איך לצלם נוף ימי? - עדשות וציוד מומלץ - כולל טיפים מעשיים לצילום עם חצובה ופילטרים
- ויקטור זיסלין

- לפני 16 דקות
- זמן קריאה 10 דקות
לקראת חודש דצמבר בחדר כושר לצילום שכל כולו יוקדש לצילום נוף ימי, החלטתי לכתוב מאמר נוסף בנושא. במאמר הקודם דיברתי על האספקטים האומנותיים של צילום נוף ימי - שעות הצילום, גישות בבניית הפריים, שימוש בחשיפות ארוכות, מינימליזם בחוף ועוד.
במאמר הזה החלטתי להתמקד בציוד ובכלים הנדרשים כדי לממש את החזון האומנותי - המצלמה, עדשות, חצובות, פילטרים ועוד.
אם תרצו לקחת את הנושא ולהעמיק בו, לתרגל וללמוד הרבה מעבר - מוזמנים להצטרף לחדר כושר לצילום, הפרטים בקישור הבא.
האזינו גם לפודקאסט שנוצר ע"י בינה מלאכותית - סיכום המאמר בשיחה קולחת ונעימה בין שני קריינים וירטואליים
(שימו לב - יתכנו אי דיוקים עקב אלגוריתמי AI שאינם בשליטתנו)

הכל מוכן לצילום, חוף Clogher בדרום מערב אירלנד
מבוא: הציוד הוא לא המטרה, הוא הכלי
כל צלם מכיר את התחושה הזאת. הרצון לרוץ לחנות הצילום הקרובה לביתכם או לגלול באמזון או בחנות של B&H. יש כאלה שנתנו שם לא רשמי ל"מחלה" הזו - ציודיטיס. מחלה שמנפחת את הצורך הבלתי נשלט לשדרג או לקנות אביזר חדש "כי ראיתי אותו אצל חבר שמבין עניין".
כל זה מבוסס על האמונה שעוד עדשה אחת, מצלמה חדשה עם יותר פיקסלים, פילטר יקר יותר או חצובה מתוחכמת - הם יהיו האקס פאקטור, הדבר שיזניק את התמונות שלנו קדימה. כשמדובר בסביבה מאתגרת כמו הים, הפיתוי הזה גדול עוד יותר. אנחנו משוכנעים שציוד טוב יותר יוביל אוטומטית לתמונות טובות יותר.

ערפילים משגעים בחוף Clogher בדרום מערב אירלנד
אבל האמת היא שונה לחלוטין. כידוע, אחד המשפטים הכי נדושים אך גם כל כך נכונים שכל מורה מוערך לצילום אומר אותו בשיעור הראשון בקורס יסודות:
זה לא המצלמה, זה הצלמ/ת.
אפשר להרחיב את זה ל-"זה לא הציוד, זה הצלמ/ת".
האמת היא שהעין שלכם, הרעיון שבראש, ההבנה שלכם של האור וכללי הקומפוזיציה, ההכרות שלכם עם הציוד שברשותכם והניסיון שלכם להשתמש בו נכון הם הגורמים המכריעים בתהליך היצירה. הציוד בא אחר כך.
היכולת שלכם להבין את הסצינה ומה היא מאפשרת, היצירתיות שלכם ליצור יצירה מעניינת ולאו דווקא שגרתית, ההחלטות הצילומיות בנוגע לאור ולקומפוזיציה וכן בנוגע למה לכלול בפריים ומה לא - כל אלה חשובים יותר מכל עדשה, חצובה או פילטר שתיקנו.
ועם זאת, חשוב להבין את הנקודה הבאה: הציוד הוא סט הכלים שמאפשר לכם לממש את מה שאתם רואים בעין ובדמיון. החזון הוא המפתח, אבל הציוד הנכון והיכולת שלכם להשתמש בו בצורה חכמה הם אלה שיאפשרו לכם לפתוח את הדלת וליצור יצירות אומנות של ממש, בכל ז'אנר בצילום בכלל ובצילום נוף ימי בפרט.

