top of page
חיפוש

רוצים לשדרג את המצלמה? קיראו את שלושת הטיפים שלי להשקעה נבונה

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

החלטתם שהגיע הזמן שהמצלמה שקניתם ב(נניח לרגע)-2500 ש"ח רק לפני שנתיים כבר לא מספיקה לכם כי:


- "התמונה לא חדה מספיק"

- "לא יוצא לי רקע מטושטש"

- "יוצא לי כהה מדי"

- "אם רק אקנה מצלמה, יחזור לי החשק לצלם"

- "השכן בדיוק קנה את הדגם המתקדם ביותר"

- "כרטיס הזכרון מלא"


ועוד סיבות יצירתיות למדי שגורמות לכם לשאול את השאלה ה(לא באמת) מתבקשת:



 

האם הגיע הזמן לרכוש מצלמה חדשה?

 

אז רגע לפני שאתם רצים להתיעץ עם הדוד שאול ש"מבין" במצלמות, עושים סקר שוק מעמיק על כל פיצ'ר במצלמות המודרניות ומשקיעים אלפי שקלים בציוד חדש - אנא מכם - קיראו את הטיפים האלה שיהיו רלוונטיים עבורכם יותר מתמיד.



תבחנו היטב את הציוד שכבר יש לכם, אולי זה לגמרי מספק?


 
 


30 השניות שלי על שדרוג מצלמה



פעמים רבות פונים אליי עם השאלה:


 

"יש לי מצלמה X. לאיזו מצלמה אתה ממליץ לי לשדרג?".

 

לרוב היא נשאלת ע"י צלמים צעירים שעשו דבר או שניים בעולם הצילום, והחליטו שהם מעוניינים לשפר את חוויית הצילום שלהם ואת התוצר הסופי.


כל פעם מחדש, כשמישהו מחליט להשתדרג ולהוציא אלפי שקלים על ציוד כדי לשפר את יכולות הצילום שלו (שזה מבורך לכשעצמו) אני עוצר אותו לרגע, וממליץ לשקול להשקיע את הכסף בצורה קצת אחרת, בעיניי, נבונה יותר.


יש לי המון מה לומר (ולכתוב) בנושא, אבל כאן אתמקד בשלוש נקודות עיקריות, וכן, הן לחלוטין מוצגות לפי סדר החשיבות.




טיפ מס' 1 - לימוד צילום



ברוב המוחלט של שיחות היעוץ שלי לרכישת מצלמה חדשה עם צלמים צעירים, תמיד אנחנו מגיעים לאותה המסקנה - הרצון לשדרוג נובע משיקולים מוטעים. ברוב המקרים, היו אלה טכניקת הצילום וחוסר הכרות הציוד הקיים הגורמים העיקריים שמנעו מהצלמים לקבל את התוצר לו הם ציפו.


התמונות לא היו חדות כי הם השתמשו במנגנון חיפוש פוקוס אוטומטי לחלוטין, כולל בחירת נקודת הפוקוס, מנגון שטועה לא מעט. לעיתים זה היה עקב הגדרת מהירות תריס נמוכה מדי או עקב מנגנון ייצוב התמונה כבוי. בחלק מהמקרים איכות התמונה הייתה ירודה בגלל צילום ב-jpeg בגודל הקטן ביותר, כי זה מה שאותו דוד שאול המליץ. אלו הן רק מספר דוגמאות בסיסיות ביותר הממחישות שלא הציוד הוא זה שמגביל את אותם הצלמים.


סדנא ייחודית | קורס מושקע | מפגשי צילום | סשנים בהפקה עצמית או עם חברים | טיולי צילום | הקצאת זמן לצילומים יעודיים בסגנונות המעניינים אתכם | קריאת בלוגים (כן, תהרגו אותי, כי אני משוחד) | צפייה בסרטוני יוטיוב | רכישת ספר הדרכות מומלץ | השקעה בלימוד עצמי | התיעצויות עם חברים צלמים | השתתפות בקבוצות פייסבוק יעודיות ללימוד צילום | ועוד ועוד ועוד...



כל אלו ישדרגו את רמת הצילום שלכם הרבה יותר והרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים, בטח ובטח יותר מאשר מצלמה חדשה, מתקדמת ככל שתהיה. מה גם - ההנאה והסיפוק מהתהליך יהיו בסדרי גודל משמעותיים יותר מאשר חיישן גדול יותר וצילום בקצב מהיר יותר.



מפגש הקהילה שלנו במכון ויצמן למדע ברחובות. הזדמנות מעולה להכיר חובבי צילום נוספים, לתרגל טכניקות מיוחדות, להתיעץ ולעזור לאחרים לצמוח. מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו.

 



טיפ מס' 2 - רכישת אביזרי עזר



הגעתם למצב בו אתם מתחילים להרגיש שמיציתם את הציוד שלכם והוא זה שמגביל אתכם ומונע את הפריצה הבאה? הצבעים שהחיישן יודע להוציא לא לגמרי לטעמכם? מצלמים ב-ISO גבוה ומקבלים רעש דיגיטלי מעבר לנסבל? הצילום לא מהיר מספיק לצילומי ספורט או ציפורים בטבע?


