top of page
חיפוש

הפרטים הקטנים - צילום אבסטרקטי בסביבה אורבנית - 7 טיפים לצילום מנצח

עודכן: 28 בנוב׳ 2023



 

​מויקיפדיה

 

אמנות מופשטת (או אומנות אבסטרקטית) היא אמנות בה אין אובייקטים או פיגורות מזוהות.
אמנות זו מתרכזת בביטוי של ערכים אמנותיים כגון צבע, צורה, מרקם, קומפוזיציה וכדומה. ביטוי זה הוא הפשטה וצמצום של "שפת האמנות" לצורותיה הבסיסיות.


אישי


בשנים האחרונות, התברכתי להיחשף (ולהתמכר) למספר ז'אנרים צילומיים מופלאים ומיוחדים. צילום מינימליסטי, צילום Fine Art, צילום אבסטרקטי וסגנונות צילום נוספים דומים.



תל אביב נמל מנורות
המנורות בנמל תל אביב. אובייקטים מושלמים לצילומי Fine Art מגוונים


הם עוסקים באומנות ויזואלית שמבטאת את מה שעינינו רואות במציאות אך בצורה שונה מהרגיל, בדרך שבורחת מהמובן מאליו. יש בין הז'אנרים האלה הרבה מן המשותף. חשיבה יצירתית מחוץ לקופסא, מיקוד ברעיון אחד מדויק, דגש על הגרפיקה וצורות גיאומטריות. לצד הדמיות, יש לא מעט דגשים הייחודיים לכל אחד מהם. כמו תמיד, אני אוהב להיות פרקטי בהנחיה שלי ולדבר בגובה העיניים - תכלס, מה עליכם לעשות עם כל ההגדרות המופשטות האלה? במאמר הזה התמקדתי בכמה נושאים הרלוונטיים לצילום אבסטרקטי מופשט וכללתי שבעה פוטו טיפים אשר יעזרו לכם לקבל תמונות מיוחדות ומגוונות. בואו נתחיל!


פוטו טיפ מס' 1 - צילום הפרטים הקטנים


טיפ קלישאתי למדי אך כל כל מתבקש בסגנון צילום כזה - בדיוק הסיבה להתחיל ממנו.

 

בואו נלך הפוך לרגע

 

מתי בפעם האחרונה ראיתם תמונה אבסטרקטית אמיתית שרואים בה את הסצינה במלואה, עם כל הרבדים השונים שמרכיבים אותה? בניין. עצים העוטפים אותו. קרקע. שמיים. כנראה שמעולם. אבסטרקט טהור תמיד מתמקד בפרטים הקטנים של הסצינה המצולמת. הרי בצמד המילים עצמו: "צילום מופשט" יש רמז עבה למדי לגישה שמקדשת את הפשטות. אז מהו הטיפ? הוציאו מהפריים אלמנטים מורכבים וצורות מסובכות שמעמיסות על העין. במקרה זה, עדשת טלה בסגנון 70-200 תהיה מצוינת לכך. עשו זום אין והתמקדו באלמנטים הקטנים ביותר בסצינה שלפניכם. חפשו את הפשוט.


הקטן.


הפרטי.



תל אביב נמל מנורות
עין תחת עין! מרכז היידר אלייב בבאקו, בירת אזבייג'ן. אחד המבנים המדהימים שאדם יצר בעולם. גן עדן לצלמי האבסטרקט האורבני.

 
 


פוטו טיפ מס' 2 - הוצאת אלמנטים מוכרים ומובנים מהפריים



 

המשך ישיר לטיפ הקודם

 

צילום מופשט מדבר על אומנות ויזואלית שהוצאה מהקשרה. אם כך, כדאי שהצופה לא לגמרי יבין מה מצולם בתמונה, לפחות לא מיד. דמיינו לרגע את התחושה שתרצו ליצור אצל אדם מן השורה בזמן שהוא גולל לתומו במרחבי האינסטוש והפייסוש.


 

האגודל בולם לרגע את הגלילה. העין מתבייתת והראיה מתחדדת. המוח חושב "מה זה הדבר הזה?"

העין ממשיכה לטייל: ימינה - שמאלה - מעלה - מטה. המוח בוחן והלב מתמלא בסקרנות. אחרי כמה שניות של תהיה, נשמעת אנחת הרווחה: "אההה... הבנתי מה זה. יפה!... מקורי! מתוחכם!"

 

הבנתם את הרעיון? הוציאו מהפריים את כל מה שמרמז לצופה מהו האובייקט המצולם. שמיים, עצים, אנשים, שלטים וכד'. השאירו רק את המקבץ הקטן ביותר האפשרי של הפרטים בהם התמקדתם מהטיפ הראשון.



תל אביב נמל מנורות
גם אם אתם מזהים את חלונות מגדלי עזריאלי. עדיין לוקח כמה שניות להבין מה מצולם כאן. היעדר אובייקטים מוכרים עוזרים לתחושה הזו.

