שום רלוונטיות, צילום עוסק בהתבוננות וזו - מתחילה בעיניים. כדאי מאוד להתאים את סוג הציוד לסגנון הצילום הקרוב לליבכם וחשוב לזכור שהמצלמה היא רק כלי, היא לעולם לא תקבל החלטה יצירתית עבורנו.



צילום: גלעד בן שץ




ספר לנו... יש פרויקטים חדשים על הפרק?

אני מאוד אוהב לעבוד על פרויקטים מתמשכים לאורך זמן, תמיד יש לי כמה כאלה שמתבשלים על אש קטנה במקביל.


שני הפרויקטים המשמעותיים שאני עובד עליהם כבר כמה שנים הם תיעוד דור הוותיקים אצלי במושב ופרויקט דוקומנטרי של כמה שכונות בעיר אופקים.



צילום: גלעד בן שץ




לסיום, נשמח לשמוע ממך על מקרה "פגום" שקרה לך בקריירת הצילום ועל טיפ שאתה חושב שיכול לעזור לצלמים מתחילים הקוראים את הריאיון

אחד ה-סיפורים קשור בשכחת תיק צילום מלא ציוד בשטח, שכשחזרתי לאסוף אותו גיליתי שהוא כבר לא שם... הסוף היה טוב, כל הציוד חזר אלי כעבור כמה ימים.


איזה מזל... ולגבי הפוטו טיפ?

קודם, כל קיבלתם מתנה - לראות ולהציג את העולם דרך העיניים המיוחדות שלכם. כעת צאו לצלם והרבה! אין תחליף לתרגול וניסיון. צלמו קודם כל בשבילכם, לנשמה, זה יעשה לכם רק טוב ויחבר אותכם לשורשים. אל תנסו לחקות אף אחד, חפשו את השפה האישית שלכם. תתרגשו מאור וצל, תלמדו לראות אותם ותבינו כיצד לרתום אותם לתהליך היצירה.


לסיום תהנו ותחייכו, אתם חלק מהמקצוע היפה בעולם-זכיתם.


איזה סיום מדהים! גלעד נהננו ממש! נתראה בפוטוטיפס!

ליצירות של גלעד: פייסבוק, אינסטגרם



 

קורס שנתי - יצירת פרויקט צילום אישי - בהנחיית גלעד בן שץ וויקטור זיסלין


לפרטים, לחצו על הקישור הבא.


גלעד בן שץ יוביל את הקורס השנתי "פרויקט צילום אישי" לצידו של ויקטור זיסלין, מנכ"ל פוטוטיפס. הקורס מיועד לתת כלים ליצירת סדרה צילומית בדגש על התעמקות בנושא מסוים שמעניין את המשתתף וחידוד ראיה האומנותית והשפה הצילומית האישית.


הקורס יכלול 13 מפגשים מרתקים ומלאי תוכן בהנחיית שני מנחים, צלמים ומורים ותיקים ומנוסים והרצאות אורח מפי צלמים בכירים, כולל משוב ודיוק בניית סדרה צילומית. מדובר בתהליך פיתוח הראיה הצילומית וההבנה של כל האספקטים של סיפור המובא כסדרת צילומים - החל ממציאת הנושא והכנת חומרי נגלם הבסיסיים ועד להצגת תערוכת צילום על כל המשתמע מכך.


הקורס מיועד לכל מי שרוצה לקחת את הידע וההבנה בצילום לשלב הבא, ללמוד איך ליצור פרויקט צילום משמעותי ולא רק אוסף של תמונות יפות בודדות ולהביא את עולמו הפנימי לידי ביטוי באופן משמעותי ומעמיק




bottom of page