הכנות לצילום פנורמה ושילוב של חשיפות ארוכות ב-Dunquin Pier בדרום מערב אירלנד
המאמר הזה לא יעסוק ברשימת קניות, אלא יחשוף את הדיוקים החשובים בנוגע לציוד והכלים שיכולים לעשות את ההבדל בין עוד תמונה יפה לבין תמונה מרהיבה ומרגשת, כזו לא תשאיר אף אדם בסביבתכם אדיש.
פוטו טיפ 1 - למה כדאי לכם להפסיק לספור מגה פיקסלים (ומה באמת חשוב במצלמה)
כשמדברים על מצלמות, הרבה צלמים מתחילים מתפתים להסתכל על המספר שמופיע הכי גדול בפרסומת של החברות השונות: כמות המגה פיקסלים. זה מפתה, זה נוצץ, וזה נראה כאילו מדובר בהבטחה לאיכות גבוהה יותר. אבל האמת הפשוטה היא שבצילום נוף ימי – ובצילום בכלל – מגה פיקסלים הם כמעט תמיד הדבר הפחות חשוב במצלמה.
זה לא שהרזולוציה לא חשובה, בכל זאת, ישנן מספר יתרונות חשובים למדי למספר פיקסלים גבוה. למשל, צלמי הטבע והספורט נהנים משימור רזולוציה גבוהה גם בקרופים משמעתיים. גם צלמי הנוף שאוהבים להדפיס בגדול יעידו שכמות פיקסלים גבוהה משמעותית עבורם. ישנן סיבות נוספות לכמות פיקסלים גבוהה, אבל המהות היא אותה המהות - לא הפיקסלים ולא דגם המצלמה הם ערובה לקבלת תוצאה מוצלחת בהיבט הצילומי והיצירתי.

לא המצלמה, זה מה שאתם יודעים לעשות איתה
החדשות הטובות הן שרוב המצלמות המודרניות מצוינות לצילום ים. כמעט כולן מסוגלות לייצר תמונות באיכות גבוהה, עם צבעים עשירים ופרטים נקיים וברורים. לכן, במקום להתרכז במספרים, כדאי להתמקד במאפיינים אחרים – כאלה שיש להם משמעות אמיתית ברגע הקריטי שבו השמש שוקעת, הרוח מתחזקת והגל מתפרץ בדיוק איפה שקיוויתם.
למשל, אחד המאפיינים החשובים ביותר הוא טווח דינמי טוב, שכן בצילום ימי לעיתים תתמודדו סצנות שיש בהן קונטרסט קיצוני: שמיים בהירים ולעיתים בוהקים, מול ים כהה, סלעים שחורים, ואורות עדינים שמתחבאים בין הגלים.
איטום למזג אוויר מאתגר הוא יתרון נוסף שראוי לשים אליו לב. חוף הים הוא סביבה תובענית: רסס מלוח, רוח שמלווה בגרגרי חול, טיפות מים שמגיעות מכל כיוון. גופי מצלמה החדישים והמקצועיים יותר, וכן העדשות המתקדמות (והיקרות) יותר בד"כ נבנות בצורה רובסטית יותר, עם אטימות מסוימת למים ותנאיי טבע קיצוניים.
ובסוף, יש גורם אחד שאין לו הגדרה טכנית בשום מפרט: ההרגשה שלכם. מצלמה שאתם מרגישים איתה בנוח, מכירים את הכפתורים ויודעים לעבוד איתם בצורה אינטואיטיבת היא מצלמה שתעבוד בשבילכם, ולא אתם בשבילה. כי צילום טוב הוא לא רק נתונים וטכנולוגיה; הוא זרימה כיפית וקלילה בתהליך העבודה, ריכוז ורגע אחד מדויק שבו הכול מתחבר.

עוד תצפית מרהיבה בדרום מערב אירלנד
המצלמה שיש לכם היא המצלמה הכי טובה עבורכם כרגע. מה שנכתב כאן ממש לא מהווה הזמנה להחליף את הציוד שברשותכם. הכוונה שלי היא שתכירו את המצלמה שלכם ותלמדו להפיק ממנה את המיטב, עם כל היתרונות וגם החסרונות שלה.
בפעם הבאה שתשקלו לשדרג ציוד, נסו לשאול את עצמכם פחות "כמה מגהפיקסלים יש כאן" ויותר "האם המצלמה הזו תאפשר לי לצלם את התמונה שאני מדמיין?". זו השאלה היחידה שבאמת משנה.
פוטו טיפ 2 - עדשה רחבה
הבחירה הראשונה והטבעית של רוב צלמי הנוף היא עדשה רחבה, וללא ספק היא אחד הכלים החזקים ביותר בצילום נוף ימי. המטרה של עדשה רחבה היא לא רק "לתפוס יותר פרטים" ולהציג את הנוף המלא, אלא הרבה יותר חשוב מכך - מטרתה היא לשנות את התחושה שנוצרת אצל הצופים ולתת להם טעימה עוצמתית של המרחב שאנחנו מרגישים כשאנחנו עומדים מול הנוף.