 


פוטו טיפ מס' 3 - מיקוד בצורות גיאומטריות הבסיסיות ביותר

חזרו למקורות. היזכרו בשיעורי הגיאומטריה הראשונים בבית הספר. התמקדו באבני היסוד והצורות הבסיסיות ביותר של הסצינה. ישרים, עקומות, משולשים, עיגולים, ריבועים ומלבנים. הכול הולך, הכול חוקי. מצאו את הצורה המעניינת ביותר בסצינה והתמקדו רק בה (זוכרים את הטיפ של הפרטים הקטנים?). אם זיהיתם תבנית מחזורית בגיאומטריה - הדגישו אותה.

תל אביב נמל מנורות
משולש החשיפה? מגדלי עזריאלי הם אחד מהמוקדים המובילים בארץ לצילום גיאומטריות אבסטרקטיות.

הוציאו מהתמונה את כל מה ש"שובר" את הדפוס ו/או הצורה הגיאומטרית. לחלופין, ניתן דווקא להכניס אלמנט קטן שישבור את המחזוריות ויכניס טוויסט לעלילה.


 
 


פוטו טיפ מס' 4 - זוויות צילום לא שגרתיות


אבל תמיד אומרים את זה!


תחשבו מחוץ לקופסא! היו יצירתיים! חפשו זוויות צילום לא שגרתיות!

אבל תכלס, מה עושים עם הטיפ הזה???


הנה התשובה. תחשבו על הדרך ה"רגילה" בה אתם מצלמים. אתם עומדים, מחזיקים את המצלמה בגובה של מטר וחצי עד שניים (לא בטוח מהו טווח הגבהים של קוראי הבלוג). מחפשים דברים שנמצאים במרחק מה מולכם. מצלמים לרוחב או לאורך, בצורה מפולסת. מסובבים את הראש ימינה שמאלה. מעלים קצת למעלה. C'est Tout. ועכשיו - צאו מאזור הנוחות ועשו כל דבר רק לא הדברים הרגילים. שכבו על הקרקע. זאת דרך מצוינת לגלות אובייקטים חדשים וגם להעצים אותם. העיפו מבט ב 90 מעלות כלפי מעלה, במיוחד אם אתם קרובים למבנים גבוהים.


התקרבו לאובייקט המצולם וייצרו תחושה "מעוותת" שתשלה את עין הצופה ותקר אותו לסצינה.



תל אביב נמל מנורות
מבט חטוף כלפי השמיים. חלון ענק שמייצר את ההשתקפות. היפוך התמונה בעריכה. רוצים עוד טוויסט? צולם עם סמארטפון.


תל אביב נמל מנורות
מרכז היידר אלייב בבאקו, אזרבייג'ן. קרבה לדופן המבנה מייצרת תחושה מעט מעוותת המקרבת את הצופה לסצינה גם מבלי שהוא היה שם.

סובבו את המצלמה ב 45 יחסית לאופק. אפשר לסובב בכל זווית אחרת, העיקר לייצר קומפוזיציה מעניינת ולברוח מהמובן מאליו. הרי גם ככה מצלמים אבסטרקט והצופה לא יודע מה צריך להיות ישר ומה לא. הבנתם את הראש?


תל אביב נמל מנורות
שילוב של צילום מרקמים מחזוריים קטנים יחד עם סיבוב קל של המצלמה מייצר תמונה מעניינת יותר מה"סטנדרט"


פוטו טיפ מס' 5 - השתמשו במהירות תריס נמוכה



לא כל צילום חייב להיות חד וברור, בטח בגישה אבסטרקטית. נסו "לצייר באור" בעזרת מהירות תריס נמוכה יחסית תוך כדי תנועה עם הגוף. תופתעו איזה ציורים נפלאים תייצרו! התמקדו באזורים בעלי מרקמים מחוספסים ותצורות בולטות. הורידו את מהירות התריס (1/60 עד 1/20 תעשה את העבודה ברוב המקרים). נועו עם הגוף תוך כדי הצילום כדי "למרוח" את הסצינה בכיוון התנועה. עדיף לייצר תנועות חלקות ויציבות כדי לקבל מריחות נעימות לעין. חשוב להדגיש שצילום כזה יכול להיות מהנה ויצירתי מאד, רק שימו לב שלא להגזים איתו. שימרו על הקונטקסט הכללי של האובייקט המצולם כך שהצופה עדיין יבין "בגדול" במה מדובר. התמקדו ביצירת אומנות מרשימה ומיוחדת ולא קשקושים סתמיים.


אם בא לכם לבצע תרגיל מעניין - צלמו שתי תמונות דומות, אחת "רגילה", יציבה ומפוקסת והשניה "מרוחה". השוו בין התוצאות, בחנו אותן ותחליטו מה אתם אוהבים יותר.


תל אביב נמל מנורות גשר
הגשר בנמל תל אביב. צילום בחשיפה ארוכה על חצובה, בו הגשר מפוקס ויציב והמים של הירקון מרוחים.


