top of page
חיפוש

שלושה טיפים לצלמים - איך לגבות תמונות וקבצים - לכונן חיצוני ולענן

עודכן: 27 בנוב׳ 2023


סיפור אישי - שיעור חשוב לחיים


לפני הרבה מאד שנים, עוד כשהייתי צלם חובב לחלוטין, החיים נתנו לי מתנה - נשרף לי הארדיסק במחשב.






קאפוט. אריוודרצ'י. פיניטו לה קומדיה.

שנה של עבודה הלכה לפח (של מוצרי חשמל, כן? אני תמיד שומר על הסביבה). למדתי בדרך הקשה מהי חשיבותו של גיבוי לתמונות.

שתדעו, זה לא שלא ביצעתי גיבוי באותה התקופה, תמיד הייתי אחראי וקפדן לגבי התמונות והקבצים שלי. פשוט עשיתי את זה בצורה עצמאית ובכוחות עצמי. הייתי מחבר הארדיסק חיצוני, לוחץ על העתק הדבק, ושומר את התיקיות הרצויות. באותה השנה (משתף אתכם בכנות ובפתיחות רבה), הייתי שילוב של עצלן / דחיין / חסר אחריות ובמשך שנה שלמה לא עשיתי את התהליך הזה.


בכל דרך שניסיתי, תוכנות מתוחכמות, פניה לחברות שמתמחות בשחזור חומרים, מה לא, פשוט לא הצלחתי להציל את המצב. נאלצתי לבלוע את הגלולה ולקחת את הלמידה הזו הלאה לחיי.


כיום, כצלם מקצועי, אין סיכוי שמשהו כזה יקרה


יש לי גיבוי מלא וכפול לכל הקבצים שלי, שפועל באופן אוטומטי וללא כל התערבות מצידי. הגיבוי מבוצע לשלושה מקורות:


(1) שרת גיבוי מקצועי המחובר למחשב שלי דרך הרשת הביתית, במנגנון Raid5 שבנוסף לגיבוי הקבצים מהמחשב, מגבה גם את עצמו תוך כדי התהליך


(2) גיבוי לענן בעזרת שירות גיבוי בשם בקבלייז.


(3) הארדיסק נייד שאינו מחובר באופן קבוע, אליו אני מגבה מדי מספר שבועות את הקבצים הכי חשובים שלי.



איני נכנס כאן לדגמים והטכניקה עצמה של ביצוע הגיבוי אבל כן חשוב לי שתבינו את הנושא ברמה הקונספטואלית. בנוסף, יתכן והסט אפ האישי שלי הוא Overkill לרוב חובבי הצילום, בגלל המורכבות היחסית שלו ובטח בגלל העלויות.


לכן, את ההמלצות שלי בהמשך המאמר אכתוב מנקודת מבטם של צלמים חובבים רציניים, שרוצים לבטח את התמונות והחומרים שלהם בצורה יעילה נוחה ולא יקרה במיוחד. המשיכו לקרוא ותקבלו תשובות לכל השאלות שלכם.




כל אחד ושיטת העבודה שלו


השאלה המרכזית - איך אתם עובדים על התמונות שלכם ואיפה אתם שומרים אותן?


ישנן מגוון דרכים אפשריות לעבוד על התמונות והן משתנות בין צלם לצלמת. צלמים מסוימים עובדים על התמונות בעיקר בבית (אני ביניהם). צלמות אחרות נוסעות הרבה ועובדות בעיקר עם לפטופ. צלמים אחרים עושים גם וגם. לכל אחת מהאופציות הנ"ל צריך להתאים שיטות עבודה אחרות שיקבעו עבורכם, בין היתר גם את מבנה המחשב, סידור ההארדיסקים, את שיטת הגיבוי וכד'.

ההמלצות שלי כאן ניתנות על סמך הניסיון האישי שלי המתאימות לצורת העבודה שלי.


אני נמצא הרבה בשטח - בטיולים וסדנאות בארץ ובמסעות צילום בחו"ל. יש לי לפטופ, שהיעוד המרכזי שלו לבצע עריכות זריזות במקרים בהם אני צריך את התוצרים תוך כדי תנועה. בנוסף, איתו אני מעביר שיעורי עריכה בשטח.