שקיעה בחוף פלמחים, עם עדשת 15-30 מ"מ

זריחה בחוף הבונים
בעדשות כמו 14-30 מ״מ או 16-35 מ״מ מתקבלת פרספקטיבה שמאפשרת להכניס את הצופה אל תוך הסצנה, כמעט כאילו הוא עומד איתך על החוף. זה היתרון הגדול ביותר של עדשה רחבה בצילום ים - היא מייצרת עומק אמיתי, כזה שנבנה בשכבות וגורם לתמונה להרגיש תלת־ממדית.
העדשה הרחבה מדגישה מרחקים: מה שקרוב למצלמה ייראה גדול ודומיננטי, ומה שרחוק ייראה קטן ומרוחק יותר. לכן היא מזמינה אתכם לבנות חזית עוצמתית בקדמת הפריים שתוביל את הצופה אל תוך התמונה. זה יכול להיות סלע רטוב, שלולית קטנה עם השתקפות שהים השאיר מאחור, "סדקים" בסלעים, קווים בחול, צדפות, או אפילו קצף שנשאר לאחר נסיגת הגל. כשאלמנט כזה ממוקם נכון, הוא הופך לנקודת כניסה חדה וברורה שמובילה את העין לעומק התמונה - דרך הים, ועד לאופק.

סלעים ומרקמים באחד החופים שדרום מערב אירלנד
בנוסף, עדשה רחבה מחברת היטב בין השמיים לים. בשקיעות וזריחות היא מאפשרת לתת מקום נדיב לעננים, לצבעים ולמרקמים בשמיים, בלי לוותר על קדמת הפריים. זה חלק מהקסם: כל האלמנטים מקבלים מקום לנשום, ועדיין מרגישים שייכים לאותה סצנה.
העדשה שאני עובד איתה המון בפריימים הרחבים היא ניקון 14-30 מ״מ - בעלת חדות מצוינת, גמישות, ועיוותים קטנים יחסית לטווח כזה. אמנם היא עדשה עם צמצם הכי פתוח של F/4 אבל בגלל המבנה הקומפקטי יחסית, היא בעלת הברגה יעודית לפילטרים, שלעיתים חסרות בעדשות הרחבות עם צמצמים פתוחים יותר.
חשוב לזכור: זה פחות הדגם ויותר איך משתמשים בו. רחב הוא לא רק "לכוון לים ולצלם". רחב דורש מחשבה, התקרבות, בניית שכבות, והבנה כיצד האלמנטים בחזית מתחברים לנוף הרחוק.
כשעובדים נכון - עדשה רחבה הופכת את הים למרחב עשיר, עמוק ומזמין. זו אחת הדרכים היפות ביותר לספר סיפור בתוך נוף ימי.

שימוש בסלעים בקדמת הפריים להוביל את הצופה לתוך התמונה. חוף גדור בשקיעה
פוטו טיפ 3 - עדשת טלה: הנשק הסודי של צלמי הנוף
רוב הצלמים חושבים על נוף ימי במונחים של עדשה רחבה - שמיים גדולים, ים עצום ומרחב פתוח. אבל כאן מגיע הטוויסט: אחת הדרכים החזקות, המפתיעות והיצירתיות לצלם את הים היא דווקא להשתמש בעדשת טלה או טלה־בינונית, כמו 70-200 מ״מ או אפילו 100-400 מ״מ. עדשות כאלה לא "מספרות את הסיפור הגדול והרחב", אלא מאפשרות לכם להתמקד בפרטים שהעין רגילה להתעלם מהם - ובכך לגלות בים עולם חדש לגמרי.
עדשת טלה משנה את הגישה לצילום נוף: במקום לנסות להכניס את כל החוף לפריים, היא מאפשרת לכם לבודד אזורים קטנים ואינטימיים - שבירת גל רחוק שנראה מרשים דווקא כשהוא מנותק מהקשרו, מרקמים עדינים של אור שמש שנשברים על פני המים, תזוזה רכה של קווי החול, סירה בודדת שנראית כאילו היא מרחפת בתוך שכבות של כחול, או דמות קטנה שעומדת רחוק ונותנת תחושת קנה־מידה לנוף העצום.

