top of page
חיפוש

איך לצלם זיקוקים ביום העצמאות - 8 טיפים זריזים לשדרוג התמונות שלכם

עודכן: 28 בנוב׳ 2023


הפעם, מאמר קצר ולעניין עם כמה פוטו טיפים קלילים וחשובים לצילום זיקוקים



יום העצמאות מגיע!


יחד איתו מגיע גם מופע הזיקוקים המרהיב שמעטר מדי שנה את שמי הארץ בשובלים ארוכים של אורות עוצמתיים במגוון צבעים יפהפיים ותצורות מיוחדות. החוויה לצפות בזיקוקים ולצהול על כל קול נפץ שמרעיד את השמיים היא מדהימה ללא ספק.


להצליח לצלם אותם? זאת כבר חוויה מסוג אחר. עוצמתית, מאתגרת, מספקת אף יותר. מה שנקרא "רק צלמים יבינו".


לאור המאורע המיוחד, הכנתי מדריך קצרצר המחדד כמה מהטיפים החשובים ביותר לצילום זיקוקים, מוקדש לכל מי שמתכוון לצאת היום ולהנות מהחוויה הויזואלית האדירה הזו.


שתדעו. צילום זיקוקים אינו מסובך יתר על המידה ואם תעקבו אחר הטיפים הכתובים כאן, מבטיח לכם שתצאו מהסשן עם תוצאה שתהיו גאים בה.





אם יש לכם שאלות - מוזמנים לכתוב לי בתגובות לפוסט.


שיהיה לכם בהצלחה!



פוטו טיפ מס' 1 - הכנה מקדימה


עשו מחקר מקדים לחיפוש לוקיישן מעניין בקרבת מקום מגוריכם. להשראה, חפשו תמונות בגוגל מהשנים הקודמות או שאלו חברים מהאזור איפה כדאי לצלם. נסו לברר בעירייה או הרשות המקומית איפה צפויים להתקיים הזיקוקים. נסו לדמיין מראש את הפריים הרצוי כדי לתכנן אותו מראש.


פוטו טיפ מס' 2 - מחקר בלוקיישן


הגיעו מוקדם כדי לסרוק את הלוקיישן הרצוי. חפשו עוגנים בפריים, כגון מבנים או עצים מעניינים. אל תסתפקו בפריים הבנאלי מהנקודה הראשונה אליה הגעתם. סרקו את השטח למציאת זווית צילום מעניינת.


נסו להעריך מראש אם המקום יהיה המוני. יתכן וכדאי לשנות מיקום כדי שאנשים לא יפריעו לקומפוזיציה. לחלופין, תחשבו על דרך יצירתית לשלב אותם בצורה אסתטית בפריים.


טיפ בונוס: גם אם תגיעו למסקנה שהלוקיישן אינו מוצלח ותתאכזבו מבחירת המיקום הראשוני - יהיה לכם מספיק זמן לחפש נקודות עניין אחרות בסביבה.


פוטו טיפ מס' 3 - חצובה


אחרי שתמצאו את הספוט המעניין ביותר, העמידו את המצלמה על חצובה ודייקו את הקומפוזיציה. שימו לב מה אתם כוללים בפריים ומה עדיף להוציא החוצה. הקפידו על יישור התמונה. נסו להעריך את מיקום הזיקוקים ומה יהיה שיא גובהם. כללו מספיק חלל מהצדדים ומעל הזיקוקים על מנת שלא לחתוך אותם ולהעניק תחושה חנוקה לצופה.


בצילום על חצובה, חשוב לבטל את מנגנון הייצוב בעדשה (או במצלמה, לבעלי מצלמות המירורלס). הוא עלול לפגוע בפוקוס של התמונה. חשוב לא פחות לזכור להחזיר אותו אחרי זה.


פוטו טיפ מס' 4 - שלט או טיימר


צלמו עם שלט, חוטי או אלחוטי. אם אין ברשותכם שלט - אפשר להשתמש באפליקציה שמתחברת למצלמה דרך WiFi או לצלם עם טיימר, עם השהייה של 2 או 5 שניות. בצורה כזו תוכלו להימנע מלחיצה על כפתור המחשף שעל המצלמה ומהרעדה מיותרת של המצלמה שתפגע בפוקוס.