עם זאת, העבודה העיקרית שלי על התמונות והתכנים מתבצעת בבית על המחשב הנייח.


לפיכך, הדגש שלי הוא למחשב נייח, חזק ועוצמתי שיש בו את כל מה שאני צריך מבחינת כוח עיבוד, מקום מספק לשמירה על המידע וגיבוי.

שלא תבינו לא נכון, גם הלפטופ מגובה. אבל אני לא מסתמך עליו בכל מה שקשור לשמירה על המידע וכל החומרים שלי בסופו של דבר שמורים היטב על המחשב המרכזי בבית ומערכת הגיבוי שהזכרתי מקודם.



 
 



סידור הכוננים במחשב וגיבוי - התמצית


(לחסרי סבלנות)

אי אפשר לדבר על גיבוי בלי לדבר על איפה הוא הולך להתבצע ועל סידור הכוננים במחשב.

בקצרה, להלן ההמלצה שלי לסידור הארדיסקים במחשב הביתי שלכם.

הארדיסק תוכנות - נקרא לו כונן C.


הארדיסק מידע ועבודה - נקרא לו כונן D.


הארדיסק גיבוי א' - נקרא לו כונן E. מחובר תמיד למחשב ומבצע גיבוי אוטומטי.


הארדיסק גיבוי ב' - נקרא לו כונן F. חיצוני ולא מחובר, אלא רק מדי פעם, לביצוע גיבוי ידני יזום.


גיבוי בענן - פועל תמיד, מבצע גיבוי אוטומטי לענן דרך האינטרנט.


שירות מומלץ: בקבלייז.





ועכשיו, בואו נדבר על הכוננים והגיבויים באריכות.



סידור הכוננים במחשב - הארדיסק תוכנות - כונן C


זהו ה-הארדיסק עליו מותקנות כל התוכנות על המחשב - מערכת ההפעלה Windows, כל התוכנות של מייקרוסופט, תוכנות נוספות איתן אתם עובדים וכד'. עליו מותקנות גם כל התוכנות של אדובי - לייטרום, פוטושופ, פרמייר וכו'.


מומלץ במקרה זה לעבוד עם הארדיסק SSD שהוא בטוח ומהיר יותר מכוננים קשיחים רגילים. לרוב, הארדיסק של 250 או 500 ג'יגה יספיק. בימינו, המחירים שלהם בגדלים האלה בהחלט סבירים.


חשוב להדגיש שזהו כונן לתוכנות בלבד, המיועד לכך שכל המערכת "תנגן" כמה שיותר יעיל.


כל הקבצים, התמונות וכל יתר המידע שלכם - מומלץ לשמור על אחד ההארדיסקים האחרים.


יש יוצא מן הכלל אחד - הקטלוג של לייטרום.

את קובץ הקטלוג וכל התיקיות וקבצים הנלווים אליו - מומלץ לשמור דווקא על כונן זה. ההמלצה הזו פחות קשורה לגיבוי אלא ליעילות ומהירות עבודה. כונן SSD הרבה יותר מהיר מכוננים קשיחים רגילים ועדיף שהקטלוג ישמר עליו.


חשוב רק לזכור את עצם העובדה שהקטלוג שמור שם. כשתבצעו עבודות ניקוי למחשב, פירמוט תוכנות, או התקנת Windows מחדש, שלא תמחקו בטעות את הקובץ.

טיפ בונוס


כשאתם שומרים קבצים רגילים בתיקיות המובנות של Windows, למשל Desktop, My Music, My Pictures, Downloads וכד' אתם בעצם שומרים אותם על כונן זה, כונן ה-C שלכם.

DON'T! PLEASE DON'T!

יום יבוא ותעשו ניקוי למחשב או שמערכת ההפעלה תקרוס ותתקינו Windows מחדש והקבצים הללו עלולים ללכת לאיבוד.


צרו תיקיות מקבילות באחד מכונני המידע שלכם (למשל D, עליו נדבר עוד רגע) ושמרו על הקבצים שלכם שם. תודו לי אחר כך :)


מה אתם מסתכלים עליי? לכו מהר לעשות גיבוי לתמונות שלכם!