טיול רומנטי בחוף פלמחים

"התנפצות", חוף Clogher בדרום מערב אירלנד

שלושת המוסקטרים וד/ארטניאן - חוף Inch Beach, דרום מערב אירלנד
כאן נכנסת לתמונה תופעה אופטית מרתקת: דחיסת פרספקטיבה. בעדשת טלה, להבדיל מהעדשה הרחבה, שכבות רבות של נוף - מים, גלים, הרים רחוקים, סירות, אנשים - נראות קרובות זו לזו הרבה יותר מאשר במציאות. הדחיסה הזו יוצרת קומפוזיציות גרפיות, הדוקות וחזקות. מה שנראה בעין "רחוק" ו"קטן", הופך דרך העדשה למבנה חזותי מרשים, עם עומק מסוג אחר לגמרי.
עבור צלמים רבים, יש התרגשות מסוימת בשימוש הראשון בעדשת טלה בים. זהו רגע שמשהו בתהליך ההתבוננות והראיה הצילומית "נפתח", מעין דלת כניסה לאזור חדש ומרגש. פתאום מגלים שהים אינו רק מרחב גדול ותלת ממדי - הוא אוסף בלתי נגמר של נופים אינטימיים וסיפורים קטנים שמרכיבים את הפאזל השלם. זאת גם אחת הסיבות שאני אוהב לשלב טלה בצילומי נוף ימי: היא מעניקה אפשרות לברוח מהאלמנטים הגדולים והפופולריים, ולמצוא נקודות מבט שאינן ברורות מאליהן.

"שלושת האחיות" - דרום מערב אירלנד. צילום בעדשת 100-400 מ"מ
עדשת טלה היא לא רק כלי - היא גישה אחרת לנוף. היא מאלצת להסתכל רחוק, לזהות תנועה מעניינת, לחפש דפוסים וליצור תמונות שבהן כל פריים הוא בחירה מדויקת. זו הסיבה שהיא נחשבת בצדק לנשק הסודי בארגז הכלים של כל צלם נוף מנוסה.
פוטו טיפ 4 - החצובה היא לא רק לייצוב: היא מה שמפריד בין תמונה טובה לתמונה מעולה
אם יש פריט ציוד שאי אפשר להתפשר עליו בצילום נוף ימי, זו החצובה. לא בגלל שהיא "מחזיקה את המצלמה" אלא משום שהיא משנה את אופן החשיבה של הצלם. כן, היא מספקת יציבות חיונית לחשיפות ארוכות - אבל זה רק השכבה הראשונה של הסיפור.
ברגע שמוציאים חצובה מהתיק ומעמידים אותה מול הים, משהו בתהליך הצילום משתנה. במקום לרדוף אחרי רגעים, אתם מתחילים לבנות אותם. החצובה מאלצת להאט, להתייחס ברצינות לקו האופק, לבחור זווית מדויקת ולא לצלם במוד "יצא מה שיצא - אני מרוצה". היא מחייבת לשים לב יותר למה נכנס לפריים ומה יוצא ממנו החוצה. יתרה מכך - החצובה עוזרת לנו להתבונן ברוגע על קצוות הפריים ולהקפיד שאין שם אלמנטים משמעותיים שמושכים את עין הצופה. היא מאפשרת להתבונן בסצנה כמו צייר הבוחן את הקנבס לפני הנחת המברשת הראשונה. במילים אחרות - החצובה הופכת את הצילום מפעולה אינסטינקטיבית לפעולה מודעת ומתוכננת.

היא גם מעניקה יציבות פיזית וגם מחשבתית. כשעובדים עם חצובה, אפשר להמתין לגל שמגיע בדיוק לגובה הרצוי, לענן המתאים שיתחבר לשמיים, או לרגע שבו הרוח נרגעת. כל זה פחות אפשרי כשמצלמים מהיד. החצובה מאפשרת "לחכות לצילום" בלי לאבד קומפוזיציה.
לחצובה יש גם תפקיד טכני קריטי בתהליך הצילומי. הקרקע משתנה כל הזמן, המים נעים, והרוח מייצרת רטט עדין שלפעמים אי אפשר לזהות בעין - רק בתוצאה. לכן חשוב במיוחד להעמיד את החצובה נכון. חשוב לנעוץ את הרגליים עמוק בחול כדי לאפשר לה "להיאחז" בקרקע, להימנע מהעלאת העמוד המרכזי שלא לצורך (זו נקודת החולשה הגדולה של החצובה), ולדאוג שכל המנגנונים מהודקים היטב. העבודה על סלעים דורשת יציבות כפולה - למצוא נקודות אחיזה אמיתיות ולבדוק את יציבות המצלמה לפני כל חשיפה ארוכה.
ובסוף הסשן מגיע הטיפול בחצובה, כדי לשמור עליה לטווח הארוך, שכן גם המלח וגם החול הם אויבים שקטים שחשוב שלא להתעלם מהם. גם אם נראה שהחצובה "בקושי נרטבה", המלח ו/או החול נכנסים לתוך החיבורים והמנגנונים השונים ובסופו של דבר הורסים אותם. שטיפה טובה במים מתוקים מאריכה לה את החיים ומוודאת שהיא תמשיך לשרת אתכם לאורך שנים.