 
 


פוטו טיפ מס' 5 - פוקוס


במידה וקיים אובייקט משמעותי בפריים שלכם המתפקד כעוגן - התפקסו עליו. אם אין אובייקט כזה ותבחרו להדגיש את הזיקוקים עצמם, התפקסו על אובייקט כלשהו במרחק גדול יחסית אליו להערכתכם יגיעו הזיקוקים. אם אתם מתקשים להתפקס, חפשו אזורים קונטרסטיים בסצינה, עם מעברים חדים בין אור לצל והתפקסו עליהם.


חשוב (!) אחרי שתחשבו את הפוקוס בצורה אוטומטית, בטלו את הפיקוס האוטומטי ועברו לעבוד עם פוקוס ידני. מטרת המעבר לפוקוס הידני אינה שתתחילו לחפש מיקוד ידנית דה פקטו אלא כדי לשמור על מרחק פוקוס הרצוי מבלי שתצטרכו לחפש פוקוס אוטומטי בכל פריים.


פוטו טיפ מס' 6 - הגדרות משולש החשיפה


לטעמי, הדרך הנכונה והנוחה ביותר להגדיר את הצמצם, התריס וה-איזו היא בצילום במוד ידני (M).


נקודת פתיחה טובה ל-ISO תהיה בין 100 ל-400 כדי לשמור על איכות התמונה טוב ורעש מינימלי.



על מנת להרוויח עומק שדה רחב יחסית ולחסום חלק מהאור המגיע מהזיקוקים, הצמצם יכול לנוע בין F/8 עד F/11.


מהירות התריס היא הצלע השלישית במשולש והיא צפויה להיות בין 2 ל-10 שניות.


אין מתכון אחד בטוח להצלחה וההגדרות המדויקות תלויות מאד בסצינה המצולמת, אופי תנועתם של הזיקוקים, האפקט הרצוי ועוד.


בחנו את התוצאות, האור והאפקט האומנותי שאתם מקבלים ושנו את הפרמטרים בהתאם.


לדוגמא, אם תרצו לקבל שובלי אור ארוכים יותר - האריכו את זמן החשיפה (= הקטינו את מהירות התריס). שימו לב שבמקרה הזה יותר אור יכנס למצלמה ואתם עלולים "לשרוף" את הפריים. תצטרכו להוריד ISO או לסגור צמצם כדי לגשר על הפער.


שחקו עם הפרמטרים, התנסו איתם, עד שתקבלו תוצאה שאתם אוהבים.





פוטו טיפ מס' 7 - מוד Bulb


אם אתם יודעים איך, עבדו עם מוד bulb כך שפתיחת התריס וסגירתו תתבצע בצורה ידנית למשך זמן שאתם מודדים בעצמכם.


איך בדיוק תעבדו עם זה? "חושו" את העתיד ולמדו את התנהגות הזיקוקים. נסו להעריך מתי הזיקוק מתפוצץ ותתחילו את הצילום ע"י לחיצה על כפתור המחשף בשלט ופתיחת התריס הראשון. קצת אחרי ההפוגה (מדדו כ-5-10 שניות אחרי פתיחת התריס הראשון) תעצרו את החשיפה, סגרו את התריס השני וסיימו את הצילום.


בדקו את התוצאות ושחקו גם עם התזמון של תחילת הצילום וגם עם משך החשיפה לקבלת תוצאות מרשימות ומדויקות.


פוטו טיפ מס' 8 - Stay Calm and Shoot Raw


צילום זיקוקים מייצר תמונות בעלות טווח דינמי רחב ומנעד צבעים עשיר ומגוון. צילום ב-raw ילכוד עבורכם יותר פרטים באזורים הקיצוניים של הטווח הדינמי (המוארים ביותר לצד החשוכים ביותר) ויאפשר לכם יותר גמישות בעריכה מאשר קבצי Jpeg. ככה תוכלו לשלוט בצורה מדויקת יותר בצבעים וה-White Balance.


פוטו טיפ בונוס


כנסו לקבוצת הפייסבוק שלנו ושתפו את צילומי הזיקוקים המרהיבים שלכם. ספרו לחברים על הניסיון שלכם בצילום זיקוקים, בקשו מהם משוב על היצירות שלכם, ספרו מה עבד לכם ומה למדתם מהחוויה.


נשמח לדעת שהמאמר הזה עזר לכם לקבל תמונות זיקוקים מרשימות ושלמדתם כאן משהו חדש.


אהבתם את הטיפים? שתפו אותם עם חברים צלמים, אל תשאירו הכל רק לעצמכם :)


חג שמח!


שלכם,

ויקטור.



 
 


bottom of page