 
 


סידור הכוננים במחשב - הארדיסק מידע - כונן D


זהו הכונן עליו שמורים כל הקבצים שלכם. מסמכים, מצגות, קבצי העבודה של התוכנות השונות איתן אתם עובדים וכמובן - התמונות שלכם. חשוב לשמור על תיקיות מסודרות ולתת להן שמות משמעותיים כדי שתדעו איפה למצוא כל דבר. סדר לפי נושאים או סדר כרונולוגי יעשו את העבודה.

טיפ בונוס על סדר ונוחות


(חלק מהקוראים אולי יסקול אותי באבנים, אבל... ) מכירים את החבר'ה שכל הקבצים והתיקיות שלהם על ה-Desktop "מסודרים" ומפוזרים בצורה רנדומלית לחלוטין? אם אתם מזהים את עצמכם באמירה הזו - אתם בטח מחייכים עכשיו.


עדיף להימנע ממצבים כאלה, כי דברים ילכו לכם לאיבוד. במיוחד בעבודה עם קטלוג של לייטרום שמאד "רגיש" לשינויים שמבוצעים דרך מערכת ה-Windows כמו העברת תיקיות למקומות אחרים וכד'.


מה גם, כפי שהזכרתי קודם, אם הקבצים על הDesktop זה אומר שהם שמורים על כונן C - ההוא של התוכנות. אם מערכת ההפעלה תקרוס או סתם תפרמטו את המחשב - הכל ילך לעולם הדיגיטלי הבא. פחות נכון.

בהמשך, מקווה שאספיק לכתוב מאמר מסודר על ניהול תיקיות נכון.



טיפ גיבוי מס' 1 - הארדיסק גיבוי מס' 1 - כונן E - מחובר תמיד


נתחיל מהמהות.


אתם חייבים להחזיק שני עותקים של כל הקבצים והתמונות שלכם בלפחות שני כוננים שונים.


התצורה המדויקת של הגיבוי ואיך בדיוק תעשו את זה פחות קריטית, העיקר שתעשו זאת.

זה יכול להתבצע בעזרת שני הארדיסקים פנימיים במחשב, כך שהשני מגבה את הראשון (כלומר, גם הארדיסט העבודה D וגם הארדיסק הגיבוי E יושבים בתוך המחשב). אופציה נוספת היא שהארדיסק העבודה יהיה פנימי והארדיסק נוסף יהיה חיצוני, שמגבה את הראשון.


גיבוי אוטומטי

עוד נקודה חשובה - הגיבוי צריך להתבצע בצורה אוטומטית ובלתי תלויה בכם וביכולת שלכם לזכור לבצע אותו באופן עצמאי ויזום. למזלכם, יש ל Windows יכולת מובנית להגדיר גיבוי שכזה שיתבצע באופן תדיר לתיקיות הרצויות בזמנים רצויים.


הקישור הבא מסביר איך לעשות את זה ב-Windows 10. למערכות הפעלה אחרות, פשוט חפשו בגוגל "How to backup files in ..."



זה כתוב בכוכבים שחשוב לבצע גיבוי



טיפ גיבוי מס' 2 - הארדיסק גיבוי מס' 2 - כונן F - מנותק


מה לגבי כופר שאנשים לעיתים נאלצים לשלם להאקרים שפורצים למחשב הביתי שלהם?

זה נדיר, אבל זה קורה. במיוחד אם יש לכם נטיה ללחוץ על קישורים שקיבלתם במייל בעקבות לכתו בטרם עת של "הדוד נלסון מנדלה מניגריה" שמעולם לא היה לכם, שבדיוק הוריש לכם את כל הונו.

גם אם יש לכם תוכנת אנטי וירוס מתקדמת, האקרים מנוסים יכולים להשתלט על המחשב, להחדיר וירוסים או לחסום גישה לקבצים חשובים ולבקש תשלום על שחרורם. קבצים אלו צפויים להגיע גם לכונן הגיבוי (E) שמחובר תמיד ואף לענן בו מתבצע גיבוי האונליין שלכם. לפיכך, חשוב לשמור על עותק נוסף לקבצים בכונן פיזי שמנותק מהמחשב בשוטף. הגיבוי במקרה הזה יתבצע על ידיכם בצורה יזומה.