שקיעה מרהיבה מעל חוף גדור

מבט לעבר Clogher Beach, אירלנד
חצובה טובה אינה עוד פריט ציוד - היא כלי עבודה חשוב. היא משנה את כל הגישה לצילום, במיוחד בצילום נוף ימי, שבו הסבלנות, הדיוק והיכולת לחכות לרגע הנכון עושים את ההבדל בין תמונה נחמדה לתמונה שלא שוכחים.
פוטו טיפ 5 - תפסיקו לחשוב על פילטרים כ'אפקטים' ותתחילו לראות אותם ככלי עבודה
פילטרים אינם צעצועים לצלמים שאוהבים "משחקים". הם לא תוספת שמלבישה אפקט על תמונה קיימת. להפך - פילטרים הם כלי עבודה פרקטיים ומקצועיים, שמאפשרים לכם לשלוט באור, לבנות חשיפה מאוזנת וליצור את התמונה כפי שאתם מדמיינים אותה. בצילום נוף ימי, שבו יש הבדלי אור חזקים, השתקפויות בלתי צפויות, וכמובן רצון אומנותי ליצור חשיפות ארוכות באור יום - פילטרים הם לא פריווילגיה - הם חלק מהסט הבסיסי.
פילטר ND - שליטה במהירות התריס
פילטר ND (Neutral Density) מפחית את כמות האור הנכנסת לעדשה ובכך מאפשר לצלם בחשיפות ארוכות גם באמצע היום. המשמעות פשוטה: אפשר להאט את מהירות התריס למספר שניות וליצור מים חלקים, רכים ושקטים, או למרוח עננים בתנועה איטית. זה הכלי המרכזי לקבלת הצילומים ה"חלומיים" שמאפיינים כל צילום ים מקצועי.

פילטר ND1000, בעל עוצמת חסימת אור חזקה במיוחד
העבודה עם ND מצריכה מעט סדר: הצבת המצלמה על חצובה, קביעת קומפוזיציה וחשיפה בסיסית, חיבור הפילטר, וחישוב מחדש של מהירות התריס. מי שרוצה תהליך מפורט של שלב אחר שלב - יש מאמר שלם באתר פוטוטיפס שמסביר בדיוק איך לעבוד עם ND, כולל את כל השלבים בעבודה עם הפילטר.
לשימושכם - הקישור למאמר.
פילטר מקטב - ניהול השתקפויות וצבעים
פילטר CPL (מקטב) הוא כלי שנראה תמים, אבל משפיע בצורה דרמטית על המראה של הים. סיבוב קטן של הפילטר יכול להפחית השתקפויות מסנוורות על פני המים, להעמיק את הגוון הכחול בשמיים, לחשוף מרקמים מתחת לפני השטח ולהעשיר את הצבעוניות הכללית.
לפעמים דווקא אי-שימוש במקטב נותן את ההשתקפות שאתם רוצים לשמור - ולכן חשוב להתנסות ולבחון כל שינוי בעין לפני הצילום.

פילטר מקטב
עוד נקודה חשובה שכדאי לקחת בחשבון - פילטר מקטב פועל בצורה עוצמתית כשאור השמש מגיע ב-90 מעלות אליכם, כלומר - מימין או משמאל. כשהאור מגיע מאחור או נמצא לפניכם בפריים - הפילטר ככל הנראה לא יעשה שום אפקט.
פילטר מדורג (GND) - פתרון לבעיה הקלאסית של שמיים בהירים
האתגר הקלאסי בצילום נוף ימי, במיוחד בזריחות או בשקיעות - טווח דינמי רחב במיוחד: שמיים בהירים מאוד מעל חזית כהה יותר. בצורה כזו, המצלמה לא מסוגלת לקלוט את כל הפרטים בסצינה ואז אנחנו נשארים עם שמיים שרופים או קרקע חשוך לחלוטין.
פילטר GND נועד בדיוק לזה. מדובר בפילטר כהה בחלקו העליון ושקוף בתחתונו. כשממקמים אותו נכון בהתאם לקו האופק, הוא "מוריד" את עוצמת האור של השמיים ומאזן את החשיפה כך שגם העננים וגם הסלעים בתחתית הפריים מקבלים פרטים.