נהדר. זה אומר שאתם מכירים את הציוד שלכם, יודעים להוציא ממנו (כמעט) את המקסימום, ואתם בכיוון טוב לדעת For Real מה יעזור לכם לקבל תוצר יותר טוב, לא סתם כי "בא לכם לקנות" אלא כי אתם באמת מבינים עניין.



 
 

זה זמן טוב לשקול לקנות אביזרים הקפיים, בד"כ משמעותית זולים יותר מאשר גוף מצלמה או עדשות, ולשדרג את הצילום שלכם בעזרתם.


פילטר nd וחצובה לחשיפות ארוכות, טריגר ופלאש חיצוני לצילום פורטרטים, אביזרי תאורה להפקות צילום ייחודיות, מכפיל לצילום מאקרו, בניית אביזרי עזר בשיטת "עשה זאת בעצמך", יו ניים איט!


אין לי ספק שכל אלו, ורעיונות רבים אחרים לאביזרים היקפיים יועילו לכם הרבה מעבר למצופה, יתכן ויותר ממצלמה איכותית יותר.








טיפ מס' 3 - ובכן, הגיע הזמן לשדרג



מיציתם את כל הטיפים הקודמים? אבל באמת מיציתם?



 

מעולה, עכשיו זה באמת הזמן לשדרוגים!

 


קודם כל - עדשה


הדבר הראשון שהייתי משדרג, זה דווקא את העדשות ולא את המצלמה. ההבדל בין עדשה בינונית למעולה הוא עצום, ולרוב יותר גדול מאשר ההבדל בין שתי מצלמות באותם סדרי גודל של מחיר.


בעזרת עדשה חדשה ואיכותית יותר תקבלו תמונה חדה יותר, קרוב לוודאי שתוסיפו אפשרות למפתח צמצם גדול יותר ובעקבותיו עומק שדה רדוד יותר, יהיו בה פחות עיוותי צבע ופרספקטיבה, וגם תקבלו שיפור בניראות של הבוקה (Bokeh) שיהיה יפה ונעים יותר לעין, ועוד מספר פרמטרים שישתפרו פלאים.




 

אבל איזו עדשה לבחור?

 

ההמלצה שלי - לכו על עדשה שמוסיפה לכם משהו שעד היום לא היה לכם בכלל.


יש לכם 24-70 מ"מ F/2.8 קלאסית? רכישת עדשת 50 מ"מ F/1.4 אמנם תיתן לכם איכות תמונה וחדות גבוהה יותר באורך המוקד הרלוונטי, וזה כמובן חשוב, אך עדיין היא לא תוסיף משהו מהותי בצילום שלכם. במקרה הזה, עדשת 70-200 מ"מ F/2.8 צפויה לשדרג את אפשרויות הצילום שלכם הרבה יותר.


יש לכם גם 24-70 וגם 70-200 אבל מהדור הישן? יתכן והעדשות מהדור החדש יהיו מעט איכותיות יותר, אבל השקעה בהן לא תהיה חכמה בעיניי. בסכום דומה תוכלו לרכוש, למשל, עדשת 14-24 מ"מ שתאפשר לכם צילום בזווית מאד רחבה ועדשת מאקרו שתפתח בפניכם תחום צילום חדש לגמרי.


בכל מקרה, הכיוון הוא להוסיף משהו שעד היום לא היה לכם ורק אחרי זה לשדרג את הציוד הקיים ולהמשיך את מגמת השיפור המתמדת.




המצלמה


רק בשלב זה, אחרי שאתם בקיאים בטכניקות צילום מגוונות והפרמטרים השונים במצלמה, אחרי שאתם באמת חשים בצורך לשדרוג ממקום של הבנה מעמיקה, אחרי שיש לכם את העדשות מהאיכותיות שיש לשוק להציע, רק אז הייתי קונה מצלמה חדשה.


ואם כבר קונים, תוודאו שהמצלמה כוללת מגוון רחב יותר של פיצ'רים ואפשרויות שלא היו בארגז הכלים שלכם לפני.







 
 

פסקה לסיום



כהרגלי - ציטוט. אנסל אדמס אמר פעם ש"הדבר הכי חשוב במצלמה זה ה 20 סנטימטרים שמאחוריה".


אתם, הצלמים, המוח שלכם, העיניים, הלב, הנשמה והיצירתיות.


טוב, הוא אמר 12 אינצ'ים, אבל אצלנו זה ה"מטריק סיסטם".


אם תיישמו את כל שלושת הטיפים, בדיוק לפי הסדר, מבטיח לכם שמהר מאד תראו איך אתם הופכים להיות צלמים מעולים ואדירים שעושים דברים ייחודיים שימשיכו להפתיע את עצמכם ואת הסביבה שלכם כל פעם מחדש.


ואם אתם כבר שם, אשמח לשמוע גם את הטיפים שלכם, איך הגעתם לשם, ובעיקר איך נשארים שם גבוה גבוה על האולימפוס. או על הניקון. או קנון.


יום נפלא!


שלכם,

ויקטור.




 

קישורים רלוונטיים:


תגיות:


511 צפיות3 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page