אין כמו חברים טובים שנותנים לכם גיבוי

כל כמה זמן לחבר ולגבות? תלוי בקצב העבודה שלכם וכמות המידע החדש שהוספתם לכונן העבודה. אחת לשבוע או שבועיים נשמעת כמו תדירות סבירה בהחלט. גם במקרה זה אפשר להגדיר גיבוי "חצי אוטומטי" שיתבצע ע"י Windows, ברגע שהמערכת תזהה שחיברתם את ה-הארדיסק הנייד למחשב.


 
 


טיפ גיבוי מס' 3 - גיבוי לענן


גם אם ביצעתם את כל השלבים הקודמים - אתם עדיין לא בטוחים ב 100% ולכן זהו השלב האחרון והחשוב ביותר במערך הגיבוי שלכם.

כל הכוננים שהוזכרו מקודם, כולל המחשב שלכם נמצאים פיזית בבית. החיים מראים לנו שהכל יכול לקרות - פריצה, שריפה, הצפה ומה לא. התיחסו לגיבוי בענן כמו לביטוח כנגד מחלות קשות. לאף אחד אין כוונה לממש אותו אבל הוא הכרחי כדי להגן על עצמנו במידה ונצטרך.

גיבוי לענן פועל באופן אוטומטי, גם כשאתם לא ליד המחשב, ללא צורך לעשות פעולה יזומה כלשהי, פרט להגדרה הראשונית שלו. ישנם מספר שירותים נוחים ויעילים שעושים זאת עבורנו.




חשוב לעשות גיבוי לענן


באיזה שירות גיבוי לבחור?


קיימות אופציות מוכרות כמו גוגל דרייב ודרופבוקס, להן יש יכולות סנכרון מתקדמות של הקבצים שלכם המיועדות לעבודה השוטפת עם מספר מחשבים.


ברמת העקרון, שירותים אלו יכולים לשמש גם לצורכי גיבוי. החיסרון - העלויות. בגלל היכולות המתקדמות, גיבוי של כמויות המידע שאתם, הצלמים, מייצרים (מאות ג'יגה ואף יותר) יעלה לכם המון כסף.


הפתרון - שירותים שפועלים במתכונת גיבוי בלבד, בלי יכולות מתקדמות של סנכרון מיידי בין מספר מחשבים ועוד מגוון פיצ'רים מיותרים כשמדברים על גיבוי נטו.

השירות שאני אישית עובד איתו כבר שנים וממליץ בחום הוא חברת Backblaze האמריקאית, המתמחה בפתרונות גיבוי לאנשים פרטיים ועסקים קטנים עד בינוניים.


בלינק הבא תוכלו להרשם לתכנית השנתית שלהם, שביום כתיבת השורות האלה עולה 7 דולר לחודש. סה טו.

כל מה שתצטרכו לעשות זה להוריד את התוכנה שלהם למחשב, להגדיר מספר הגדרות כגון - אילו תיקיות וכוננים תרצו לגבות ותדירות הגיבוי, וזהו.


הגיבוי הראשוני, של מאות הג'יגה, יקח לכם מספר שבועות, כתלות במהירות האינטרנט שלכם. אחרי שהכל יעלה לענן, התוכנה שלהם תזהה כל קובץ או תיקיה חדשים ותעלה אותם לענן בצורה אוטומטית.



 

גילוי נאות - פוטו טיפס הינה affiliate של חברת בקבלייז, אז יתכן נקבל איזה 30 סנט אם תרשמו לשירות דרך הקישור הזה 😉

אין עשן בלי אש. בתמונות זה בסדר. בבית לא. לכו לעשות גיבוי עכשיו!


לסיכום


גיבוי זה כמו ביטוח. עושים אותו כדי לקבל שקט נפשי מתוך כוונה שלא להפעיל אותו לעולם.


ואם בכל זאת קרה משהו לקבצים?

אם ביצעתם את כל השלבים שהזכרתי במאמר, הגיבויים הפיזיים והגיבוי לענן - אתם מכוסים. עומדות לרשותכם מספר אופציות להחזיר הכל לקדמותו.

תרגישו חופשי לשתף את המאמר החשוב הזה עם חברים ומשפחה. הנושא חשוב לא רק לצלמים אלא לכל אדם שהתוכן הדיגיטלי שלו חשוב לו.


לכל שאלה, כמו תמיד, אני כאן עבורכם.


מאחל לכם המון שקט נפשי וגיבוי מוצלח.


ויקטור.




 
 


bottom of page