תל אביב נמל גשר צילום אבסטרקטי גיאומטריה
אותו הגשר, מצולם מהיד במהירות תריס איטית יחסית (1/60), תוך כדי סבוב גוף מהיר ימינה.


תל אביב נמל גשר צילום אבסטרקטי גיאומטריה
גלי הים בזרימה נהדרים לצילום בחשיפה מעט ארוכה
 
 


פוטו טיפ מס' 6 - שמרו על איזון


"אבל זאת האומנות שלי"


בטח כבר שמעתם את המשפט הזה כשצלמים בתחילת הדרך ניסו להסביר לכם למה האופק עקום בתמונה.


איזון בין האובייקטים השונים בפריים הוא אחד הגורמים החשובים ביצירת אסתטיקה ויזואלית.


כשאני אומר "איזון" אני לאו דווקא מתכוון לאופק מאוזן בתמונת שקיעה בפלמחים, הרי אמרנו, שלרוב בצילום אבסטרקטי מומלץ שלא לכלול שמיים בכלל ואופק בפרט.


האיזון יבוא לידי ביטוי בצורה אחרת.


איך הפריים מחולק למקטעים? היכן ממוקמים האובייקטים השונים? האם ישנה סימטריה אורכית או רוחבית? אולי דווקא "מרכז הכובד" של התמונה (המקום אליו העין נמשכת) נוטה לאחד הצדדים? האם אותו מרכז הכובד קרוב מדי לקצה הפריים ומייצר תחושה של חוסר נוחות אצל הצופה? האם האובייקט הראשי חתוך קרוב מדי לקצה ונוצרת תחושה של "קיטוע"?




תל אביב נמל מנורות
מגדלי האש, באקו, אזרבייג'ן. איזון נוצר כשני הצדדים של אותו המטבע דומים

הסבר מדויק וברור לגבי איזון באומנות הוא תמיד מאתגר וכדאי לסמוך על האינטואיציה שתחליט עבורנו האם הפריים מאוזן או לא. טיפ שיכול לעזור - קחו "צעד אחד אחורה" והביטו בפריים בצורה מעט מעורפלת, כפי שהייתם מסתכלים על הדרך כשאתם נוהגים "על אוטומט" במהלך נסיעה ארוכה בכביש מהיר.


האם הפריים מרגיש לכם שלם? מאוזן? נינוח? נעים לעין? אתם בכיוון.


אם אתם חשים חוסר נוחות - בחנו את הפריים, תקנו את מה שצריך לתקן והמשיכו לצלם עד שתגיעו לתחושה השלמה.



פראג סנט ויטוס כנסיה
כנסיית סנט ויטוס בפראג. סימטריה מייצרת איזון בפריים.



פוטו טיפ מס' 7 - היו הצופים בתמונות של עצמכם


טיפ שרלוונטי לכל תחום וסגנון צילום. באבסטרקט אני מרגיש שהוא חשוב אף יותר. נסו לשים את עצמכם במקומו של הצופה ודמיינו מה הוא רואה בפריים. כמו בדוגמא עם ה"טייס האוטומטי", גם כאן צריך לפתח מעט דמיון ולהסתכל על התמונה בצורה מופשטת.



 

מה התחושות שנוצרות לכם כצופים ביצירה של עצמכם?

האם התמונה מסקרנת אתכם?

האם אתם רואים משהו מיוחד שלא ראיתם מעולם?

האם אתם מבינים את הסיפור של המקום דרך עיניו של הצלם (שזה אתם, כמובן)?

 


גם אם זה נשמע מעט ,"פלצני" ולא ברור ואפילו בא לכם לצעוק עליי "על מה אתה מדבר???" נסו בכל הכוח להפעיל את הדמיון שלכם ולהיכנס לעיניו ואל ליבו של אדם אחר. האמינו לי, מניסיון, נקודת מבט זו תעזור לכם ליצור תמונות יפות ומרשימות יותר.



פראג סנט ויטוס כנסיה
הבניין של מדונה השחורה בפראג. ספוט נפלא לצילום אבסטרקטי מפתיע.

פראג סנט ויטוס כנסיה
מה אתם קוראים כאן? זום אין על אחד המבנים במתחם מידטאון בתל אביב

 
 


לסיכום


כמו שהשם של הסרט "שבעת המופלאים" מרמז - אומרים ש-7 זה המספר המושלם לכמות הטיפים שאפשר לתת בשיעור אחד בנושא מסוים. אעצור כאן כדי להשאיר לכם טעם של עוד.


אין ספק שצילום אבסטרקטי הוא עולם ומלואו ונדרשים הרבה מעבר ל-7 טיפים במאמר אחד כדי לדבר על כל הנושאים הרלוונטיים. שמח על כך שיש חיים שלמים לפנינו - ללמוד, להתמקצע ולכתוב עוד מאמרים עם מיליוני טיפים ולמידות חשובות.


שלכם.


ויקטור.


 

bottom of page