פילטר מדורג - GND

שקיעה מעל חוף Clogher בדרום מערב אירלנד. שימוש בפילטר GND על מנת להחשיך את השמיים הבהירים ולקבל חשיפה מאוזנת יותר מול הנוף החשוך
פילטרים כדרך עבודה, לא כאביזר
פילטרים משנים את אופן העבודה שלכם בים. הם מאלצים אתכם לעצור, לחשוב, לדייק ולבחור את החשיפה ואת הכיוון של האור. בנוסף, הם יכולים לשמש עבורכם ככלי להרחבת אפשרויות הצילום בדגש על צילום חשיפות ארוכות ומריחת תנועת המים והעננים.
זה בדיוק מה שהופך צלמי נוף ימי מצליחים לכאלה שיודעים לא רק לראות את הסצנה, אלא גם לשלוט בה. בעזרת הפילטרים השונים הם מוסיפים גמישות יצירתית, מאפשרים עבודה בתנאי אור קשים, ופותחים טווח רחב של סגנונות - החל מתמונות רכות ועד גרפיות נקייה.
בסופו של דבר, פילטרים הם לא אפקט ולא מניפולציה. הם חלק בלתי נפרד מהשפה של צילום נוף ימי - שפה שמכירה בכוחו של האור וביכולת שלנו לעצב אותו.
בא לכם לקחת את נושא צילום נוף ימי צעד אחד קדימה?
הצטרפו לאתגר צילום נוף ימי - אימון טעימה מחדר כושר לצילום
סיכום: הציוד שלכם לא מגדיר את התמונות שלכם, החזון שלכם כן
המטרה בצילום נוף ימי אינה לצבור עוד ועוד ציוד, אלא לבנות ארגז כלים צנוע אך מדויק - כזה שמתאים לאופי הצילומים שאתם אוהבים, לקצב העבודה שלכם, ולדרך שבה אתם רואים את העולם. הציוד הטוב ביותר אינו בהכרח היקר ביותר, אלא זה שאתם מכירים לעומק, יודעים איך הוא עובד, ואיך תוכלו בעזרתו לתרגם רעיון טוב לרגע מצולם.

חוף פלמחים בשקיעה
הים לא מתרשם מדגם המצלמה או העדשה שלכם, אבל הוא מגיב בצורה מושלמת למי שמגיע אליו עם עיניים פתוחות, סקרנות, ורצון אמיתי לראות מה קורה מולו. כשהכלים שלכם עובדים בשבילכם - ולא נגדכם - כל צילום מרגיש כמו הזדמנות חדשה לגלות עוד שכבה של יופי, עוד תנועה קטנה של האור, עוד דפוס של הטבע שעדיין לא זכיתם לראות.
וכאן מגיע הרגע שבו המילים צריכות להפוך למעשים.
הפעם הבאה שאתם עומדים מול הים יכולה להיות עוד ביקור חולף - או התחלה של סדרת תמונות שתלווה אתכם שנים.
אז קחו את המצלמה שלכם, את העדשה שאתם מרגישים איתה הכי בנוח, את החצובה והפילטרים שלכם, ופשוט צאו לשטח לתרגל ולאמן את כישורי הצילום שלכם. תנו לאור להוביל אתכם והשתמשו בחוכמה וביצירתיות בציוד שברשותכם כדי ליצור צילומים שמעולם לא צילמתם.
אם אהבתם את המאמר, מוזמנים לשתף אותו עם עוד חברים צלמים. כי אומרים ש-Sharing Is Caring. אנחנו נתראה בחודש דצמבר בחדר כושר לצילום, במהלכו נתעמק בצילום נוף ימי ונתרגל את כל הנושאים הללו בשטח.
עד אז, שיהיה לכם שבוע נהדר!
שלכם,
ויקטור.
סרטון סיכום למאמר מבוסס בינה מלאכותית - לכל מי שאוהב ללמוד בוידאו
(שימו לב - יתכנו אי דיוקים עקב אלגוריתמי AI שאינם בשליטתנו)
פרטים והרשמה לחדר כושר לצילום לחצו על הקישור הבא













תגובות